Bab 21

1.3K 125 32
                                    

BONTOT periuk ditonyoh oleh Zinnirah dengan sekuat hati. Lengan baju kurung sudah disinsingkan sehingga ke siku manakala kain sudah ditanggalkan. Yang tinggal hanya seluar sukan.

Periuk-periuk di halaman belakang rumah ditatap seketika sebelum perbuatannya itu disambung dengan sepenuh hati.

Sental, sental, sental sampai tercabut tangan!

Kini jarum jam sudah menginjak pukul 6 petang. Sudah satu jam Zinnirah berada di belakang rumah ini. Waktu kenduri sudah tamat dan mereka perlu menyimpan dan mengemas barangan yang digunakan. Disebabkan itu, Zinnirah ada di situasi itu.

Cuci periuk dan kawah berkerak yang digunakan sejak pagi tadi. Kerak yang tebal itu kadang-kadang menipiskan perasaan sabarnya.

Zhafran dan Zulaikha masih melayan tetamu di hadapan dengan wajah yang gembira. Penat tapi cuba dilebarkan senyuman itu. Tak nak orang cakap pengantin baru sombong.

"Fuh, berat nak mampos." Mustaqim meletakkan sebesen besar pinggan daripada kenduri tadi di hadapan Zinnirah. Dia mengeliat ke kiri dan kanan, cuba membetulkan urat yang sudah tegang.

"Banyak lagi ke, Mus?" Tanya Zinnirah.

"Ada lagi 2 besen gelas dan 1 besen pinggan. Kejap lagi Mus nak pergi ambil." Jawapan Mustaqim itu menyebabkan rahangnya jatuh.

Banyaknya!

"Jangan risau, kejap lagi Mus tolong Ji."

"Eh tak perlu, Mus pergi buat benda lain. Jangan kacau Ji." Larang Zinnirah apabila mendengar cadangan abangnya itu.

Daripada ambil masa sekejap, boleh jadi makan masa kalau buat kerja dengan Mustaqim.

"Okay, Mus nak pergi ambil pinggan lagi. Bye!" Dengan pantas lelaki itu berlari ke halaman hadapan rumah, meninggalkan Zinnirah yang tercongok dengan jemari yang sudah kecut.

Hati merelakan kerja itu tapi badannya tidak memberi kerjasama yang jitu. Sesekali, Zinnirah berdiri untuk mengurangkan sengal-sengal di badannya. Kemudian, dia kembali menyental, mencuci dan menyurah air ke atas perkakas itu.

Periuk dan kawah yang siap dibasuh, disandarkan di dinding luar rumah. Bersih berkilat perkakas itu, seperti periuk yang baru dibeli. Pinggang diketuk perlahan dengan belakang tangan.

Ya Allah, lenguhnya. Macam nak putus.

Aktiviti itu disambung lagi dengan pinggan dan cawan yang memenuhi besen. Paip air disuakan kepada setiap besen. Dia memenuhinya dengan air untuk membuang sisa makanan yang masih melekat pada pinggan.

Satu demi satu pinggan diambil dan disabun dengan cermat untuk memastikam segala kotoran degil tertanggal.

Dalam khusyuk dia bermain air, sapaan dari belakangnya menyebabkan terkejut buat seketika. Kepala ditolehkan ke belakang sebelum senyuman kecil diberikan apabila melihat gerangan manusia itu.

Zulaikha. Ops, Kak Zulaikha.

"Akak buat apa kat sini, pergilah masuk dalam." Tegur Zinnirah dengan penuh sopan.

"Saja, nak tolong apa yang patut. Banyak lagi ke pinggan dan cawan tu?" Tanya Zulaikha dengan kepala dijengah ke luar bingkai pintu. Cuba melihat besen yang masih mengandungi air.

"Tak banyak dah, akak pergilah rehat dekat dalam."

"Banyak lagi tu, Ji. Akak tolong eh." Seusai saja dia berkata, terus kerusi kecil ditarik dan Zulaikha duduk bersebelah Zinnirah.

Mujur saja baju pengantinnya sudah berganti.

"Eh akak, janganlah. Akak tu pengantin baru, biar Ji yang basuh semua ni. Dah nak habis pun." Tegah Zinnirah buat sekian kalinya.

SEMI;KOLON [✔]Where stories live. Discover now