"AKAK, tahniah dah habis STPM!" Terasa badan Zinnirah dirempuh kuat dari depan sebelum dipeluk erat oleh Atiya. Kakinya melangkah beberapa tapak ke belakang, cuba menahan berat gadis itu.
Zinnirah tersenyum kecil sebelum membalas pelukan Atiya di tepi dewan itu. Gadis ini menunggunya sehingga jam 4 petang? SubhanaAllah, Atiya.
"Terima kasih, Ati. Ati belum balik rumah lagi ke?" Pelukan dilepaskan sebelum dia memandang wajah Atiya yang tersengih sebelum mengangguk seperti burung belatuk.
"Dah bagitahu ibu Ati?" Soal Zinnirah sekali lagu. Tangan itu laju menarik tali beg yang mula melorot dari bahu.
"Dah, baba pun dah. Jadi, Ati nak balik dengan akak boleh?" Lengan Zinnirah dipegang dan dihayun perlahan.
"Boleh. Ati nak ikut akak makan aiskrim tak? Nak celebrate dah merdeka dari dunia peperiksaan." Ajak Zinnirah sebelum lengannya diletakkan pada bahu gadis itu.
"Nak! Lamanya tak makan aiskrim. Baru terbayang pun dah terliur dah ni, kak Ji." Kedua-dua tangannya digosok dengan penuh teruja.
Zinnirah hanya tergelak kecil sebelum mereka bersama-sama bergerak ke arah garaj motorsikal.
"Ati tak ada helmet." Kata Atiya sebelum memuncungkan bibirnya.
"Tak apa, akak guna jalan kampung. Halal je lah, eh?" Kata Zinnirah sebelum tergelak kecil dan diikuti oleh suara tawa Atiya.
-----
"Sedap?" Tanya Zinnirah sambil matanya tidak lepas memandang Atiya yang seronok menjamah aiskrim itu.
"Akak belanja, mestilah sedap." Bibir itu tersengih dengan jawapan membodeknya. Terus tersungging senyuman di hujung bibir Zinnirah lalu matanya dihadapkan ke tasik di hadapan mereka.
"Aiskrim tu murah je, Ati. Maaf tak mampu nak belanja yang mahal." Zinnirah berkata jujur dari hati. Aiskrim itu hanyah aiskrim biasa yang boleh didapati di mana-mana kedai runcit, termasuklah kedai baba.
"Tak apa, harga aiskrim ni tak akan dapat lawan keikhlasan akak belanja Ati." Selamba gadis itu menjawab. Namun ia menusuk terus ke hati seorang Zinnirah.
Ya, keikhlasan melebihi segala-galanya.
"Dulu...Akak selalu lepak di tasik ini dengan abang akak. Tapi sejak masing-masing dah sibuk belajar, kami dah jarang lepak sekali." Zinnirah mula membuka bicara, membuka ceritanya dan Mustaqim.
"Wah, akak ada abang?" Mata itu bersinar teruja.
"Ada. Dua orang." Jawab Zinnirah sebelum kembali menikmati aiskrim di tangannya yang sudah mencair.
"Ada yang single lagi ke?" Tersengih sendiri Atiya dengan soalannya.
Zinnirah terus berkerut dahi mendengarkan soalan Atiya. Dia mula sedar sesuatu. Zhafran, Mustaqim, Atiya dan dirinya merupakan adik-beradik sebapa. Jadi, haram untuk mereka berkahwin.
Tapi dalam kes ini, adik-beradiknya tidak mengetahui kewujudan Atiya sebagai adik kandung mereka.
Zinnirah menelan liurnya sendiri. Perkara ini tidak boleh dirahsiakan selamanya. Bahaya untuk kemaslahatan keluarga masing-masing.
Suasana menjadi hening, hanya angin lembut meniup menjadi peneman antara mereka.
Soalan daripada Atiya tadi berputar bagai radio rosak dalam mindanya.
YOU ARE READING
SEMI;KOLON [✔]
Narrativa generale2023. Zinnirah, gadis yang penuh dugaan dan ujian dalam hidupnya, tak seperti abang kembarnya, Mustaqim yang agak bahagia berbanding dirinya. "Apa hadiah birthday yang Ji nak untuk tahun ni?" - Mustaqim "A forehead kiss from baba and a warm hug fro...