TIGA hari Zinnirah ditahan di hospital dan hari ini buat pertama kali Mustaqim ponteng sekolah kerananya.
Mereka masih belum mendapat pengesahan tentang sakit Zinnirah. Pelbagai ujian dan biopsi telah dilakukan dan sekarang mereka hanya perlu menunggu keputusan ujian itu.
Jujur, hati Zinnirah berdegup kencang. Dia takut tapi air mukanya cuba dikawal.
"Zinnirah, masih tak nak bagitau siapa yang pukul Ji?" Mustaqim bertanya buat kali yang entah keberapa.
Zinnirah hanya menjongketkan bahu tanda tidak mahu membuka mulut perihal itu. Sesekali kepala yang gatal digaru dengan tangan kiri. Tangan kanannya sudah bengkak dek kerana branula ini.
Mustaqim hanya menjeling tajam adiknya yang selesa berbaring di katil seperti tiada apa-apa masalah. Apa yang susah sangat nak buka mulut ni?
"Kenapa Ji tak nak cerita? Haritu, tinggal Ji dan mama je dalam rumah. Mama ke yang pukul Ji? Tell me the truth." Gesa lelaki itu sekali lagi.
"Tak ada apa yang Ji perlu cerita. Ji jatuh sebab tu lebam. Kaki luka sebab Ji terpijak kaca yang Ji terpecahkan. Ada puas hati, Encik Mustaqim?"
"Mus tak sebodoh itu Zinnirah. Mus tak bodoh sampai tak reti nak bezakan lebam sebab jatuh dan birat akibat kena pukul."
"Tak apa kalau Ji tak nak cerita, petang ni Mus ajak abang ke balai untuk buat laporan polis. Rekod kesihatan Ji dah ada, cuma nak kena cari bukti je kat rumah tu." Terus Zinnirah terasa darahnya naik menyerbu otak mendengar ayat Mustaqim.
"Mus, janganlah..."
"Dia guna... kayu hoki?" Muka Zinnirah sudah berubah rona.
"Hah?" Dia cuba buat-buat blur.
"Dia pukul Ji guna... guna kayu hoki, kan?"
"Mana Mus tahu?"
"Jadi betullah apa yang Mus jangka? Mama pukul Ji dengan kayu hoki Mus!" Bagai mahu terhenti degup jantung mendengar persoalan Zinnirah.
Kayu hokinya yang terdampar di tengah bilik stor demikian hari terbayang di depan mata. Liur yang ditelan terasa berpasir. Kayu hokinya yang menyebabkan Zinnirah sakit.
Dia tahu betapa kerasnya kayu itu jika menghinggap badan. Dia pernah terkena pada bahagian betis kering, sudah menggelepur kesakitan. Apatah lagi Zinnirah, yang dipukul di tengah belakang dan yang mengguris hati Mustaqim, Zinnirah itu perempuan. Bagaimana bisa dia menanggung sakit itu seorang diri?
"Mus, janganlah macam ni." Zinnirah cuba bangun dari tidurnya dengan bersusah payah. Lengan Mustaqim dipegang dengan wajah yang tidak dapat digambarkan. Mata mereka bersabung tepat.
"Jangan apa, Zinnirah? Jangan apa?"
"Janganlah buat report polis, mama tak ada niat pun nak buat macam ni. Ji yang buat mama marah, Ji yang bersalah dalam hal ni, Mus. Jangan report polis, Mus. Please, Mus." Kedua-dua tangannya menggenggam erat lengan lelaki itu. Terasa panas telapak tangan itu pada kulit Mustaqim.
"Do you have death wish?"
"Hah? Apa Mus ni, tak fahamlah."
"Nak tunggu diri sendiri tu mati dulu ke baru nak buat report?" Pedas ayat itu menikam jantung Zinnirah.
"Tapi... Itu mama kita. Ji sebagai tak sanggup nak sumbat mama sendiri dalam penjara."
"Walau apa pun yang mama buat, Ji akan cuba butakan mata, pekakkan telinga. Kasih Ji sebagai anak terhadap mama masih ada. Walaupun mama tak pernah sayang Ji, Ji takkan sanggup nak buat laporan itu terhadap mama. Mus, tolonglah faham. Dia mama kita, Mus. Kita masih bersekolah, kita masih perlukan mama." Sayu suara itu masih tidak mampu memadamkan amarah Mustaqim.
YOU ARE READING
SEMI;KOLON [✔]
General Fiction2023. Zinnirah, gadis yang penuh dugaan dan ujian dalam hidupnya, tak seperti abang kembarnya, Mustaqim yang agak bahagia berbanding dirinya. "Apa hadiah birthday yang Ji nak untuk tahun ni?" - Mustaqim "A forehead kiss from baba and a warm hug fro...