Bab 50

1.3K 127 19
                                    

"JI okay?" Tanya Zulaikha apabila melabuhkan punggungnya bersebelahan Zinnirah di ruang menunggu itu. Kepala adik iparnya yang itu diusap perlahan.

Zinnirah hanya menganggukkan kepalanya perlahan bagi menjawab persoalan Zulaikha.

"Akak dah lama sampai? Mana abang?" Leher dipanjangkan untuk mencari kelibat Zhafran dan Zarif, anak buahnya itu.

"Abang tengah selesaikan hal apa entah di kaunter tu." Kata Zulaikha sambil memuncungkan bibir ke arah suaminya yang mendukung Zarif di hadapan kaunter itu.

"Oh."

"Akak sihat?" Tanya Zinnirah sekali lagi, dia cuba membuangkan rasa gelisah dalam hati. Waktu ketika itu sudah menginjak 9 malam namun masih tiada khabar dari mamanya.

Puan Khalidah ditempatkan di wad kecemasan namun masih belum dirawat lagi dek kerana keadaan wanita itu tidak terlalu serius bak kata doktor. Tapi hati Zinnirah tetap berasa gusar, walau apapun yang terjadi, wanita itu tetap ibunya.

"Alhamdulillah, akak sihat. Dia pun sihat juga." Kata Zulaikha sampai tersenyum kecil sambil membawa tangan Zinnirah ke perutnya yang membuncit sedikit.

Terus tersentak gadis itu lalu tersenyum lebar. "Akak mengandung lagi ke?"

Zulaikha hanya mengangguk sebelum tersenyum lebar melihat keterujaan adiknya itu. Bersinar mata itu dengan jawapan Zulaikha.

"Alhamdulillah akak, tahniah! Tak sabarnya nak pegang baby baru!" Gadis itu terus menepuk tangannya tanda teruja.

"Apa yang excited sangat tu, Ji? Mama di dalam tu tengah sakit yang awak tu bertepuk tangan kenapa?" Tegur Zhafran dengan nada lembut namun tetap dapat mengubah riak wajah itu. Matanya mengerling abangnya yang mengambil duduk di sebelah Zulaikha.

"Sorry, abang." Kepala ditundukkan memandang lantai.

"Macam mana boleh jadi begini Ji?" Tanpa menunggu lama, Zhafran terus menyoal gadis itu. Zafir diberikan kepada isterinya sebelum dia mengubah tempat ke sebelah Zinnirah.

Bawah bibir yang membengkak digigit perlahan. Apa yang dia mahu jawab? Perlukah dia jujur dengan Zhafran?

"Abang tanya ni, Ji. Janganlah senyap!" Gigi diketap kuat melihatkan respon adiknya itu.

"Salah Ji. Mama dan baba gaduh. Maaf abang, Ji tak jaga mama dengan baik." Kepala itu masih tunduk memandang ke bawah.

"Gaduh? Mereka gaduh sebab apa?" Berkerut dahi itu mendengarkan jawapan Zinnirah.

"Sebab Ji..."

"Boleh tak terangkan betul-betul. Dari tadi asyik sebab Ji sebab Ji, ingat abang faham ke? Be matured Zinnirah, you're 19 already." Lengan gadis itu digenggam kuat bagai menanahan geram.

Zinnirah terus meringis kesakitan apabila tangannya yang melecur tadi digenggam kuat oleh Zhafran walaupun berlapikkan lengan panjang.

"Abang lepas, sakit." Berair mata itu menahan sakit yang menggila ketika itu. Terketar-ketar kaki itu menahan rasa itu. Sudahlah badannya masih berasa bisa akibat dipukul oleh babanya tadi. Kini ditambah pula oleh cengkaman hebat abangnya.

"Abang takkan lepas selagi Ji tak cerita pada abang apa yang terjadi pada mama!" Ternaik sedikit suaranya apabila melihat Zinnirah itu. Helah apa yang gadis itu cuba mainkan? Cengkamannya itu tidak sekuat mana.

"Baba kahwin lain, dah 19 tahun. Ji kawan dengan anak baba, namanya Atiya. 3 hari lepas Ji bagitahu semuanya pada Atiya tentang keluarga kita. Ati mengadu pada baba, baba marahkan Ji. Pada masa sama, mama terdengar semuanya dan terjadilah pergaduhan itu. Abang tolonglah lepas, Ji sakit." Terang Zinnirah dengan laju dan tangannya berusaha membebaskan cengkaman Zhafran yang terasa makin kuat. Jatuh air matanya ketika itu.

SEMI;KOLON [✔]Where stories live. Discover now