CH 17: Tunggu

451 14 11
                                    


"Waktu ni lah warden nak round pun, haish stress aku," omel Intan Dyra lalu bangkit dari kerusi hitam yang dia duduki. Dia pergi ke kabinet terdekat lalu mengeluarkan sehelai kain hitam yang berat lagi tebal. Pantas dia mengatup meja yang dipenuhi dengan lampu suluh itu dengan kain hitam tersebut. Gelap. 

Wish menghampiri suis utama bilik itu lalu menutup suis kipas. Mengelakkan sebarang bunyi keluar. Bahang panas mula dirasai. 

Intan Dyra, Qairyn Qarina dan Darwish Adil mendekatkan diri mereka dengan dinding bersebelahan pintu masuk stor di tingkat 2 itu. Masing-masing senyap, faham akan prosedur yang mereka bertiga perlu lakukan. 

"Ktak! Ktak! Ktak!" Bunyi kasut tumit tingggi di luar stor itu. Warden perempuan. Puan Maimunah? Kenapa guru perempuan itu berada di sini pada waktu sebegini? Sepatutnya guru itu berada di rumahnya, dia tidak bertugas pada malam ini. 

Adakah jadual warden bertugas telah berubah? Mustahil. Intan dan Qairyn sudah memastikan bahawasanya warden yang bertugas pada malam ini adalah Cikgu Zulfakar, warden yang mempunyai berat badan berlebihan. Justeru, membuatkan guru itu tidak akan rajin naik untuk membuat rondaan sewaktu sesi prep sedang berlangsung.

Dada masing-masing sedang berdegup kencang. Peluh sudah mula mengalir di leher. Sudah ke berapa kali tiga sekawan itu menelan air liur mereka, mereka sendiri tidak tahu. 

"Ktak! Ktak! Ktak. ktak. ktak," bunyi hentakan kasut tumit tinggi semakin perlahan. Si peronda sudah menjauh. Tapi mereka tidak melakukan apa-apa pergerakan lagi. Senyap dan kaku di situ. 

"Line clear, roger." suara di balik walkie talkie kembali berbunyi. Akhirnya, warden itu sudah cukup jauh untuk tidak mendengar sebarang bunyi yang datang dari stor berhantu ini. Ketiga-tiga pelajar tingkatan 5 itu, menghembus nafas lega. Mereka semua menjauh dari dinding stor itu. 

"Sumpah Wish, kau guna jelah gerakan kita ni. Untuk keselamatan kau sendiri kut," sekali lagi Intan Dyra mengutarakan pendapat yang sama. Perempuan itu menghampiri panel suis lalu menghidupkan kembali kipas di dalam ruangan itu. Dia mengelap segala peluh yang ada di wajah dengan baju kurung miliknya. 

"Kalau aku gunalah gerakan ni, apa beza aku dengan pengawas dengan BADAR sekolah kita yang guna kuasa yang diaorang ada untuk kepentingan diaorang sendiri? Aku akan jadi hipokrit, babe. Aku taknak jadi macam diaorang," balas Wish sambil menyinsing lengan baju melayu maroon miliknya. Dia tetap dengan pendiriannya yang enggan membiarkan Gerakan Damai SBPAT diguna untuk kepentingan dirinya. Tidak adil. 

"Kau sebenarnya tengah bagi peluang pada Azrief, betul tak?" Qairyn pula membuka mulut. 

Darwish Adil terdiam. Lidahnya terkelu, tidak mampu mengeluarkan sebarang jawapan untuk membalas pertanyaan perempuan berjawatan BADAR di sekolahnya itu. 

"Kau masih tertunggu-tunggu pengakuan dan cerita dari belah jantan tu kan?"

"Kalau betul pun kenapa?" 

"Kau tak sedar ke berapa banyak peluang yang kau beri pada dia? Banyak babe. Tolonglah sedar. Kau nak sakit lagi ke sebab jantan tu?" 

Darwish Adil bangkit dari duduk. Dia menghampiri tombol pintu stor itu. Tidak mebalas sepatah dengan dialog yang diberikan oleh Qairyn Qarina. "Kita tangguh meeting kita," kata lelaki itu senafas lalu membuka pintu. Lelaki itu melangkah keluar. 

Wish lalu disebelah 2 pelajar tingkatan 3 itu lalu tersenyum. Nampak seperti mereka berdua sedang mengemas barang-barang mereka, menandakan waktu prep malam hampir tamat. Wish menyentuh bahu salah seorang dari 2 sahabat itu. 

"Korang boleh balik kelas. Terima kasih dah tolong jaga line waktu meeting tadi," ucap ikhlas pengawas SBPT. Sekali lagi dia tersenyum. "Lagi satu, tolong sebarkan kisah hantu lagi pada golongan cikgu lagi, esok tau," pesan Wish lalu beredar dari situ. 

Bukan Takdir Kita (Completed✔️✔️) Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang