CH 28: We

497 13 4
                                    

"Kau okey kan ayah hantar balik harini?" soal Darwish Adil ragu-ragu. Dia sedang menyikat rambutnya di hadapan cermin meja solek. Nampak tekun. Jelas sedang mencuba melakukan sikatan yang terbaik. Matanya kejap memandang pantulan wajah Azrief yang sedang bersila di atas katilnya. Lelaki kurus itu, sedari awal lagi memandang Wish. 

Azrief Safwan bangkit lalu pergi ke belakang Wish. Dia memegang tangan Wish yang sedang asyik menyikat rambut. Azrief tersengih. "Biar aku buat," Lantas sikat itu bertukar tangan. "Pusing hadap aku," Pinta si pemuda. Wish hanya mengikuti, tidak pula membantah. 

Azrief menghembus nafas. "Aku takutlah nak balik," Sedang wajahnya penuh dengan keraguan, tangannya dan matanya masih cekap menyikat rambut pemuda di hadapannya.

"Kau kene jugak balik," balas Darwish Adil.

"Kau tak suka aku ada ke?"

"No. Not like that. Kau tahu kan aku maksudkan apa. Apa yang mak ayah kau fikir nanti...,"

Azrief meletakkan penyikat rambut kembali di atas meja solek Wish. Selesai. Rambut lelaki di hadapannya sudah siap disikat kemas.

Azrief mengambil tempat di hujung katil Wish. Dia merenung lelaki di hadapan meja solek. Entah mengapa, dia berasa tenang dengan individu itu. Sudah lama dia merasakan hal itu. Akan tetapi egonya tetap angkuh sehinggalah semalam. Dia jatuh sejatuhnya, di hadapan lelaki berbadan besar itu.

Dia masih terpaku dengan tindakan lelaki itu yang sudi menerimanya walau apa yang dia sudah lakukan. Dia perlu perbaiki dirinya. Dia perlu berubah... Akan tetapi perasaan yang dirasainya sekarang tidak betul... tidak sepatutnya dia mencintai seorang lelaki. Masa depan mereka berdua masih kabur.

"Kau patut call ibu kau," cadang Wish.

Azrief Safwan hanya memandang telefon pintarnya dan dompetnya yang berada di atas meja belajar Wish. Meja itu terletak di sebelah meja solek pemuda berbadan besar itu. Entah telefon itu masih elok atau tidak, setelah dibasahi air hujan tempoh malam.

Ketua Pelajar SBPAT itu menghembus nafasnya. "Aku tak tahulah. Aku tak tahu nak buat macam mana,"

Darwish di situ hanya mendiamkan diri. Memberi ruang agar lelaki itu dapat membuat keputusan sendiri.

Masalah di rumah Azrief menambah beban dalam hatinya. Benar, perasaan sebenarnya kepada Wish sudah terungkap. Akan tetapi, bagaimana dia ingin menerangkan hal ini pada orang lain? Pada keluarganya? Bagaimana dia perlu bereaksi di sekolah? Mindanya bercelaru. Perasaannya ini menyusahkan fikirannya.

Azrief Safwan berbaring di atas katil Wish. Dia menekup wajahnya dengan tangan. Air matanya mengalir. Penat.

"Ahhh aku tak tahu macam mana kau handle perasaan ni, Wish..," tutur lelaki itu. Dadanya turun naik. "Aku confused dengan diri aku sendiri. I love you but yet... this is wrong...,"

"Aku paham..,"

Azrief bangkit. Dia mengelap tangisannya. Tidak semua orang mudah melihat dia menangis sebegitu sekali. Wish tersenyum kepada Azrief. Lelaki berbadan besar itu menghampiri Ketua Pelajar SBPAT. Tangan mereka berpegangan. Darwish mengelus lembut tangan Azrief.

"Aku paham delima yang kau lalui. Kau suka orang yang tak boleh disukai. Lumrah kau berbeza dengan orang lain. Tapi kau masih solat, kau masih ingat Allah. Walaupun kau tahu benda tu salah, tapi kau masih tak boleh ubah and halang.

Sama macam orang couple. Sama macam orang merokok and buat seks bebas. Pergi club minum arak. Padahal diaorang Muslim...," Setitis air mata Wish mengalir. Dia menghirup nafas. Pedih.

"Tapi apa yang aku tahu... bukanlah manusia yang akan menghakimi kita di akhirat kelak. Tapi Tuhan, tapi Allah. Yang pentingnya pengakhiran hidup kita, bukan permulaan, bukan pertengahan.. 

Bukan Takdir Kita (Completed✔️✔️) Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang