Emerlyn memandang luar tingkap bilik nya. 3 tahun sudah berlalu. Sudah terlalu lama dia meninggalkan bumi tumpahnya darah dan ahli keluarga tercinta.
"Are you ready?"soal Emir dimuka pintu kamar Emerlyn. Emerlyn tersenyum nipis dan mengangguk.
Hari ini dia akan pulang ke tanah air. Masih bolehkah dia menghadapi orang-orang yang dia benci selama ini dengan tenang? Dia juga tak tahu.
"Abang, betul ke apa yang mama cakap? Siapa yang masuk memminang Lyn? Dia tahu ke yang Lyn dah.." belum sempat Emerlyn menghabiskan bait-bait bicaranya jari telunjuk Emir mendahului mendarat diatas bibir mungilnya.
"You perfect. Tak ada yang akan berani tolak bidadari seperfect you lagi. And I will protect you till my last breath!"janji Emir. Sakit hatinya lepas mengetahui apa yang telah menimpa adik bongsunya. Untunglah Aeden segera menjelaskan hal yang sebenar.
Emerlyn tersenyum bagi memujuk hati. Selamat tinggal bumi Italy! Dia menarik nafas panjang sebelum melangkah keluar dari apartment yang pernah di huni selama 3 tahun di bumi Italy ini.
"Emerlyn!"laung Datin Elena. Dia memeluk erat anak bongsunya sebaik sahaja Emerlyn merapat."Ya Allah rindunya mummy dengan anak mummy." Emerlyn mengusap lembut belakang tubuh Datin Elena.
"Sudah-sudah lah tu Elena. Sambung nantilah dekat rumah." Emerlyn mengucup lembut kekura tangan Dato' Razif dan dibalas dengan kucupan kejap di dahi licinnya.
"Home sweet home!"ujar Emir sambil mengusap kepala Emerlyn lembut. Sayangnya Eriq hanya boleh menghantar dia dan Emir sehingga ke lapangan terbang sahaja.
"Girl.." Datin Elena menganggil lembut Emerlyn yang baru sahaja menuruni anak tangga. Ada sesuatu yang ingin dibacarakan. Sudah seminggu Emerlyn pulang ke Malaysia. Gadis itu terlihat lebih ceria berbanding 3 tahun sebelum ini.
"You penat tak?"soalnya sebaik saja Emerlyn melabuhkan punggung di sofa.
Emerlyn menggelengkan kepalanya namun, dada Emerlyn berdebar-debar menanti apa yang ingin dibicarakan oleh mummy dan daddynya.
Datin Elena memandang Dato' Razif meminta kepastian dan dibalas dengan anggukkan. Dia menggenggam perlahan tangan Emerlyn.
"Ae..Aeden masuk meminang you."
Danggg
Seperti di sambar petir rasanya tatkala nama itu meniti bibir mummynya. Tangan yang tadi di genggam di tarik semula. Kepala digelengkan beberapa kali tanda tidak percaya.
"No! I taknak!"bantah Emerlyn. Dadanya berombak menahan api kemarahan yang sememangnya dari dahulu tidak pernah terpadam buat seorang Aeden Rizky.
"Sayangg..listen first please." Dato' Razif cuba memujuk anak daranya.
"No! Daddy and mummy sanggup ke nak tengok anak you duduk dengan orang yang dah musnahkan hidup dia?!"Emerlyn berdiri sambil mengepal penumbuk dan di gengggam erat.
"Sayangg..please bagi dia peluang. Dia tak bersalah. Dia pun mangsa keadaan. Silap dia sebab tak berterus terang waktu tu. He show us that he really love you. He want to take care of you."
"So you setuju?!"soal Emerlyn. Dato' Razif terkedu. Dia mengerti perasaan Emerlyn. Di sisi lain dia tak mahu anaknya membenci orang yang tak bersalah dan terus menerus menunding jari.
Emerlyn berlari menaiki anak tangga mengunci diri di dalam bilik tidurnya. Datin Elena yang ingin mengejar ditahan oleh Dato' Razif.
"Biar dia tenangkan diri dulu darling." Datin Elena terduduk dan menangis. Dato' Razif mengusap lembut belakang badan isterinya. Kalaulah dulu dia tidak menghantar Emerlyn ke Milan pasti ini semua tidak terjadi.
"Miss Emerlyn?"soal seorang perempuan cantik tiba-tiba.
"Yes?" jawab Emerlyn bersahaja. Perempuan itu tersenyum nipis kemudian mengambil tempat dihadapan Emerlyn.
"I Amira, I tahu you dengan Aed akan bertunang tak lama lagi. I dengar korang bertunang 3 hari je. I'm so sorry Emerlyn. But you perlu tahu satu perkara ni."ujar perempuan yang nama Amira itu.
Emerlyn hanya berdiam dan tersenyum nipis menanti lanjutan tutur bicara gadis di depannya meski jantungnya berdegup kencang. Sebaris nama yang menarik minatnya untuk berjumpa perempuan dihadapannya ini hanyalah Sir Aeden Rizky.
"I don't know how to explain but should look at this first."satu sampul coklat dihulukan kepada Emerlyn. Lambat-lambat sampul surat itu dibuka oleh Emerlyn.
Terbutang matanya saat melihat potret seorang lelaki dan perempuan sedang bergambar di hadapan menara Eiffel. Si gadis tersenyum manis sambil menayangkan cincin manakala tangan sebelah lagi melingar di lengan sasa si lelaki. Si lelaki pula hanya mempamerkan senyum nipis.
Itu bukan lah satu sebab dia terkejut. Dia lebih terkejut kerana perempuan yang berada di dalam gambar itu adalah Amira! Dan lelaki itu pula Aeden. Tiga keping gambar di tilik dengan penuh gementar. Gambar yang terakhir adalah gambar imbasan ultasound embrio!
"It's true Emerlyn. I tengah mengandungkan anak Aeden."
"Aeden tahu?"soal Emerlyn tenang. Amira terkedu kerana wanita dihadapannya ini sangat tenang dan masih tenang lepas dia jujur perkara yang sebenar!
Amira menggelengkan kepalanya. Perut yang membesar diusap perlahan.
"Then tell him. There's no point if you show me this. Perkahwinan kami akan tetap berlangsung. I don't fucking care about this." ujar Emerlyn lagi sambil bersilang tangan di dada.
Amira jelas terkejut. Apa yang susah sangat untuk wanita di hadapannya ini meninggalkan Aeden. Bahkan masih tenang walaupun jelas mengetahui apa yang telah berlaku.
TBC
YOU ARE READING
¹ˢᵗ HIS BABYGIRL | Emerlyn Rayhana
RomanceSIR AEDEN RIZKY XANDER merupakan seorang jutawan muda yang pertama mencipta nama di mata dunia. Mempunyai rupa tampan yang tiada tandingnya dengan sepasang mata yang unik berwarna violet serta tinggi 182cm. Dia mula jatuh cinta dengan EMERLYN RAYHA...