"Sayanggg!" Aeden bangun dari pembaringannya. Matanya terbuka luas dan Dadanya berombak kencang. Kejadian kemalangan itu bagai ditayang ulang sehingga dia terjaga dari lenanya.
"Aed! Daddy, papa Aed dah sedar!"laung Aryan sebaik saja melihat abangnya terbangun dari pembaringan. Segelas air putih dihulurkan kepada Aeden namun Aeden menolak lembut.
Aeden memandang wajah Aryan yang memberikannya segelas air putih dengan tatapan kosong. Di melihat ke arah sekelilingnya. Kemudian mengeluh kecil. Hospital!
Membulat matanya tatkala menyedari kini dia berada di dalam hospital. Lantas, bagaimana dengan keadaan isterinya? Keringat dingin mula membasahi dahinya.
Dato'Razif dan Sir Adam bergegas memasuki ruangan wad yang menempatkan Aeden. Benar bagai dikatakan Aryan. Aeden sudah sedar dari komanya setelah 3 minggu terkaku atas katil hospital.
"Aed anak papa. You wake up!" Sir Adam mencium umbun-umbun anak lelakinya. Air matanya gugur akibat terlalu gembira. Begitu juga dengan Dato' Razif
Namun reaksi Aeden kosong. Tiada rasa terkejut langsung melihat papa dan adiknya kini berada di Malaysia. Yang ada hanya rasa takut. Takut isterinya kenapa kenapa.
"Paa, isteri Aed mana pa? Aed nak isteri Aed."soal Aeden sambil menggoncang tangan Sir Adam. Nafasnya sukar diatur. Mungkin ini implikasi dari tidur yang panjang.
Sir Adam dan Dato' Razif terkedu dengan persoalan dari Aeden. Dato' Razif menepuk lembut bahu menantunya itu. Mengalirkan sedikit sebanyak kekuatan buat sang menantu.
Mereka berpandangan sesama sendiri sebelum sama sama menelan air liur kelat. Berat hati ingin mengungkapkan hal yang sebenar.
"Daddy harap Aeden bersabar dengan ujian ni ye nak. Jangan salahkan takdir atas apa yang berlaku ye."balas Dato' Razif tatkala melihat kebisuan Sir Adam.
Dahi Aeden berkerut mendengar balasan dari Dato' Razif. Dikerling ke arah papanya yang diam menikus. Dadanya semakin berdebar. Apa maksud mereka berkelakuan seperti ini?
"Ap...apa maksud daddy? Mana isteri Aed?! Mana Emerlyn Rayhana?!"suara Aeden naik satu oktaf. Apa yang sudah terjadi dengan isterinya? Kenapa semua orang diam? Kepalanya rasa berdenyut-denyut yang mencengkam.
"Papa minta maaf Aed..."Sir Adam ingin menerangkan lebih lanjut namun dipotong oleh Aeden.
"No! Jangan minta maaf! Bawa Aed jumpa isteri Aed pa please pa. Aed nak isteri Aed!"potong Aeden sebelum Sir Adam menghabiskan tutur bicaranya.
Melihat kebisuan daripada semua orang yang turut berada disitu Aeden segera menyelak kain selimut yang menutupi badannya. Alangkah terkejutnya dia apabila tidak merasakan kakinya.
"Pa kaki Aed..."suara Aeden perlahan. Dia tidak dapat merasakan apa apa dari aras pinggang ke bawah.
"I'm sorry Aeden."ucap Sir Adam lirih.
"No no no no no! Help me papa help me. I want to meet my wife! Please papa please!"rayu Aeden sambil menggeleng kepalanya tanda tidak percaya.
Aryan yang dari tadi sekadar menjadi pemerhati berjalan keluar dari wad. Tak mampu lagi menahan empangan air mata dari pecah.
Ya Allah, kenapa mesti Aeden yang lalui semua ini. Kasihanilah hambamu itu ya Allah.
Seminggu sudah berlalu. Aeden duduk merenung ke luar balkoni. Angin malam yang menyapa tidak diendah. Asik melihat bintang di langit. Fikirannya melayang teringat akan isterinya.
"Aed, buat apa dekat luar ni? Dah nak dekat pukul 10 malam dah ni."soal Dato' Razif prihatin.
Kasihan dia melihat menantunya seakan tak terurus semenjak pulang dari hospital tempoh hari. Aeden lebih banyak termenung. Sepatah di tanya sepatah dia jawab. Makan pun hanya sekadar mengalas perut saja. Pipi Aeden mula kelihatan cengkungnya.
"Tak ada apa dy. Saja amik angin. Dulu isteri Aed suka ajak Aed duduk dekat balkoni ni tengok bintang."jujur Aeden dengan suara yang serak menahan sebak didada. Dia rindukan sosok isterinya. Dia rindukan Emerlyn Rayhana. Dia rindukan Neonatanya
"Kita masuk ye? Tak baik angin malam ni untuk kesihatan Aed. Lagipun esok Aed ada appoiment dengan doktor pakar kan? Aed kene pergi kali ni. Emerlyn mesti nak tengok suami dia sembuh macam dulu lagi."pujuk Dato' Razif.
Aeden mengangguk sambil tersenyum tawar. Kalau sebut nama Emerlyn, dia memang kalah. Apa saja sanggup dilakukan asalkan isterinya kekal disisinya. Namun tuhan berkehendak lain.
Dato' Razif menolak kerusi roda yang diduduki oleh Aeden itu dengan berhati-hati merapat ke arah katil. Aeden kemudiannya dibantu untuk beralih ke atas katil pula.
"Pa, esok kita ziarah Emerlyn ye?"pinta Aeden sebelum melabuhkan kepala di atas bantalnya. Dato' Razif sekadar tersenyum dan menganggukan kepala. Memang rutin setiap hari Aeden akan pergi melawat Emerlyn.
'Ya Allah berilah kesembuhan dan kekuatan buat menantu hamba Aeden Rizky' doa Dato' Razif dalam hati.
Pintu bilik ditutup rapat. Dato' Razif melangkah masuk ke dalam bilik khasnya di tingkat 4 rumah banglonya.
"Aku tak perduli. Walau macam mana sekali pun, cari dalang disebalik kemalangan ni secepat mungkin! Aku dah tak boleh bersabar lagi." Suara garaunya bertukar dingin sedingin air batu.
"Tapi Tuan, susah kami nak buat kerja memandangkan anak buah Aeden pun cari benda yang sama. Tuan sendiri yang cakap Tuan taknak sesiapa tahu soal ni terutama sekali Aeden."salah seorang anak buahnya menyuarakan kebimbangan.
"I said i don't care! Do your best way to find this out!"jerkah orang itu.
Anak anak buahnya masing-masing kecut perut melihat wajah menyinga Tuan mereka. Di tambah lagi dengan jerkahan daripada suara dinginnya.
"Yes Sir!"usai menjawab, hologram itu dipadamkan. Dia mengeluh lemah. Tersepit antara keluarga dan tanggungjawab.
TBC
YOU ARE READING
¹ˢᵗ HIS BABYGIRL | Emerlyn Rayhana
RomanceSIR AEDEN RIZKY XANDER merupakan seorang jutawan muda yang pertama mencipta nama di mata dunia. Mempunyai rupa tampan yang tiada tandingnya dengan sepasang mata yang unik berwarna violet serta tinggi 182cm. Dia mula jatuh cinta dengan EMERLYN RAYHA...