Sudah hampir seminggu sikap Emerlyn dingin terhadap mummy dan daddynya. Datin Elena dan Dato' Razif kehilangan kata-kata untuk memujuk Emerlyn.
Emerlyn merenung sendirian di balkoni biliknya. Malam terasa sepi..seperti dirinya. Hatinya sakit bila terpaksa bersikap dingin terhadap keluarganya. Dia juga berfikir kalau-kalau dia patut bagi peluang kepada Aeden untuk menjelaskan asbab perkahwinan mereka dibatalkan 3 tahun dulu.
Semakin lama semakin Emerlyn yakin bahawa lelaki yang selalu menjaganya semasa di Italy adalah orang-orang bawahan Aeden bukan Dato' Razif.
Pinnn!
Pinnn!
Pinnn!Satu tangan kekar menarik Emerlyn menjauhi jalan raya. Emerlyn masih di dalam dunianya sendiri akibat terkejut dengan kejadian yang tiba-tiba.
"Tutto bene signorina?(Are you all right miss?)"jejaka bermata biru itu bertanya. Emerlyn masih terpinga-pinga. Lelaki tadi kemudian menggoncang perlahan tangan Emerlyn.
Emerlyn seakan sedar ke dunia nyata. Dia memandang lelaki tinggi lampai di hadapannya tanpa berkelip. Lelaki itu kehairanan kemudian melambai-lambai di hadapan muka Emerlyn.
"Are you all right?"lelaki itu menyoal sekali lagi. Barang kali gadis di hadapannya ini tidak mengerti apa yang dia cakapkan sebentar tadi.
"Ye...yeah. I'm good. Thanks for helping me."Emerlyn berterima kasih kepada lelaki itu. Apa kau ni Emerlyn! Baru seminggu kat sini nak bunuh diri dah ke? Haihhh...
"You're Malaysian right?"soal dia lagi.
"Yes I am. How did you know?"jawab Emerlyn diakhiri dengan soalan juga.
"I'm just guessing. Coffee?"
"Yeahh sure."Emerlyn membalas dengan senyuman nipis. Mereka jalan beriringan menuju ke sebuat cafe yang tak jauh dari tempat mereka berdiri. Tak salah rasanya belanja orang yang menyelamatkan nyawanya dengan secangkir kopi.
"Emerlyn?" Datin Elena menyentuh bahu Emerlyn.
"Banyak kali mummy panggil. Kenapa tak menyahut?"soal Datin Elena
Emerlyn tersentak. Hilang semua tayang ulang yang bermain di minda sebentar tadi dimana bermulanya perkenalan dia dan seorang lelaki bernama Aryan Xander. Dia memusingkan badan memandang Datin Elena.
"Why are you here?"soal Emerlyn mendatar. Dia langsung tak menjawab soalan dari Datin Elena
"Mummy nak minta maaf sebab paksa Lyn terima Aeden. I'm sorry. But he innocent babyy. You should meet and listen his explaination. He must have the reason of what he has done." Datin Elena masih ingin cuba memujuk.
Lagi-lagi nama Aeden yang menyapa gegendang telinganya. Dia sudah pasrah jika memang dah jodoh. Jika ingin lari pun sudah tiada gunanya dan dia sudah penah lari dari semua masalah selama 3 tahun.
"Yes i know. Nanti I pergi jumpa dia."jawab Emerlyn tenang. Dia perlu mengumpulkan keberanian sebanyak mungkin untuk menghadapi ujian yang akan datang.
Datin Elena tersenyum bahagia. Rupanya dalam kebisuan Emerlyn masih ada maaf untuk dia dan Aeden. Dia terus memeluk erat batang tubuh Emerlyn.
"Thank you so much sayang." Emerlyn membalas pelukkan Datin Elena. Dia juga merindui belaian mesra mummynya.
'Saya rindu awak juga Aeden. Maafkan saya kerana ego selama ini.'
Jeritan di telefon mengganggu nyenyak Emerlyn. Skrin yang menyala dipandang kosong. Terpapar tulisan 'Rina Sewel' menandakan Rina menelefonnya.
"Helo?"ujar Emerlyn dengan suara serak basahnya. Boleh saja dia abaikan panggilan tersebut, tapi takut mustahak saja.
"Helo kau kata?! Helo EMERLYN RAYHANA BINTI MOHAMMAD RAZIF?! Eh kau dah seminggu kat sini tapi tak cakap dengan aku pun kan? Sampainyaaa hati kauuu."jerkah Rina sahabat baik Emerlyn kemudian terdengar sayu dihujung bicara.
"Kau call aku malam malam buta ni sebab ni je ke Rina?"soal Emerlyn acuh tak acuh. Jujur dia mengantuk sangat.
"Ehh ye lah! Sekarang dah pukul 1 pagi. Hehehe maaf lah aku baru siapkan kerja aku ni ha. Boss aku nak esok juga. Sebab tu la aku terjaga sampai ke pagi buta ni."terang Rina. Mesti sakitkan dahi dia? Sebab Emerlyn dapat dengar jelas dia tepuk dahi sendiri.
"Esok kan cuti. Gila lah boss kau ni Rina. Habis tu esok kau free pukul berapa?"soal Emerlyn walaupun matanya terpejam rapat.
"Esok ehh hmm...maybe dalam pukul 1 macam tu kot."jawab Rina tenang.
"Okay lah sleep tight beauty. Sorry ganggu kau malam malam ni."ucap Rina sebelum menamatkan panggilan telefon. Seorang Rina Awfiyah sangat suka memanggil Emerlyn dengan panggilan beauty. Katanya,kalau ada satu lelaki yang mendampingi Emerlyn...pasti akan terlihat seperti Beauty and The Beast
Emerlyn kembali belayar di alam mimpi memandangkan dia sangat mengantuk dan esok destinasi tujunya lumayan jauh.
"See you soon."gumam Emerlyn perlahan.
Rina terkocoh-kocoh keluar dari lobi utama syarikah yang gah milik keluarga Rainder itu. Tujuannya sekarang hanyalah pulang ke rumah dan sambung tidur yang kurang 2 jam dari waktu biasa tidurnya.
Bukkk
Rina menggosok perlahan bahunya yang terlanggar seseorang itu. Boleh tahan keras juga badan orang ni.
"You ni kalau jalan tak boleh tengok depan ke?"soal wanita yang dia terlanggar tadi angkuh.
Rina mencebir bibir. Setakat terlanggar sikit aje pun. Karang aku langgar pakai jentolak tu baru kau tahu. Kerek nak mampus.
Seketika kemudia Rina seakan mengecam sesuatu. Bauan ini dan suara ini...
"Ya Allah beauty!"teriak Rina kemudian memeluk erat tubuh Emerlyn yang kini berada di hadapannya. Emerlyn tertawa lepas dengan gelajat sahabatnya itu.
"Ya Allah lamanya tak jumpa kau. Rindunya aku!"ujar Rina teruja. Emerlyn juga membalas dengan turuja. Mereka kemudia berjalan bersama-sama ke tempat parking kereta.
"Kau nak pergi mana lepas ni?"soal Rina.
"Rumah kau. Tidur."jawab Emerlyn dengan sengihan disambut dengan gelengan kepala daripada Rina. Rina pun suka juga sebenarnya,memang dia mengantuk pun. Pucuk dicita, ulam mendatang. Apa lagi? Jom lah labuu.
TBC
YOU ARE READING
¹ˢᵗ HIS BABYGIRL | Emerlyn Rayhana
RomanceSIR AEDEN RIZKY XANDER merupakan seorang jutawan muda yang pertama mencipta nama di mata dunia. Mempunyai rupa tampan yang tiada tandingnya dengan sepasang mata yang unik berwarna violet serta tinggi 182cm. Dia mula jatuh cinta dengan EMERLYN RAYHA...