RE 2.20 - Bercuti Bahagian 1

2.2K 25 1
                                    

"Untunglah orang tu, dah ada best friend baru senyap je sekarang..." isi mesej SMS yang kuterima daripada Adilla.

"Best Friend? Siapa?" tanyaku ingin tahu.

"Aidenlah, siapa lagi? Dengar jelah korang pergi Genting, PD, ronda-ronda KL".

Aku tergelak sendirian, Aiden memang seorang kawan yang baik. Biarpun rancangannya bercuti itu sebab mahu melakukan projek dengan awek yang dibawanya, tetapi dia tidak melupakan aku dengan membawa kawan mereka bersama.

Tetapi biasanya gadis-gadis yang diperkenalkannya kepadaku adalah gadis urban, yang tidak kisah pun melakukan seks denganku.

"Nak saya bawak pergi jalan-jalan ke?" aku cuba memancing.

"Sudahlah...orang tu kan dah lupa kat kita?"

'Merajuklah pulak minah ni...' kataku di dalam hati.

"Betul tak nak ni? Saya tak ada offer banyak-banyak kali tau. Kalau awak reject, terus habis," aku membalas sambil tergelak sendirian.

"Yelah...nak merajuk sikit pun tak boleh. Nak pergi mana? Nak bawak Siti boleh tak?"

Dua minggu kemudian, aku keluar awal di dalam waktu kerja untuk bergesel-gesel dengan penumpang wanita di dalam LRT.

Ada juga yang bersahaja membiarkan aku menggeselkan batangku yang telah mengeras pada punggungnya. Dia tidak menukar tempat biarpun LRT sudah pun mulai banyak ruang.

Sebaik tiba di stesen KL Sentral, aku berehat bersarapan di dalam kopitiam bagi menunggu Siti dan Adilla.

Bok!

Adilla menghempaskan beg sandangnya pada kerusi di sebelahku.

"Penatnya...dahlah jauh," keluhnya.

Aku tergelak kecil dan berkata, "belum mula trip lagi dah penat?"

Siti terus sahaja menyuarakan ketidakpuasan hatinya, "kenapa kita kena naik kereta api pulak? Kalau Aiden tu kau boleh je bawak naik kereta".

"Barulah thrill sikit, lagipun aku ambil tempat tidur, kan? Korang tidurlah sementara nak sampai ke Perlis nanti," terangku.

"Banyaklah awak punya thrill," Adilla mencelah.

"Haha...korang ni tak adventurelah. Lagipun, cuba korang bayangkan kalau naik kancil aku sampai ke Kuala Kedah. Tak ke lagi penat. Lepas tu nak drive balik pulak lagi..." sambungku menerangkan kepada mereka.

Siti mencubit pipiku sambil berkata, "eeeee...geram aku. Ada je nak dijawabnya".

"Faris, kitorang lapar tak makan lagi ni..." beritahu Adilla.

"Korang pergilah order... ingatkan tak lapar tadi, sampai-sampai terus membebel. Haha"

Kali ini Adilla turut mencubit pipiku sebelum sama-sama membuat pesanan makanan dengan Siti.

"Eh...tak apa ke kau sponsor kitorang macam-macam ni? Dengan makannya, hotel lagi, tiket kereta api..." tanya Siti.

Aku sengaja mengusiknya, "dah nak habis sepinggan nasi lemak baru nak tanya. Hahaha".

Sekali lagi aku dibelasah oleh kedua-dua gadis dari kiri dan kanan. Mereka mula memberi ayat klise menanyakan sama ada aku ini anak orang kaya.

Tidak lama kemudian, kereta api kami pun tiba di stesen dan seterusnya memulakan perjalanannya menuju ke arah utara.

Aku melihat perjalanan kali ini sangat-sangat nostalgik, dahulu sewaktu kecil bapaku pernah membawa aku dan adik-adik menaiki kereta api ekspres malam.

RE: Semula - The Second Part [Complete]Where stories live. Discover now