"Ehem...jalan sampai tak nampak kita," tegur suara perempuan dari arah belakang.
"Oh...Ruhil. Baru balik sekolah?" tanyaku sebaik melihatnya berpakaian sekolah.
Sudah hampir lima bulan aku tidak berjumpa dengan Ruhil sejak kakaknya, Juliana membawanya ke rumahku dahulu. Juliana kini menyambung pelajarannya di Johor.
Baru-baru ini dia ada menghubungiku kerana dia merasai gegaran sewaktu berlakunya kemalangan di pelantar minyak berhampiran dengan perairan Johor.
Aku masih lagi segan-segan dengannya. Mungkin kerana pernah terkantoi mengenakannya dahulu sewaktu dia berada di rumahku.
"Kalau saya nak bawak kawan-kawan lepak rumah awak boleh tak?" tanyanya kepadaku.
Aku terus menjawab, "haaa...nak ponteng sekolahlah tu. Bagitau Juliana baru tau..."
"Eh, janganlah bagitau kakak...awak pun ada hutang dengan saya, kan? Kalau saya bagitau kakak saya, macam mana?" gilirannya pula mengugutku.
Aku tersengih berkata, "korang nak buat apa je?"
"Saja...nak lepak-lepak, mandi kolam...release stress," beritahunya sambil memeluk lenganku.
"Hmmm...okey. Nanti nak bila nak datang tu bagitaulah..."
Minggu hadapannya, Ruhil menghubungiku mengatakan dia dan kawan-kawannya mahu melepak di rumahku sementara menunggu waktu sekolah tamat.
Kebetulan aku mengambil cuti beberapa hari untuk membuat persiapan untuk peperiksaan.
"Faris, kitorang dah sampai ni," ucap Ruhil sambil membuka pintu serta melangkahkan kaki masuk ke dalam rumah.
Di belakangnya terdapat dua orang kawan, iaitu Rafael dan Fahmi. Mereka dilihat begitu rapat sekali dengan Ruhil. Sehinggakan bergurau-senda bertolak-tolak badan.
Aku terus menyenggol bahu Ruhil sambil mengusiknya, "ehem...dahsyat betul sampai ada dua boyfriend? Hehe".
Ruhil membalas dengan menyenggol badanku kembali. Tetapi dia masih tidak menjawab pertanyaanku tadi serta berpura-pura sedang melihat laptop di hadapanku. Mungkin kerana dia risau mereka berdua mendengar apa yang mahu diceritakannya kepadaku.
"Eh? Betullah ada kolam. Ingatkan kau tipu kitorang," ucap Fahmi.
"Tak apa ke kitorang lepak kat sini?" tanya Rafael.
Aku menjawab, "okey je...Ruhil ni bukan orang lain dengan aku".
Fahmi melihat sekeliling rumah sebelum bertanya, "rumah family ke?"
Ringkas aku menjawab, "tak adalah...sewa je".
"Gilalah! Rumah macam ni sewa mesti mahal," kata Rafael.
"Korang tak habis lagi ke interview? Kolam kat depan mata, takkan tak ada rasa nak berendam ke...main air ke," Ruhil tiba-tiba mencelah.
Fahmi tersengih-sengih sambil berkata, "bang, nak tumpang tukar baju".
Aku membalas, "masuk je bilik yang sebelah kanan".
Seterusnya dia mengajak Rafael mengikutnya tukar baju bersama setelah mengeluarkan seluar mandi dan tuala dari dalam beg sekolah.
"Aik? Tukar baju pun sama-sama? Kau confirm ke diorang tu bukan gay?" tanyaku kepada Ruhil.
"Janganlah buli kita..."kata Ruhil sambil menanggalkan pakaiannya satu persatu di sebelahku.
Dia mengeluh di sebelahku dengan hanya memakai pakaian dalam sahaja, "haaahhh...tak tahulah nak pilih mana satu...dulu saya crush kat Fahmi. Tapi, dia pergi couple dengan kawan baik saya. Bila saya dah suka kat Rafael, dia tiba-tiba single balik. Peninglah macam ni...tak boleh ke kalau diorang dulu yang confess?".
YOU ARE READING
RE: Semula - The Second Part [Complete]
Storie breviSetelah melalui zaman persekolahannya sekali lagi, kini Faris bergerak bebas di Kuala Lumpur mengatur langkahnya bagi mendapatkan apa yang dia pernah terlepas dahulu. Adakah apa yang dirancangkannya akan berhasil tanpa ada sebarang halangan? Adakah...