Aku sangat-sangat tidak berbangga dengan apa yang aku lakukan kali ini. Pada awalnya aku hanya menjemput Juliana ke apartment yang baru sahaja aku sewa.
Dia gembira mendengar yang apartment tersebut mempunyai kolam renang, jadi dia meminta kebenaran untuk membawa bersama adik perempuannya.
Struktur dalam apartment tersebut lebih kurang sahaja dengan apartment milik Bernard dahulu. Cuma ruang dalamnya lebih luas, jadi memberikan ruang untuk pemiliknya membuat kolam renang yang agak besar.
Di dalam masa yang sama, disebabkan apartment tersebut agak mahal serta jauh daripada pengangkutan awam, aku tidak mempunyai jiran di tingkat atas dan bawah. Sekaligus mempunyai privasi tanpa bertemu dengan sesiapa ketika menaiki tangga.
Tuan rumah sendiri bagaikan tidak percaya yang aku mahu menyewa rumahnya. Setelah aku membayar wang deposit serta tiga bulan bayaran sewa, dia tidak lagi ragu-ragu denganku. Malah, cuba mengorek rahsia bagaimana aku boleh memiliki duit yang banyak.
"Awak dah makan ke?" tanya Juliana.
"Belum...tunggu awak cuap," jawabku mengada-ngada.
Dia terus berbisik, "aipp...adik saya ada tu. Dia bukannya pekak tau!"
Aku tersengih sahaja dimarahi Juliana sambil menoleh melihat adiknya, Ruhil yang sedang duduk di sofa di hadapan televisyen.
Timbul sedikit rasa bersalah kerana memintanya duduk di hadapan televisyen sedangkan Juliana pernah memberitahu yang adiknya itu buta.
Tetapi aku enggan menanyakan lebih lanjut lagi kerana risau sekiranya perkara itu agak sensitif bagi keluarganya.
"Tapi bolehlah raba, kan?" tanyaku di dalam nada berbisik sambil tanganku merayap ke dalam bajunya.
"Hmmm...dalam peti ais awak tak ada apa-apa sangatlah," ucap Juliana tanpa mempedulikanku.
"Memanglah...saya kan lelaki bujang? Kalau saya ni suami orang tu lainlah cerita"
Juliana membuat muka sambil mengambil kertas nota kecil di dapur, lalu menuliskan apa yang mahu dibelinya untuk dimasakkannya nanti.
Manakala aku pula masih lagi meraba-raba di dalam bajunya serta menyelukkan tangan di dalam seluarnya.
Tiba-tiba kami dikejutkan dengan suara Ruhil bertanya, "akak tengah masak ke? Nak adik tolong?"
Juliana segera menolakku dan menjawab, "adik, bahaya jalan sendiri. Kalau jatuh dalam kolam macam mana? Tak apa, biar akak masak. Nanti mata adik pedih pulak kalau kena bau tumis tu nanti".
"Oh, okey...adik pergi duduk balik sana".
"Hati-hati jalan tu..." ucap Juliana sebelum mencubit tepi lenganku.
"Awak ni...nasib baik tak kantoi tadi tau!" bisik Juliana.
Aku dengan bersahaja berkata, "relakslah...bukan dia nampak pun, kan?"
"Malas nak layan awak, nak kunci kereta. Nak pergi beli barang. Awak tu tolong tengok-tengokkan adik saya," balas Juliana sambil menghulurkan tapak tangannya.
Aku terus sahaja memberikan kunci kereta serta memberikan dia dompetku.
Dia terkejut terus bertanya, "kenapa sampai bagi dompet?"
"Dapur dengan gas tu memang ada, tapi kuali, periuk, sudip, senduk, pinggan, cawan semua belum ada lagi...hehe," beritahuku sambil tersengih-sengih.
"Mengada..." Juliana sempat mencubit geram batangku sebelum memberitahu adiknya yang dia mahu keluar membeli barang.
YOU ARE READING
RE: Semula - The Second Part [Complete]
Short StorySetelah melalui zaman persekolahannya sekali lagi, kini Faris bergerak bebas di Kuala Lumpur mengatur langkahnya bagi mendapatkan apa yang dia pernah terlepas dahulu. Adakah apa yang dirancangkannya akan berhasil tanpa ada sebarang halangan? Adakah...