Chapter 4 - Viral

286 15 6
                                    

Pagi macam biasa, mama akan kejut aku dulu. Tapi hari ni aku bersemangat. Sebab aku dapat kenakan Syazana. Tak sabar nak bagitahu kat budak-budak ni. Pagi ni aku ceria je. Lagi satu, sebab kak ngah takde kat rumah. Jadi tak stress. Dia kan annoying gila.

"Hari ini dalam sejarah. Adik ceria. Mama nak kejut pun tak sakit kepala." Tak aku tak faham. Apa masalah keluarga ni. Kalau tak kak ngah, kak long yang kacau aku. Dua-dua diam mama yang kacau aku. Muka aku ni memang dah cop muka untuk dikacau ke apa. Tapi fokus Nazrin fokus. Berita Syazana perlu disampaikan. Biar semua orang happy macam aku. (Ketawa jahat dalam hati HAHAHAHAHA)

Aku bersalam dengan kakak, mama dan papa. Aku berjalan kaki je hari ni. Aku berjalan perlahan je. Masa panjang lagi. Lagipun berjalan waktu pagi boleh jadi macam latihan kecergasan. Sambil berjalan macam-macam benda aku perhatikan. Aku nampak Syazana keluar dari rumah dia naik basikal. Oh, dekat sini rupanya rumah dia. Tak jauh dari rumah aku. Patutlah semalam nampak dia depan rumah aku. Bahu aku ditepuk lembut. Aku toleh ke belakang. Nadia.

"Aku panggil kau dari tadi. Kau tak dengar ke?" Aku tak dengar pun dia panggil aku.

"Bila masa kau panggil? Tak dengar pun." Aku memang tak dengar.

"Mananya nak dengar kalau dah tengok mata melilau" Eh dia ni aku terajang juga kan. Aku dari malam tadi tak sabar nak beritahu tentang Syazana, tapi bila dah jumpa Nadia aku tak rasa pun nak cerita kat dia. Aku bukan jenis ambil tahu hal orang. Kalau aku malukan Syazana dengan cerita benda yang memalukan macam tu, apa beza dia dengan aku. Lagipun yang buat hal lelaki tu, aku rasa Syazana pun terkena. Jadi biarlah rahsia.

Kami sampai di sekolah. Aku berjalan ke kelas. Nadia pula pergi ke kantin. Aku berjalan kat depan. Tapi rasa macam ada orang perhatikan aku je. Aku toleh ke belakang. Eh dia ni yang perhatikan aku dalam kelas. Gara-gara dialah aku kena halau keluar semalam. Aku berhenti. Aku nak biarkan dia jalan depan aku. Tapi dia pun berhenti. Tak boleh jadi ni. Aku pusing dan menghampiri dia.

"Kau kenapa?" Aku tenung muka dia. Dia geleng kepala.

"Dah tu jalan lah. Yang kau tunggu sini buat apa?" Aku besarkan sikit mata aku. Dia terus berjalan laju. Hah tahu takut. Nasib baik dia jalan, kalau ttak memang aku jadikan dia roti canai. Angkat tebar-tebar, gulung-gulung, picit-picit. Kemudian tepuk-tepuk. Baru dia tahu aku sape nanti. Aku masuk dalam kelas. Aku duduk kat tempat aku. Sebelah aku takde orang. Aku macam long ranger dalam kelas.

Budak-budak kelas aku pun, aku tak tegur sangat. Aira dan Tasha masuk dalam kelas. Aira pandang aku. Tasha pula lambai tangan ke arah aku. Aku sekadar angguk je. Kena jaga standard lah kan. Walau aku rasa happy sebab ada juga orang yang aku kenal, tapi kena control. Jangan nampak exited sangat.

"Korang buat apa kat sini?" Aku tanya mereka berdua.

"Saja datang tengok buda-budak pandai." Tasha menjawab sambil tengok keliling kelas.

"Kau free tak petang ni? Kitorang ada game friendly. Jom lah join kitorang." Wuishh bapak siap ada friendly bagai ni. Bagus boleh buat jadi latihan tambahan. Aku terus angguk.

"Wey lain doh kelas budak-budak pandai. Ada macam-macam kertas dorang tampal. Kreatif juga eh. Aku ingat budak-budak skema ni tak pandai nak jadi kreatif" Tasha pusing-pusing dalam kelas.

"Tapi main kat mana?" Belum sempat dia jawab loceng berbunyi.

"Nantilah aku bagitahu masa rehat." Aira dan Tasha tingglkan kelas. Cikgu Zubaidah masuk dalam kelas. Adui pagi-pagi kelas dia ke? aku tak alihkan pandangan. Walau fikiran melayang tapi mata aku ke depan. Tapi entah kenapa minah ni suka betul pandang aku. Aku toleh pandang ke arah dia. Dia alihkan pandangan. Tak boleh jadi ni. Aku tunggu cikgu keluar dari kelas. Aku bangun dari meja aku. Aku tarik kerusi duduk sebelah dia.

Dua PenjuruWhere stories live. Discover now