Chapter 32 - Persediaan MSSM

229 17 1
                                    

Tengah kecoh gara-gara Nadia, Syaz sampai depan rumah. Dia beri salam dan masuk ke dalam. Dah tak perlu orang buka kan pintu untuk dia. Dia dah macam duduk sini dah. Dia datang sesuka hati dia, dia balik sesuka hati dia.

"Eh wah ada kayu hoki baru.... Cantik lah. Ada nama lagi. Macam mana eh dorang ukir ni. Ukir guna mesin ke atau guna tangan?' Syaz pegang dan cuba kayu hoki tu sambil bertanya soalan yang tak penting pun. Aku rasa macam nak hempuk je nyawa dia ni. Aku menjeling tajam muka Syaz. Syaz pandang muka aku dan terus toleh ke arah kak long. Kak long geleng kepala.

"kau dah kenapa? Nak sangat tahu pasal kayu tu? Pergilah siasat. Mana tahu boleh terus dapat 10A dalam exam." Aku malas nak melayan lagi. Aku terus naik atas dan masuk bilik. Dah rasa malas nak keluar. Syaz Cuma pandang aku naik ke atas.

POV Syazana

"Angin apa tu kak long?" Aku tak faham dengan minah ni. Dia ajak keluar. Aku dah sampai dia masuk bilik pula. Apa salah aku pula?

"Angah belikan Nadia kayu hoki. Dia tak puas hati. Cemburu tak tentu pasal. Dan-dan merajuk." Kak long beri penjelasan sambil ketawa. Aku nak gelak sebenarnya tapi kalau dia dengar aku gelak dah satu kerja aku nak pujuk dia. Minah ni jarang merajuk tapi kalau merajuk susah nak buat bincang.

"Itu je? Ingatkan apa lah tadi. Tapi kenapa kak ngah belikan kayu hoki untuk Nadia? Kak long call kak ngah jap boleh?" Aku minta kak long telefon kak ngah.

"Lor kau pun nak penjelasan juga ke?" kak long bertanya sambil call kak ngah. Panggilan dijawab.

"Kak ngah bagi kayu hoki kat Nadia eh? Syaz punya mana?" Aku terus minta kayu hoki baru. Peduli apa kan, Nadia pun dapat aku ni bakal adik ipar kot. Apa salahnya belikan untuk aku sekali.

"Kau telefon aku tanya kabar tidak apa tidak, terus minta kayu hoki eh? Memang sesuai kau dengan budak senget tu. Nanti kak ngah hantar. Jangan ada yang jeles dah." Kami sama-sama ketawa bila terkenangkan perangai Naz. Tak sangka muka tenang macam tu ada ciri-ciri jeles yang teramat. Ni yang buat aku risau ni. Dengan akak dia pun jeles, kalau lah aku tersilap buat apa-apa, mampus nak pujuk. Aku mula berborak dengan kak ngah. Loceng pintu berbunyi.

Aku berjalan ke pintu. Buka pintu perlahan. Nadia berdiri depan pintu dengan muka tersengih. Aku toleh tengok kak long. Kak long tengok aku dengan kedua keningnya terangkat. Mama jenguk ke arah pintu.

"Allah timing budak ni....."Itu ayat yang keluar dari mulut mama. Kak long pula keningnya masih terangkat sambil bersiul. Aku senyum je kat Nadia. Nasib kau lah Nad. Kalau kena sembur tahan jelah ya. Tiada jaminan untuk nyawa kau.

"Kau kat sini? Mana Naz? Tepilah aku nak masuk dalam." Aku ke tepi beri dia laluan. Kalau dah hari ini hari terakhir kau kat dunia maka tiada apa yang dapat menghalang nyawa kau melayang wahai Nadia. Semoga roh kau tenang di sana nanti. Nadia berjalan ke arah kak long dan mama. Dia bersalam dengan mama dan kak long.

"Nadia datang nak ambil kayu hoki ke?" Kak long direct to the point sebab tak nak lengahkan keadaan. Kan minah tu turun bawah perang dunia ketiga meletus nanti. Nadia tersengih lagi. Mesti kak ngah dah pesan kat dia.

"Ya. Angah suruh ambil kat sini." Nadia pandang muka kak long. Kak long tersenyum tapi senyum penuh makna.

"Pergi ambilkan dia punya long. Kesian dia datang dari rumah." Mama suruh kak long ambilkan. Aku perhatikan je. Memang spoil lah aku nak dating. Sah mood dia ke laut. Kenapalah kayu tu sampai hari ni. Tak boleh ke esok? Aku mengeluh. Kena balik rumah dah ni. Kak long ambil kayu hoki Nadia dan serahkan kepada dia.

"Syaz tolong pergi kedai kejap boleh?" Kak long pandang aku dan kenyit mata. Aku faham dengan signal kak long. Dia nak Nadia keluar dari rumah secepat mungkin. Bukan sebab dia nak halau Nadia. Tapi tak nak keruhkan keadaan. Kadang benda kecil macam ni boleh rosakkan persahabatan untuk jangka masa yang panjang. Tapi yang tak bagus benda ni datang dari Naz yang sentiasa tenang. Jarang hilang cool. Walau kadang-kadang sangat annoying.

Dua PenjuruWhere stories live. Discover now