Perlawanan pertama kami sebagai pasukan sekolah. Aku diletakkan kat bangku simpanan. Ini jadi percubaan kepada semua yang baru sertai pasukan. Aku duduk kat tepi menanti peluang aku. Perlawanan agak sengit. Nadia dan Syaz bemain di posisi serangan. Agak berkesan namun belum dapat menjaringkan gol. Aira, Aina, Crystal dan Thivyah di bahagian tengah. Intan, Dania, Mei Ling dan Tasha di bahagian pertahanan. Azy jadi penjaga gol.
"Aira main macam yang saya suruh. Ingat taktikal. Jangan buat hantaran bukan-bukan..." Coach tetap tak berpuas hati. Kelihatan agak marah. Aira dengan Aina tetap bermain macam biasa. Corak main dorang sama macam bermain friendly. Hantaran laju ke depan, Syaz dan Nadia agak pantas. Namun mereka lebih cenderung dengan serangan. Bila diserang, bahagian tengah agak lopong.
Tapi yang aku tak faham, kenapa aku selalu diketepikan. Mesti kena jadi simpanan. Tap pernah bagi aku peluang nak main dalam kesebelasan utama. Agak kecewa tapi kena terima. Mungkin aku belum cukup bagus atau tak sesuai dengan taktikal.
"Kau tak rasa geram ke Naz. Kita pergi pemilihan macam biasa. Tiba-tiba kita semua kena duduk luar. Dorang je dapat main. Intan dengan Dania mesti ada. Sama je macam dulu. Dulu walau minat tak dapat peluang. Sekarang dah ada dalam pasukan pun macam takde." Dewi luahkan rasa kecewa. Aku faham perasaan dia. Aku sendiri pun agak kecewa. Separuh masa pertama tamat. Kami semua berkumpul.
"Awak semua tengah buat apa? Saya suruh build up dari bawah. Memanjang attack kenapa? Dah attack bila dah hilang bola cepat-cepat recover. Bukan santai-santai dalam padang bila dah hilang bola." Nampak gaya memang coach tengah marah sangat.
"Kalau kita attack je kita boleh dapat gol coach. Kita kena press lagi sikit je. Saya tahu sangat cara Syaz dengan Nadia. Mesti dorang takde masalah nak jaringkan gol." Aina bersuara. Tapi cara dia macam mengajar coach. Mungkin dia tak bermaksud macam tu tapi cara dia sampaikan tu agak kasar.
"Awak serang dan serang bila nak bertahan. Awak sumbat 10 gol pun kalau awak semua tak bantu bertahan awak semua boleh bolos 11 gol. Lawan awak tetap menang. Hoki memang permainan yang pantas tapi main kena guna otak. Kena pandai baca pergerakkan lawan. Ada masa serang kena serang, ada masa bertahan kena bertahan." Coach meninggikan suara. Semua terdiam. Intan duduk dibawah urut-urut buku lali dia.
"Intan, kenapa?" Coach bertanya.
"Buku lali saya sakit coach. Bengkak sikit dah ni." Intan tunjukkan kaki dia. Memang agak bengkak.
"Awak jangan teruskan lagi. Awak kena keluar. Saya tak nak kaki awak tambah teruk lagi. Nanti jadi alasan nak ponteng sekolah. Aliya awak masuk. Aina awak boleh main defend tak?" Coach bertanya pada Aina. Aina angguk. Aina boleh bermain di 3 posisi berbeza. Satu kelebihan yang dia miliki.
"Coach sapa jadi kapten?" Intan buka armband dia, dan tunggu jawapan dari coach.
"Aliya jadi kapten." Intan serahkan armaband kat aku. Aku pakai dia tangan aku. Kami semua bersedia untuk separuh masa kedua.
"Aliya, pastikan kawan-kawan awak ikut arahan yang diberikan. Jangan biarkan sesiapa bertindak di luar taktikal. Memang atau kalah pastikan kita tetap ikut taktikal. Saya tak bawa awak semua untuk menang kat sini. Saya nak pastikan awak semua belajar taktikal." Coach berikan arahan kepada aku. Aku angguk tanda faham.
Aku masuk sebagai kapten pasukan. Walau aku gantikan Intan, namun sekarang ni aku kapten. Pasukan lawan juga buat sedikit perubahan. Formasi mereka diubah dari 4-4-2 kepada 4-3-3. Bermakna ada 3 penyerang. Kami masih kekalkan formasi 4-4-2. Syaz membuat hantaran kepada aku. Aku buat hantaran ke belakang. Tasha sambut bola aku. Bola dihantar kepada Aina. Aina hantar kepada Dania. Dania buat hantaran ke tengah kepada Aira. Aira buat satu hantaran laju kepada Nadia. Belum sempat Nadia sambut, boleh dipintas. Satu serangan pantas dari lawan. Hanya 4 sentuhan dan bola masuk gol. Kami ketinggalan 1-0.
YOU ARE READING
Dua Penjuru
Teen FictionAku tak nak pindah sekolah. Tapi aku terpaksa ikut orang tua aku. Impian aku untuk mewakili negara mungkin tak tercapai. Syazana...Dialah punca aku bergelut. Kenapa nak dengki sangat dengan aku.-Nazrin- Aku tak suka betul dengan perempuan ni. Kenap...