Chapter 17 - Perginya Laila

295 19 4
                                    

Aku joget-joget dalam bilik. Akhirnya aku dah tak single. First time bercinta ni. Tak sangka pindah ke sini banyak betul dram ayang aku lalui. Telefon aku berbunyi. Ada whatsapp masuk. Budak Comel (Laila). Aku tersenyum. Baru tadi luang masa sama-sama dah rindu ke? Aku bukan whatsapp sambil baring kat katil.

Laila: Awak buat apa?

Aku: Tengah baring, fikir pasal awek yang masakkan nasi goreng untuk saya tadi.

Laila: Ngadanya. Rindulah. 😭

Aku: Aik...cepatnya rindu. Nak kena cium lagi ke? 🤪🤪

Laila: Gatalnya. Dah lah tadi tak bagi bernafas langsung. Rakus.😒

Aku: Eleh atleast kita cium buah hati kita tau. Ada orang tu belum official dah cium. Depan orang pula tu.

Laila: Werkkk 🤪

Aku: Awak jom jumpa. Rindulah.

Laila: Haip...dah malam ni. Esok jumpa kat sekolah. Ibu bebel nanti kalau saya keluar malam. 😤

Aku: Yolah.... Ok lah nak mandi. Esok datang sekolah tau. Jangan cuti. Nanti saya rindu kat awak.

Laila: Eeeee patut musyuk... Dah g mandi. Love you sayang 😘

Aku: Baik. 💋

Aku letakkan telefon . Tersenyum sendiri.Tapi aku rasa macam aku diperhatikan. Perlahan aku toleh ke arah pintu. Ada sepasang mata perhatikan aku. Terkejut aku. Kak Ngah tengah skodeng aku sambil senyum jahat sejahatnya.

"Wuuu...tersenyum tengok phone. Siapa tu.........siapa tu....siapa itu....?" Kaka ngah melompat-lompat menghampiri aku. Aku perhatikan je gelagat dia. Rasa nak sepak pun ada. Macam mengada sangat. Tapi kalau aku sepak confirm aku kena sepak balik. Belum sempat aku berbuat apa-apa kak ngah terus ambil telefon aku dan berlari keluar.

"Janganlah kak ngah!!" Aku menjerit sambil kejar kak ngah. Dia terus berlari masuk dalam bilik kak long.

"Along adik senyum-senyum tengok telefon. Cepat long kita tengok phone dia." Kak long beri reaksi terkejut. Aku menghampiri kak ngah untuk rampas telefon aku. Tapi kak long terus grip badan aku. Kuat pula dia ni.

"Cepat ngah tengok sape?" Kak long bersubahat dengan kak ngah. Memandangkan dorang tahu password phone aku, senang lah dia nak check. Tapi aku risau dengan reaksi mereka. Sebab yang aku bercinta adalah seorang gadis. Aku tak pasti reaksi apa yang akan aku terima. Kami rapat namun tak pernah aku ceritakan tentang diri aku kat kedua akak aku.

Kak ngah buka whatsapp aku. Dia baca mesej aku dengan Laila. Mukanya sedikit berubah. Perubahan muka dia diperhatikan kak long. Kak long pula ambil telefon dari tangan kak ngah. Kali ni muka kak long pula berubah. Gambar DP Laila ditekan.

"Adik suka budak ni?" Aku hanya terdiam. Aku angguk perlahan. Kak ngah bangun dan terus peluk aku. Siap tarik-tarik pipi aku.

"Angah dah agak dah mesti budak ni yang adik pilih" Kak ngah siap ajak berjoget.

"Alah apa adik ni. Kak long ingatkan kita rapat. Ingat budak yang bergaduh dengan adik tu. Kenapa tak pilih dia. Merajuk lah." Aku makin tak faham dengan akak-akak aku. Akunya risau dorang tak dapat terima hubungan aku. Tapi lain pula dorang buat. Aku mendekati kak long.

"Kak long tak marah adik kawan dengan perempuan?" Aku bertanya terus terang.

"Lor....adik kitorang dah lama tahu adik minat perempuan. Ingat kitorang tak perasan ke? Pandai jaga diri dah. Hal ini kak long takkan masuk campur. Tapi kenapa bukan budak tu. Comel kot budak tu. Lagipun kak long bet dengan angah RM50. Rugi RM50 tahu tak" Mak ai dorang boleh betting??

Dua PenjuruWhere stories live. Discover now