Chapter 6 - Hipokrit Ke?

251 16 4
                                    

"Gara-gara kau lah kitorang tolong. Terima kasih pun takde. Betina tu juga yang kau nak tolong." Nadia merungut. Aku faham perasaan dia. Mana taknya orang dah tolong Syazana balik macam tu je. Terima kasih pun takde. Biarlah.

"Eleh benda kecil pun nak merungut. Jom lah kita kena cendol esok." Aku kepit leher Nadia.

"Apahal esok???" Tasya tanya kat aku.

"Aku kena balik awal lah. Papa aku cakap ada tetamu. Jadi kena ada kat rumah on time." Aku terangkan kepada mereka bertiga. Azy mencebik bibir.

"Kena scam lah ni" Nadia tepuk bontot aku.

"Sakitlah hanat. Esok lah. Esok aku belanja cendol dengan ABC. I pomis gais" Dorang bukan nak cendol sangat. Dia lebih kepada menganjing je. Mandi peluh aku buat kerja tukang kebun kat sekolah.

Semua dah ada kat rumah mungkin sebab papa kata ada tetamu nak datang. Aku terus ke bilik aku. Aku buka pakaian sekolah masukkan dalam mesin. Siap mandi aku tukar pakaian. terdengar suara orang berborak kat bawah. Dah sampai kot kawan papa. Aku turun ke bawah. Semua tengah duduk di meja makan. Aku mendekati meja makan.

"Hah adik, meh salam dengan uncle dengan auntie ni" Mama panggil aku salam dengan tetamu. Aku mendekati mereka. What????? Cikgu Zubaidah, Kak Linda, Syazana dengan ayah dia. Aku bersalaman dengan mereka. Dengan syazana salam gitu-gitu je. Sentuh tangan sekadar buat syarat je. Aku duduk sebelah kak long.

"Makan lah sekali Aliya." Cikgu Zubaidah a.k.a mam Syazana ajak aku makan. Eh eh dia ni, datang rumah aku, dia pula jemput aku makan. Macam dia pula tuan rumah. Tapi disebabkan perut aku yang lapar, aku abaikan je. Mama dan papa berborak dengan mak ayah Syazana. Kak long pula interview Kak Linda. Kak ngah sekadar pasang telinga je. Aku pandang Syazana, dia pandang aku.

"Saya minta maaf lah sebab anak saya yang mulakan pergaduhan. Tapi awak tak patut sebenarnya tampar anak awak macam tu. Dia tak buat salahpun." Ayah Syazana mulakan topik pergaduhan kami berdua.

"Saya terlalu marah sebenarnya. Akak-akak dia tak macam ni. Ini yang kecik ni degil sikit. Saya marah sebab ini bukan kali pertama mereka berdua ni bergaduh. Saya dah nasihatkan tapi masih tak dengar kata. Itu yang buat saya marah betul" Wah papa pendam rupanya.

"Pernah gaduh sebelum ni? Saya tak tahu pun" Cikgu Zubaidah pandang muka Syazana macam nak telan dia hidup-hidup.

"Oh, bukan kat sekolah. Tahun lepas masa MSSM. Lepas final hoki. Saya berjalan masuk, dua-dua tengah bergaduh." Papa pandang muka aku. Aku tunduk bawah.

"Kamu berdua ingat ni. Bergaduh takkan selesaikan apa-apa masalah. Apa pun keadaan kena bertenang. Berfikir dulu akibatnya. Syazana papa tak nak lagi kamu bergaduh dengan kawan kamu ni. Ini amarana terakhir. Kalau berdegil lagi papa takkan benarkan kamu main hoki." Ayah Syazana menasihati kami berdua tapi agak tegas dengan Syazana.

"Adik dengar tak uncle cakap apa? Adik pun sama. Kalau gaduh lagi mama dengan papa takkan benarkan adik main hoki." Aku angguk je apa mama cakap. Aku pandang ke arah kak ngah. Kak nagh menjelir lidah sambil goyang-goyang kepala kat aku. Dia ni cari pasal doh. Hampir tergelak aku dengan gelagat kak ngah. Nasib baik aku tahan. Kami semua siap makan. Kak long dan kak ngah naik ke atas. Aku tak dapat lari sebab ada cikgu Zubaidah. Jadi terpaksalah tunggu je.

"Adik bawa kawan tu borak kat luar. Papa dengan mama nak bincang dengan uncle auntie kejap." Lega aku dengar papa cakap macam tu. Aku bangun dan keluar. Kak Linda dan Syazana keluar sekali. Aku duduk kat buai depan rumah aku. Kak Linda duduk kat kerusi depan rumah aku. Dia sibuk main telefon. Syazana dan aku berpandangan lagi. Aku alihkan pandangan aku. Malas nak tengok muka dia.

Aku keluarkan phone, aku ambil gambar Syazana. Tapi curi-curi lah. Aku hantar kat Ain dan Ecah. Member kat sekolah lama aku.

Ain: Wuu cutting boek...

Dua PenjuruWhere stories live. Discover now