Walau pun bergaduh kejap. Tapi Syaz bukanlah nak tanya soalan yang jatuhkan maruah aku. Dia nak cakap cakap tapi cara dia sampaikan lain dan aku pula faham benda lain. Jadi dipendekkan cerita salah faham yang kecil. Kami berbincang dan terima kasih kat Nadia yang buat lawak bukan-bukan yang mampu ubah mood aku.
"Jom kita pergi shopping long. Nak beli pakaian lah. Kan dah sampai sana takde pakaian macam mana?" Kak ngah beri cadangan. Kami bertiga lepak dalam bilik kak ngah. Dan dah biasa hari cuti kami bertiga akan duduk lepak sama-sama kecuali kak ngah sebab dia biasanya ada perlawanan liga. Tapi memandangkan liga dah tamat. Adalah masa nak lepak-dengan kitorang. Aku bangun mendekati almari milik kak ngah. Aku bukan almari.
"Woi perempuan. Ini bukan baju? Banyak gila. Nak beli lagi? Dasar tak bersyukur. Membazir tu amalan syaitan lah sayaitan. Habis duit mama dengan papa. Kalau dihabiskan macam ni apa harta yang tinggal untuk adik nanti hah?" Aku sengaja ganggu kak ngah dan tiba-tiba bantal terbang tepat ke muka aku. Tap sempat elak dah melekat kat muka.
"Mana sesuai baju-baju tu kat sana nanti syaiton. Kan sejuk macam mana?" Ada logiknya tapi kenapa aku rasa macam dia ni tak sungguh-sungguh nak cari pakaian.
"Percayalah cakap si mangkuk ni. Dia nak berlagak je dengan kita dik. Konon dapat pergi England. Konon pemain power lah. Masak sambal belacan pun tak reti." Kak long pula menyampuk. Tapi memang betul kak ngah bukan pandai masak sangat pun.
"Eleh cakap jelah korang jeles. Kita ni orang england tak main lah sambal belacan. Kita ni pagi, petang dan malam makan lasagna. Kawan pun dengan minah solllleh and mat sollllleh. Putih melepak begitu. Bukan macam korang dua. Pagi makan tempeh, petang makan belacan malam makan tempoyak daun kayu. Please.....not my taste..." Sakit hati pula dengan minah solleh celup ni.
"Belum pergi dah lupa daratan. Ni kalau dah sampai sana confirm lupa kita kan kak long. Dasar manusia lupa daratan." Aku baling balik bantal yang dia baling kat aku.
"Eleh sudahlah. Lasagna tu makanan Itali. Yang kau nak pergi tu England. Minah solleh konon. Muka pun dey mamak roti canai satu ada hati nak jadi minah solleh." Hahaha kena smash tegak-tegak.
"Eh lasagna bukan England ke? Alah biasanya kita ni orang Eropah, semua makanan Eropah ni makanan tradisional kita lah. Jom lah kak long. Teman lah shopping. Jom dik. Kita merayap puas-puas. Nanti dah kat sana takdelah korang video kol menangis bagai. Mana tahu rindu kan." Kak long tepuk betis kak ngah.
"Kau cakap betul-betul. Sejak bila kau suka shopping dengan kak long hah? Bukan kau kata kak long macam mak-mak ke? Hah cakap sebelum kak long tumbuk kau" Kak long tunjuk penumbuk kat kak ngah. Aku pula dah malas nak layan dorang. Aku baring kat lantai skrol tiktok.
"Hahahahahaha....takut duit tak cukup. Kan kak long boleh topup. Jomlah.... Adik cepatlah siap." Kak ngah merengek. Akhirnaya kami setuju. Aku ajak Syaz sekali.
"Ajak si Nadia sekali dik." Aku dan kak long pandang serentak muka kak ngah. No way....jangan kata dia dah tepikat dengan dengan Nadia. Jilake Nadia. Apa kau buat kat akak aku setan.
"Apa siak dua-dua tengok macam tu. Korang nak pikul ke beg-beg tu nanti? Memang tak lah kan. Kita perlukan seorang yang ikut kata. Nadia perfecto..." Kak ngah berikan senyuman paling evil. Dia pergunakan Nadia. Tapi nasib kau lah Nadia. Kau yang nak sangat terima jelah.
"Tak baik lah angah. Kesian budak tu. Apalah permainkan dia. Tak elok tahu tak" Kak long seperti biasa aka cuba jadi hero tapi kali ni aku yang larang.
"Shhhhhh...... Kak long jangan masuk campur. Kak ngah adik on!! Muahahahahahaha" Aku ketawa jahat. Siap ler kau Nadia. Nak sangat jadi akak ipar aku. Rasain loh.....
Aku ajak Syaz sekali. Alang-alang nak berjalan. Bukan selalu dapat berjalan macam ni. Aku, Syaz dan Kak long jalan bersama. Akak-akak aku memang dah kenal sangat dengan Syaz. Keluarga dia pernah datang makan di rumah aku. Masa tu aku dan Syaz ni antara musuh tradisi dan pantang jumpa mesti nak bergusti. Tapi sekarang bergusti juga cuma dengan cara berbeza.
YOU ARE READING
Dua Penjuru
Teen FictionAku tak nak pindah sekolah. Tapi aku terpaksa ikut orang tua aku. Impian aku untuk mewakili negara mungkin tak tercapai. Syazana...Dialah punca aku bergelut. Kenapa nak dengki sangat dengan aku.-Nazrin- Aku tak suka betul dengan perempuan ni. Kenap...