Jam dah pukul 9 malam. Aku baring kat katil aku. Masih terasa ciuman Syazana tadi. Aku tekup muka aku dengan bantal. Aku masih belum dapat terima pemergian Laila. Kenapa Syazana buat macam ni. Dia tak peduli dengan perasaan orang lain. Dia terlalu pentingkan diri. Aku bangun dan duduk. Rasa bersalah menyelubungi aku. Aku tak patut benarkan Syazana buat sesuka hati dia. Aku hak Laila. Aku ambil telefon cari nama Syazana. Ms. Annoyed. Aku nak tekan call tapi aku teragak-agak. Kalau aku cakap aku akan buat dia kecik hati. Tapi kalau aku tak cakap dia tak akan sedar. Aku beranikan diri. Aku telefon dia. Dalam 3 deringan dia angkat.
Aku: Kau free tak?
Syazana: Walaikumsalam. Aku free kenapa?
Aku: Eh assalamualaikum. Kita jumpa kejap boleh?
Syazana: Sekarang???
Aku: Ye. Kau datang depan rumah aku boleh?
Syazana: Cepatnya kau rindukan aku...hehehhehe... Kejap aku datang. Tapi tak boleh lama. Mama aku bising nanti.
Aku: Ok.
Bukan ke sepatutnya aku yang annoying. Kenapa aku rasa dia annoying sangat. Dia bukan jenis macam ni. Kena sampuk ke? Hantu annoying mana yang sampuk dia ni. Aku turun ke bawah. Mama dengan papa tengah layan tv.
"Mama adik keluar kejap." Aku menjerit dari depan pintu.
"Hey nak ke mana tu. Dah malam." Mama jenguk ke depan pandang aku.
"Kat depan ni je. Jumpa kawan." Aku terus bukan pintu dan keluar. 5 minit Syazana sampai nak basikal dia. Seluar Panjang warna neon green dengn hoodie warna pink. Aku duduk kat tangga rumah aku. Dia parking basikal dia dan datang duduk sebelah aku. Mama buka pintu. Bila pandang kami berdua depan rumah, pintu rumah ditutup semula.
"Apa punya fesyen pakaian. Mana kau jumpa seluar striking macam ni. Tengok pun sakit mata. Dengan hoodie pink. Langsung takde kena mengena." Aku ketawakan dulu pakaian dia. Agak pelik sebab dia ni biasanya agak kemas. Cara pakaian dia pun smart. Sedangkan pakaian sekolah pun kemas gila.
"Kau kenapa ketawa? Pakaian ank buat tidur je. Aku pakai seluar dalam merah menyala. Tu kau tak nak ketawakan sekali?" Kasar je jawapan dia ni. Ta pernahnya nak lembut-lembut. Aku tarik nafas dan hembus perlahan. Aku pandang depan ke arah Jalan.
"Aku ada benda nak cakap dengan kau. Tapi kau jangan marah. Jangan melenting." Aku tahu dia pandang muka aku. Tapi aku tetap pandang depan. Alah macam dalam drama korea hero dia control macho. Macam tu lah lebih kurang.
"Cakap jelah. Jangan nak dramatik sangat." Dia keluarkan cekelat dari kocek hoodie dia dan makan. Pelawa aku pun tak. Tapi satu benda yang aku rasa comel kat dia ni. Dia selalu ada makanan kat tangan dia. Gula-gula, cekelat. Tapi dia bersukan. Kalau aku semua benda ni aku elak. Bukan tak makan cuma jarang.
"Aku masih syangkan Laila. Aku hak dia. Aku belum bersedia nak ada orang lain dalam hidup aku." Aku terangkan kat dia. Aku tak nak dia salah faham. Aku tak nak jadi punca dia mula fikir bukan-bukan. Kalau dia kecewa jangan salahkan aku.
"Baik. Tu je kau nak cakap?" Dia tanya macam dia takde perasaan. Aku pandang muka dia dengan pelik dan angguk. Dai senyum kat aku. Dia seluk kocek dia. Dia keluarkan cekelat cabdury dari kocek dia. Dia hulurkan kat aku. Aku geleng kepala. Aku bab makan ni jaga. Cekelat ni manis. Manis tak bagus untuk badan.
"Benda ni kau boleh je cakap dalam telefon. Satu sekolah tahu kau suka arwah Laila. Tak perlu panggil aku datang rumah kau." Aku makin pelik. Dia tahu tapi dia tetap cium aku sesuka hati dia. Dia ni anggap aku ni murah ke apa. Dia bangun dan mendekati basikal dia. Mungkin nak pulang kerumah.
YOU ARE READING
Dua Penjuru
Teen FictionAku tak nak pindah sekolah. Tapi aku terpaksa ikut orang tua aku. Impian aku untuk mewakili negara mungkin tak tercapai. Syazana...Dialah punca aku bergelut. Kenapa nak dengki sangat dengan aku.-Nazrin- Aku tak suka betul dengan perempuan ni. Kenap...