Chapter 39 - Team Spirit

178 17 2
                                    

Pukul 8 malam selesai makan, aku duduk kat katil aku. Sandar kat dinding sambil baca buku Rayyan Fantasi tulisan Ramlee Awang Murshid. Aku suka tulisan RAM sebab tak sama dengan novel lain. Mungkin ada novelis yang menulis dengan gaya yang menarik. Namun jika libatkan genre thriller, RAM tiada tandingannya. Kadang aku membaca di wattpad. Biasanya aku pilih karya @miztique_ . Sebab cerita dan gaya penulisan yang tersusun. Jauh beza dengan aku kalau cuba menulis.

"Uish tak habis-habis dengan novel. Tadi nak berjalan sangat. Jom jalan sekarang. Malam bari thrilling. Siang tak best." Syaz duduk sebelah aku. Aku tersenyum sendiri. Masa drama siang tadi dia bantai tidur. Malam dia ajak merayap.

"Kau ni b... Tadi aku ajak kau tak nak. Gara-gara kau tak nak ikut tulah punca drama siang tadi. Tidur je. Tak habis-habis dengan tidur. Tak penat tidur berjam-jam?" Aku tolak bahu kat bahu dia. Boleh tahan kalau bab tidur.

"Time nak gaduh tadi kejut jelah. Rugi tak dapat tengok cikgu menyinga. Mesti comel kan. Dengan di yang tak berapa nak tinggi. Kenapalah tertidur tadi. Kalau tak boleh tengok orang boxing tadi. Agak-agak kalau bergaduh tadi sape menang b.." Itu yang dia fikirkan. Tak hairan lah dia tahu cerita sebab dari tadi memang itu topik hangat. Aku simpan novel aku, dan sandar kat bahu Syaz.

"Teruk sangat ke kita? Sampai orang pandang rendah kat kita. Kita juara MSSM kot. Bukan lah teruk sangat. Tapi kenapa nak berlagak gara-gara sukan. Bukan ke sukan untuk menyatukan kita?" Aku bertanya kat Syaz yang tengok sibuk skrol tiktok. Nadia pula datang baring kat katil aku. Kepala dia atas peha aku. Azy duduk sebelah Syaz sambil tengok video dengan Syaz. Dania pula datang baring sebelah Nadia kepada dia atas peha Syaz.

"Dah takde tempat lain kau nak baring? Katil banyak dekat sini juga kau nak menyelit. Dasar perempuan tak reti malu. Bangunlah. Sakit peha aku. Berat dosa kau ni" Walau aku suruh bangun Nadia tetap dengan perangai dia. Buat macam tak dengar sambil layan telefon dia. Cikgu Adira datang duduk kat katil Syaz.

"Awak semua ni kenal dari kecil ke? Rapat je saya tengok. Bila tengok awak semua teringat waktu saya belajar kat asrama dulu. Rindu kawan-kawan saya." Cikgu Adira mula berborak dengan kami. Jarang aku dengan dia berborak. Atau mungkin aku yang tak sedar selama ini.

"Saya, Dania, Intan, Aira, Nadia, Azy, Aira dengan Tasha satu sekolah. Kitorang kenal dari kecil cikgu. Yang lain macam Aina, Intan, Dewi, Raudah, Anisah satu sekolah. Mei Ling dengan Crystal satu sekolah tapi peliknya dua-dua tu macam kutub utara dengan kutub selatan jarang sependapat. Selalu bertekak. Thiv pula sekolah lain. Meenchi tu je sesat seorang..." Syaz ceritakan sedikit tentang sekolah rendah. Cikgu Adira pandang aku.

"Awak pula Aliya? Sekolah mana?" Cikgu Adira bertanya kat aku. Belum sempat aku nak jawab Nadia menyampuk.

"Dia ni lain cikgu. Teringek bilo poghah keringek Nyabit rumput poie sawah, Kojo macam nk mati tapi gaji kocik anak, Itu orang dulu, Tak mcm budak-budak sekarang, Susah sikit yo, Dah lari kampung tinggal bondang. Dah kalah final terus lari tinggal Nismilan. Dasar lupa daratan...hahahahahaha" Dia siap menyanyi eh. Dah semua ketawakan aku termasuk cikgu Adira.

"Jadi Aliya dari negeri Sembilan lah." Cikgu Adira bertanya lagi mungkin nak kepastian.

"Bukan biasa-biasa punya negeri Sembilan cikgu. Dia dari Rembau peace yo. Cikgu pula orang mana?" Kali ini Syaz pula menjawab. Kalau dapat peluang kenakan orang laju je budak-budak ni. Baru aku perasan hampir semua berkumpul kat katil aku. Mungkin sebab cikgu ada kat sini. Masing-masing bosan agaknya.

"Saya dari Johor. Tapi dah 2 tahun duduk Selangor." Cikgu Adira bercerita sikit je tapi macam biasa Nadia menyampuk lagi.

"Oh Johor. Luaskan kuasamu oh Johorku, Hancurkan semua musuhmu, pahlawanku, Setia bersamamu Johor, merah biru, Hidup mati Johor..." Satu lagi lagu dia terpekik terlolong. Memang meriah setiap kali ada Nadia ni. Aku bangun dari katil.

Dua PenjuruWhere stories live. Discover now