Chapter 15 - Apa Makna Juara?

261 16 1
                                    

Aku panaskan badan. Sebelum mulakan training wajib panaskan badan. Aku berlari keliling padang. Dania agak awal hari ni. Muka dia tak kelihatan ceria macam biasa. Kebiasaannya aku meluat tengok muka dia. Hari ini pun meluat juga tapi aku faham situasi yang dia lalui hari ni. Gaduh dengan orang yang kita benci tu lain. Tapi bila gaduh dengan kawan sendiri perasaannya lain. Dia duduk tepi padang. Aku teruskan larian aku.

Hampir masuk pusingan ketiga, Syazana ada sebelah Dania. Mungkin tengah berborak. Dorang kan kawan rapat. Jadi mungkin Syazana cuba selesaikan masalah kawan-kawan dia. Aku tak nak campur urusan mereka berdua. Aku lebih senang uruskan hal aku je.

POV Syazana

Dania agak muram. Dia tak bersemangat langsung. Selalunya waktu macam ni suara dia paling menonjol. Tapi hari ini dia banyak berdiam.

"Kau ok Dan?" Aku cuba mulakan perbualan. Dania pandang ke arah aku dan tersenyum. Senyuman dia tawar. Dan dia angguk perlahan.

"Apa pun masalah tadi, kau tak patut bergaduh dengan Huda. Kau patut cuba selesaikan cara baik." Waktu pergaduhan mereka tercetus aku ada disana. Dania yang menyerang Huda. Aku perhatikan Nazrin yang sedang berlari keliling padang. Dia ni waktu training selalu awal, masa balik dia paling lewat. Rajin training. Dia buat semua yang coach suruh tanpa membantah.

"Kau nak salahkan aku??? Kau tahu tak apa dia buat???" Dania tinggikan suara. Mungkin ada benda yang aku tak tahu. Setahu aku Huda kata Dania marah sebab Huda keluar dengan boyfriend Dania. Itu yang dia beritahu aku waktu balik sekolah.

"Aku tak salahkan kau. Tapi berbaloi ke gaduh sesama kita sebab rebutkan boyfriend? Patutnya korang dua serang jantan tak guna tu. Bukan gaduh sesama kita." Aku berikan pendapat aku. Bagi aku boyfriend dia yang bersalah dah ada Dania buat apa nak layan Huda?

"Boyfriend??? Kau kalau tak tahu cerita jangan merepek lah Syaz. Kalau tak tahu baik diam je dari buat cerita bukan-bukan" Suara Dania agak meninggi. Aku tahu kadang-kadang memang sukar terima pendapat yang macam ni. Semua orang akan terasa bila dikritik.

"Aku tahu lah. Huda dah cerita kat aku." Aku cuba pertahankan kenyataan aku tadi. Sebab perkara ini diceritakan Huda sendiri.

"Kau masih percaya dengan betina sundal tu? Eh hal kau dengan Helmi dia yang kecohkan. Tapi apa yang kau buat? Kau serang Nazrin sebab Huda bagi tahu kau Nazrin yang kecohkan. Orang macam tu kau nak percaya?" Dania beritahu aku benda baru. Benda yang aku belum tahu dan tak pernah terlintas dalam fikiran aku. Takkan Huda nak kenakan aku. Dia bestfriend aku kot.

"Apa maksud kau ni Dania? Kau jangan tuduh sembarangan. Huda tu kawan kita. Takkan dia nak buat macam tu kat aku?" Aku agak keliru dengan kenyataan Dania. Aku masih rasa Dania sengaja buat cerita untuk aku bencikan Huda.

"Suka hati kau lah nak percaya atau tak. Tapi yang aku gaduh dengan dia bukan sebab boyfriend. Aku tak pernah ada boyfriend lah." Aku tak faham. Kalau dia takde boyfriend kenapa Huda kata macam tu. Tapi Dania pun selalu kata nak dating dengan pakwe. Sekarang kata takde boyfriend pula. Mana satu yang betul ni?

"Dah sebelum ni kau yang cakap kau nak dating lah apalah. Sekarang kau cakap tak pernah ada boyfriend. Mana satu betul ni?" Selama ni aku ingat aku kenal kawan-kawan aku. Sekarang baru aku sedar aku tak kenal dengan kawan-kawan aku.

"Sebab Huda yang suruh aku cakap macam tu. Selama ni aku buat semua yang dia suruh. Dia malu nak mengaku dia minat perempuan. Dah puluh kali lah aku tidur dengan dia." Dania keluarkan telefon. Dia tunjukkan gambar intim Huda dan dia. Sumpah aku gak terkejut. Tapi apa punca gaduh?

"Tapi kalau korang macam ni kenapa korang gaduh tadi." Aku masih belum dapat jawapan. Kali ni Dania tunduk. Air mata dia gugur.

"Dia gunakan aku, kemudian dia kenakan aku. Huda memang sial." Itu je ayat yang keluar dari mulut dia. Dia menangis agak lama. Aku biarkan dia menangis. Kadang-kadang menangis boleh legakan fikiran dan hati terasa lapang sedikit. tapi menangis bukan penyelesaian kepada masalah. Aku cuba tenangkan Dania. Dania sandar kat bahu aku. Nazrin masih berlari keliling padang namun matanya perhatikan kami.

Dua PenjuruWhere stories live. Discover now