Dah waktu balik. Aku akan ikut Syazana balik ke rumah dia. Sebelum gerak aklu mesej dulu kat mama, walau mama takde kat rumah. Kan kalau mama tahu aku tak balik lagi risau pula dia. Aku dan Syazana berjalan perlahan ke pintu masuk. Nadia berlari kejar aku.
"Naz tunggu........" Nadia mendekati aku.
"Kau ni kan, kalau tak berlari sehari tak boleh tido ke? Kenapa kau selalu muncul dari belakang? Jaranag tengok kau muncul dari depan." Aku bebel dulu. Tapi betul kan, Nadia mesti dari belakang. Jarang dia kat depan.
"Tu tak penting. Aku ada hal penting nak bincang. Syaz kejap eh." Nadia tarik aku ke tepi. Syaz perhatikan je. Ada benda penting sangat kot sampai tak nak cerita depan Syazana. Aku berdiri depan Nadia. Sekadar tunggu dia bercerita. Tapi dia tak buka mulut.
"Ya Allah. Lepas ni tolong lah jangan jadikan kawan aku bisu. Dah lah bodoh kalau bisu lagi teruk. Dah lah tak laku sebab bodoh. Bayangkan kalau bodoh dan bisu. Kau selamatkanlah kawan aku ni Ya Allah." Aku tadah tangan.
"Weyh melampau siak!!! Bodoh lah kau Naz" Nadia sepak kaki aku.
"Ish aku tenga doa ni. Tak elok buat macam tu. Cepat aminkan." Aku usik Nadia lagi.
"Okey....okey..... Amin.. Eh bodoh. Buat apa aku aminkan??? Bodoh la Naz..." Bayangkan kebijaksanaan dia. Dia boleh je aminkan. Boleh tahan tahap pemikiran dia yang 50 langkah ke depan.
"Hahahahaha....Cepatlah cakap. Tadi babay nak cakap apa?" Aku buat muka gedik. Nadi buat muka jijik sambal goyangkan badan dia. Geli kononnnya.
"Weyh Naz..... Aku nka nombor akak kau boleh?" Nadia minta nombor akak aku?
"Nak buat apa nombor akak aku? Akak yang mana? Aku ada dua akak" Aku tepuk sikit kepala dia.
"Kak ngah kau lah. Cepatlah." Eh dia nak minta tapi mengarah pula. Aku terajang juga minah ni. Syazana pula masih menunggu aku.
"Kau nak buat apa?" Aku bertanya. Kan kalau kak ngah bising nanti berdarah telinga aku.
"Aku suka dialah bodoh. Kau tak ke dapat akak ipar macam aku?" Terkebil-kebil mata aku bila Nadia cakap macam tu. Aku macam tak percaya. Akak aku kot? Dia nak try akak aku then minta nombor kat aku. And akak aku umur dah 21 kot. Dia ni biar betul. Nak pula akak aku layan dia. Lagipun eee akak aku lawa lah. Takkan kau nak try? Layak ke kau?
"Kepala hotak kau. Kau gila ke bangang. Muka macam belacan ada hati nak try akak aku. Sepak juga kang. Dah tepilah aku ada hal." Aku terus berjalan ke arah Syazana.
"Weyh.... Nak lah nombor dia. Kalau dia tak suka aku tak ganggu dia. Alah Naz please.... please......" Nadia merayu kat aku. Aku hamper ketawa dengan gelagat dia.
"Baik aku bagi. Tapi jangan kata aku tak bagi warning. Yang kau nak pegang bukan ekor kucing ye. Tu ekor singa. Kalau tak kena gaya kau boleh tersumbat dalam tin sardin. Tapi aku hantar la. At your own risk. Jangan nak libatkan aku." Aku hantar juga lah nombor kak ngah kat dia. Biar dia rasa azabnya suka kat Nurul Aliza Nazrin Binti Abdullah. Semoga neraka tempatmu sahabat. Aku tersenyum sendiri. Serampang dua mata. Dapat kenakan Nadia sambil kenakan kak ngah. Uwahahahahahaha. Kita tengok sape yang kena.
Aku kembali kat Syazana. Kami berdua jalan sama-sama ke rumah Syazana. Dia buka pintu rumah. Aku dijemput masuk ke dalam. Ini kali pertama aku masuk dalam rumah dia.
"Kau duduk dulu. Kejap lagi aku datang." Syazana masuk ke dalam. Aku duduk kat sofa. Aku perhatikan ruang tamu rumah. Ada bermacam gambar kat dinding. Gambar perkhawinan ibu bapa dia. Gambar Syazana dan Kak Linda masa kecik. Gambar Syazana bermain hoki. Aku tengok satu per satu. Banyak piala disusun kemas kat rak. Dan banyak pingat digantung. Syazana kembali ke ruang tamu. Dia dah buka tudung. Dia hulurkan air kepada aku. Aku terima air dari tangan dia. Aku hirup air tanpa tengok air sebab pandangan aku lebih fokus kat pingat yang tergantung. Tawar je. Aku tengok air kat tangan aku.
YOU ARE READING
Dua Penjuru
Teen FictionAku tak nak pindah sekolah. Tapi aku terpaksa ikut orang tua aku. Impian aku untuk mewakili negara mungkin tak tercapai. Syazana...Dialah punca aku bergelut. Kenapa nak dengki sangat dengan aku.-Nazrin- Aku tak suka betul dengan perempuan ni. Kenap...