"Tak nak ikut abang dengan akak balik ke Man?" tanya Zuhair.
Laju je Salman menggeleng. Kalau dia ikut nanti sah-sahlah dia kena mengajar di sana. Lebih baik dia tak ikut. Pandangannya dialihkan pada Alif dan Adam pula. Mereka berpelukan sebelum berpisah. Alif seperti biasalah kalau dah jumpa paksu dia memang susahlah nak berpisah.
"Nanti mesti Alif rindu paksu. Paksu ikutlah Alif balik." rayunya.
"Tak bolehlah. Nanti ada masa paksu datang rumah Alif ya? Nanti kalau rindu paksu dekat sini, suruh umi call paksu ya?" pujuk Salman.
Alif mengangguk. Salman tersenyum lalu menggosok kepala anak buahnya perlahan. Dia membantu abangnya memasukkan barang ke dalam but kereta. Salman mengangguk sebaik saja Zuhair mengucapkan terima kasih kepadanya.
"Ni lawa-lawa ni nak ke mana Man?" tanya Nadia.
"Nak keluar jap." balas Salman acuh tak acuh.
"Nak ke mana pula? Duduk je la rumah. Kamu kerja pun tidak. Akak ajak duduk sana tak nak." bebel Nadia lagi.
Salman menggaru-garukan kepalanya yang tidak gatal. Kalau dia menjawab karang beribu-ribu patah perkataan pula yang dibebelkan oleh kakaknya. Jadi lebih baik dia diam.
"Daddy nak ke Mega Sakti kejap lagi. Kamu ikutlah sekali." kata Nadia.
"Tak apalah kak. Kalau Man ke sana pun Man nak buat apa? Man bukan pandai apa-apapun pasal Mega Sakti tu. Man ingat nak keluar healing la kak. Mummy, daddy bagi je." kata Salman lagi.
"Tak reti melekat dekat rumah dah ye Salman? Kerja tidak. Cuba duduk rumah tolong mummy." marah Nadia.
Zuhair terus ke arah isterinya yang seolah-olah sedang memarahi Salman. Nadia pun satu hal dia juga jenis memaksa adiknya juga. Bukan apa Zuhair tak mahulah Salman tertekan dengan semua ni. Lagipun dia baru je habiskan pengajian dia. Biarlah kalau dia nak duduk rumah buat sementara waktu pun. Nanti dia dah bosan dia carilah kerja.
"Sayang, masuk kereta cepat." arah Zuhair.
Nadia terus masuk ke dalam kereta sebaik saja mendengar arahan dari suaminya. Sebelum itu sempat dia menjeling ke arah adiknya yang sudah menunduk. Zuhair pula merapati adik iparnya yang sudah duduk di kerusi batu di laman rumah.
"Jangan ambil hatilah dengan kakak kamu tu Man. Dia memang macam tu. Kuat membebel. Tu belum tengok dekat rumah lagi tu macam mana dia menyinga dengan Alif dan Adam." kata Zuhair sambil tergelak.
"Tak apa. Saya faham bang." balas Salman ringkas.
"Kalau duduk saja-saja dekat rumah ni rajin-rajinlah ulang hafalan kamu balik. Jangan biar ia hilang dari minda kamu. Satu hari cuba ulang satu juzuk. Selagi tak lepas selagi tu ulang dan terus ulang. Berdosa Salman kalau kita belajar Al-Quran tapi tak diamalkan." sebelum berlalu sempat Zuhair menitipkan pesanan buat adik iparnya.
"Insya-Allah bang." jawab Salman ringkas.
"Jangan buat perkara yang sia-sia. Jaga diri elok-elok." pesan Zuhair sebelum masuk ke dalam kereta.
Salman mengangguk perlahan. Dia melambai ke arah Alif sebelum kereta milik abang iparnya keluar dari perkarangan rumah.
"Daddy nak pergi mana tu?" tanya Salman.
"Mega Saktilah." balas Datuk Awang.
"Alang-alang Man nak keluar ni jomlah Man hantarkan." pelawa Salman.
Datuk Awang terfikir. Inilah masanya untuk dia membawa Salman tinjau-tinjau keseluruhan Mega Sakti ni. Tanpa menunggu lagi Datuk Awang terus bersetuju untuk dihantar oleh anaknya ke Mega Sakti. Salman tersenyum. Dia membantu daddynya dengan membuka pintu kereta.
YOU ARE READING
MERINDU WAHYU TUHAN
General FictionSalman Al-Farisi, namanya persis sahabat nabi. Disangka dengan penuhnya ilmu agama di dadanya dia dapat menolak godaan dunia. Tapi sebenarnya orang yang makin tinggi ilmu agama inilah yang sering diuji. Keputusan peperiksaannya tidaklah dalam lingku...