"Abang tak tahu lah apa mimpi si Daniel ni suruh kawan-kawan dia pakai macam ni. Macam nak masuk Maahad balik je. Mujur dia tak suruh pakai serban pula. Abang dahlah malas nak lilit serban tu." kata Salman. Dia memerhati dirinya di hadapan cermin.
"Mungkin dia nak menggamit kenangan korang dulu. Kawan susah senang diakan. Tapi smartlah abang pakai macam ni. Nampak hensem sangat." puji Aifa.
Aifa memasang butang pada jubah putih suaminya. Lepas itu dia memakaikan Salman kopiah putih yang baru. Sejak berkahwin ni Aifalah yang jaga dan menyiapkan pakaian suaminya. Setiap pagi dia akan bangun seawal mungkin untuk menggosok baju Salman. Kekemasan suaminya adalah untuk kepuasannya sendiri.
"Serius ke abang nampak hensem?"
Laju Aifa mengangguk. Memang suaminya nampak lain hari ini. Mungkin disebabkan aura pakaian baru juga.
"Tapi jaranglah orang buat dulang boys pakai macam ni. Biasanya diorang berbaju melayu je. Tapi untuk majlis Daniel ni dulang boys dia siap berjubah. Lain macam betul." balas Aifa.
Bila Aifa pun sudah bersiap, barulah mereka melangkah keluar masuk dari rumah.
"Mummy daddy tak nak pergi sekali ke?" sapa Aifa.
"Tak apa. Kami pergi kenduri je tengah hari nanti. Korang pergilah dulu." balas Datuk Awang.
Sebaik saja sampai di masjid yang dijanjikan, Salman nampak ramai orang yang sudah berkumpul. Sebaik saja mereka keluar dari kereta, mata Salman melilau mencari sahabat-sahabatnya. Entah di mana mereka berkumpul.
"Abang, Aifa pergi dekat ustazah Hanim la ya?" pinta Aifa.
"Okay, sayang." balas Salman.
Aku baru sampai ni. Korang dekat mana wei? - Salman
Kami berkumpul bawah dekat wakaf ni. Kami dari sini nampak dah kau. - Arif
Salman menuju ke pondok wakaf. Dia nampak semua dah berkumpul. Nampaknya dia yang datang lambat ni. Salman terus mendapatkan sahabat-sahabatnya. Yang dituju dulu dah tentulah Badri.
"Bad, lama tak jumpa kau. Sihat tak ni? Bila sampai?" sapa Salman.
"Aku sihat do. Rindu kau juga Man. Man kau dah okay ke? Hari tu bila aku dengar pasal kau aku nak balik sini. Tapi keadaan tak mengizinkan. Maaf Man." balas Badri.
"Tak apalah. Benda lama tu. Aku pun dah okay dah sekarang. Pengantin sampai dah ke ni?" balas Salman.
"Belum lagi ni. Hadif dekat rumah si Daniel tu ha tengah siapkan dia. Kejap lagi datang la tu." balas Arif.
"Tak sangka sungguh aku. Dapat juga Haura tu dekat dia. Teringat aku dulu dia kena ligan dengan ustaz Zuhair sebab beria duk tanya pasal Haura itu ini." balas Salman.
"Kau nampak je tok imam tu macam tu Man. Perangai buaya dia boleh tahan juga tu." balas Badri.
Mereka ternampak kereta yang membawa pengantin baru mula masuk ke dalam perkarangan masjid. Masing-masing sudah membawa dulang yang digubah cantik itu. Daniel hanya menghadiahkan senyuman buat sahabat-sahabatnya.
"Thanks guys! Segaklah masing-masing." puji Daniel gembira.
"Kau mimpi apa ni suruh kami berjubah bagai ni?" Salman bertanya.
"Saja. Aku nak menggamit kenangan masa kita di Maahad dulu. Bila nampak kita pakai begini, rasa rindu pula zaman tu. Haish." balas Daniel pula.
"Ye la. Zaman kau gilakan Haura! Hari ni nak jadi isteri kau dah si Haura pujaan hati kau tu." balas Ilham pula.
YOU ARE READING
MERINDU WAHYU TUHAN
Ficción GeneralSalman Al-Farisi, namanya persis sahabat nabi. Disangka dengan penuhnya ilmu agama di dadanya dia dapat menolak godaan dunia. Tapi sebenarnya orang yang makin tinggi ilmu agama inilah yang sering diuji. Keputusan peperiksaannya tidaklah dalam lingku...