Salman duduk di luar rumah mengenangkan nasibnya. Segalanya berubah dalam hidupnya sejak beberapa tahun sebelum ini. Hidup yang penuh liku, segala usaha telah dilakukan, namun tidak begitu berjaya untuk hidupnya. Dia mula rasa terbeban dan hilang hala tuju.
Lima tahun berlalu. Selesai saja syahadah dia menyambung pengajiannya di kelas alim. Namun apa yang diperolehnya tidak langsung memuaskan hatinya. Apatahlagi hendak membanggakan orang tuanya. Salman sendiri keliru apakah yang diperlukan untuk meneruskan kehidupannya.
Dia memandang ke arah anak-anak buahnya yang sedang bermain-main di laman rumah. Biasanya kalau Maahad bercuti memang kakak dan abang iparnya akan pulang ke rumah ni. Salman memandang Alif dan adiknya yang sedang rancak bermain lari-lari di sekitar rumah. Jiwanya kosong ketika ini. Lamunannya terhenti saat saja abang iparnya menepuk bahunya perlahan. Salman mempelawa Zuhair duduk.
"Jauh termenung Man?" tegur Zuhair sebaik saja dia mengambil tempat duduk di sebelah adik iparnya.
"Tak adalah bang. Saja release tension dekat luar ni. Abang cuti sampai bila ni?" tanya Salman semula.
"Sampai Ahad ni je la. Tapi esok abang dengan akak nak balik rumah mama, papa pulalah. Lepas tu nanti kami terus balik Maahad. Kamu okay tak ni?" Zuhair dapat rasa Salman sememangnya ada masalah yang cuba dipendam seorang diri.
"Okay je. Saja nak ambil angin dekat luar ni. Petang-petang ni elok pula nampak cuaca ni." Salman cuba berdalih.
"Abang bukan baru kenal kamu Man. Dari kamu umur 14 abang dah kenal kamu dah. Kamu kalau ada masalah memang akan duduk seorang diri dan termenung macam ni. Ada masalah cubalah cerita. Atau kamu masih fikir pasal kegagalan peperiksaan akhir kamu tu?" duga Zuhair.
Salman diam. Dia tidak menjawab. Namun dalam hatinya memang mengiyakan. Dia memikirkan yang dirinya memang seorang yang ditakdirkan gagal dalam hidup. Dari zaman dia di Maahad lagi dia tak terlepas dari dugaan sebegini. Pandangannya dialihkan pada abang iparnya di sebelah. Dia memang inginkan kehidupan seperti abangnya. Namun dia tak mampu.
"Entahlah bang. Makin difikir, makin sakit hati ni. Saya memang dah ditakdirkan untuk gagal agaknya." balas Salman sambil meraup wajahnya.
"Kamu sama macam dulu. Memang sama. Mudah putus asa. Hilang hala tuju." sindir Zuhair.
"Abang lain. Saya ni lain bang. Jiwa saya rapuh. Tak kuat. Tahu tak saya dah hampakan mummy dan daddy? Belum lagi fikir mak dan ayah dekat kampung tu. Kalau mummy daddy tahulah saya macam ni mesti diorang takkan kisah saya balik semula ke tidak dekat pangkuan diorangkan bang?" Salman tergelak mengenangkan kebodohan dirinya.
Zuhair memandang Salman begitu lama. Dia menggelengkan kepalanya. Salman kalau bercakap memang tak berfikir langsung.
"Terima je tawaran daddy untuk Mega Sakti." cadang Zuhair.
"Tak naklah. Saya bukan reti benda-benda macam tu bang. Saya tak ada basic pasal bisnes bagai ni." tolak Salman.
"Balik Maahad semula. Mengajar dekat sana. Nak?" cadang Zuhair lagi.
Salman menggeleng. Dia dah gagal memang tak layaklah nak mengajar di Maahad tu.
"Terimalah tawaran abang ni Man. Kamu ada potensi." balas Zuhair.
"Tak apalah. Saya tak layak. Hafalan saya pun dah hilang sedikit demi sedikit dari kepala ni. Belajar agama pun gagal. Apalah yang ada pada diri saya ni bang? Tak ada apapun." keluh Salman.
Zuhair dan Salman diam seketika. Zuhair memandang ke arah anak-anaknya yang sedang leka bermain. Selagi tak masuk waktu Maghrib Alif memang takkan berhenti. Salman pula sudah fokus pada telefonnya. Entah apa yang dipandang pada skrin telefon itu.
YOU ARE READING
MERINDU WAHYU TUHAN
Ficción GeneralSalman Al-Farisi, namanya persis sahabat nabi. Disangka dengan penuhnya ilmu agama di dadanya dia dapat menolak godaan dunia. Tapi sebenarnya orang yang makin tinggi ilmu agama inilah yang sering diuji. Keputusan peperiksaannya tidaklah dalam lingku...