Salman merebahkan badannya di atas katil. Rasa penat setelah seharian dia berjalan di sekitar KL seorang diri. Pada petang macam ni dia rasa rindu pula pada sahabat-sahabatnya. Badri dah bawa haluan sendiri. Manakala sahabatnya yang lain masih lagi berjuang untuk menghabiskan hafalan mereka. Bertahun-tahun dia dalam Maahad bukan mudah untuk dia melupakan segala kenangan terindah yang tercipta di sana.
Pintu diketuk. Dia nampak mummynya masuk. Salman terus bangun lalu menghadiahkan senyuman. Datin Mahani mengambil tempat di sebelah anaknya. Bila lihat Salman yang kelihatan penat, rasa bersalah pula dia menyerbu masuk ke dalam bilik Salman pada masa sekarang.
"Mummy tak ganggukan?"
"Tak. Mummy masuklah." pelawa Salman lembut.
"Pergi mana tadi? Tak nampak pun barang yang Man beli."
"Tak beli apapun mummy. Man cuba pergi release tension je. Duduk sorang-sorang sambil makan itu ini." balas Salman mesra.
Dalam tak sedar Salman menyandarkan kepalanya di bahu Datin Mahani. Masa begini juga dia teringatkan ibunya yang jauh di mata. Dia tahu apa yang diungkapkan pada ustaz Zuhair semalam agak melampau darinya. Kenapalah dia sanggup berkata begitu pada mummy yang berjuang melahirkannya dulu dan juga daddy yang bersusah payah bekerja keras menyenangkan mereka sekeluarga.
Salman mencapai tangan mummynya lalu dikucup lembut. Datin Mahani agak kehairanan dengan tingkah laku anaknya pada petang ini. Namun dia hanya membiarkan saja tanpa cakap sepatah pun.
"Mummy, Man minta maaf tau kalau Man ada salah silap pada mummy. Bukan niat hati Salman nak cakap mummy dengan daddy macam tu. Man akui Man susah nak terima semua ni tapi mummy daddy layan Man baik sangat."
"Mummy faham sayang. Kalau mummy di tempat Salman pun, mummy susah nak terima semua ni. Mummy tak kisah pun." balas Datin Mahani.
"Mummy tak kecil hati dengan Salmankan? Daddy pun kan? Salman takut sebab sikap kurang ajar Man pada mummy daddy akan menyulitkan lagi urusan Salman kemudian hari." kata Salman dengan kepolosan di wajahnya.
Datin Mahani menggeleng sambil tersenyum. Salman pantas memeluk tubuh wanita tua itu. Hatinya terasa tenang ketika ini. Datin Mahani membalas pelukan erat Salman. Dia betul-betul rindukan anak bongsunya itu sekian lama.
"Mummy, kak Nadia dengan ustaz Zuhair balik rumah keluarga mentua dia bila?" soal Salman sebaik saja pelukan dilepaskan.
"Esok pagi katanya. Kenapa tanya?"
"Tak ada apa." Salman menyembunyikan perasaannya.
"Mummy, dah nak Maghrib ni. Boleh tak Salman nak minta izin untuk kita semua solat berjemaah hari ni? Man teringin nak jadi imam buat mummy dan daddy. Dulu kalau time cuti Salman selalu jadi imam buat ibu ayah. Semua tu merawat hati Salman mummy. Bolehkan?"
"Boleh sayang. Nanti mummy bagitahu semua ya. Kami tunggu Salman dekat bawah." balas Datin Mahani.
************************************
"Wasallahuala sayyidina muhammad, wa'ala alih wasahbihi wassalim walhamdulillahhirabbil alaminn.."
Salman memusingkan badannya ke belakang. Pertama kali dia mengimamkan solat buat keluarga kandungnya. Rasa gembira di hatinya bukan kepalang lagi. Dia bersyukur apabila diberi peluang sebegini.
Dia terus mendapatkan daddynya terlebih dahulu. Tangan tua itu dikucup lembut. Lepas itu pandangannya dialihkan pada orang yang banyak berjasa kepadanya selama ini. Gurunya yang kini merangkap abang iparnya pula. Lepas itu Salman berganjak ke arah mummy dan kakaknya pula. Mereka bersalaman setelah selesai saja solat Isyak.
YOU ARE READING
MERINDU WAHYU TUHAN
General FictionSalman Al-Farisi, namanya persis sahabat nabi. Disangka dengan penuhnya ilmu agama di dadanya dia dapat menolak godaan dunia. Tapi sebenarnya orang yang makin tinggi ilmu agama inilah yang sering diuji. Keputusan peperiksaannya tidaklah dalam lingku...