BAB 10

66 3 0
                                    

"Mana sorang lagi? Ni ada empat orang je ni." soal Salman.

Yang lain semua mengangkat bahu tanda tidak tahu. Lepas semua solat Zuhur tadi ada seorang lagi yang tidak masuk ke kelas. Takkan baru dua minggu di sini dah pandai ponteng kelas? Salman melepaskan keluhannya perlahan. Kecil-kecil dah berani ponteng kelas.

"Tak tahulah ustaz. Lepas solat Zuhur tadi dia keluar cepat-cepat dari surau. Lepas tu kami tak tahu dah Najmi ke ke mana." jawab Farzan.

"Kamu tak cari?"

"Nak juga cari tadi. Tapi macam dah lambat je. Kami masuklah kelas." balas mereka lagi.

"Tak apalah. Biar dia. Dia tak lari ke mana pun tu. Kalau saya jumpa dia memang saya bagi ustaz Zuhair je." balas Salman geram.

"Agaknya dia merajuk dengan ustaz kot." sampuk Taufiq pula.

"La, merajuk kenapa pula? Takkan kena lepuk manja macam tu pun merajuk?" tanya Salman hairan.

Sekarang Salman dah mula bertemu buku dengan ruas. Kalau dulu dia yang macam tu, sekarang jumpa pula anak murid yang perangai seakan sama dengannya. Dia terus meraup wajahnya. Entah macam mana pula nak pujuk si Najmi ni.

Tak lama kemudian ada seseorang yang mengetuk pintu kelasnya. Dia lihat ada seorang pelajar yang datang padanya untuk memberitahu sesuatu. Salman mendekati pelajar itu.

"Ustaz Zuhair nak jumpa ustaz di pejabat dia." kata pelajar itu.

"Kenapa?"

"Tak tahulah ustaz. Dia kata nak jumpa sekarang." kata pelajar itu. Salman mengangguk. Tanpa menunggu lagi dia terus keluar dari kelasnya.

"Jangan bising ya." kata Salman.

*************************************

Salman terus masuk ke pejabat Zuhair. Bila buka je pintu, dia nampak ada Najmi di dalam bilik itu. Baru saja tergerak hatinya hendak mencari Najmi. Tapi Najmi terlebih dahulu ada di situ. Salman mula tertanya-tanya apakah sebab ustaz Zuhair memanggilnya datang ke sini.

"Ada apa ustaz panggil saya?" mata Salman mengerling ke arah Najmi yang sudah berdiri di situ.

"Tu ha ada ustaz lain jumpa dia duduk belakang surau tu. Bila tanya tak nak jawab. Tu saya panggil kamu." balas Zuhair serius.

"Apa kena mengena dengan saya? Dia nak ponteng bukan salah saya ustaz." Salman cuba menahan sabarnya. Matanya sempat dijelingkan ke arah abang iparnya seolah-olah meminta penjelasan.

Zuhair pula merenung ke arah Najmi dan Salman silih berganti. Nampaknya kejadian dia dengan Salman lima tahun lepas sudah kembali. Rasa nak tergelak pun ada sebenarnya ni. Sebenarnya dia bukan nak marah sangat pun. Cuma Zuhair sedang membandingkan kedua-dua insan yang berada di depannya kini.

"Minta maaf dengan ustaz Salman tu. Nak luah perasaan atau ketidakpuasan hati bukan begitu caranya. Kamu tak puas hati dengan ustaz di sini bincang baik-baik. Jangan tunjuk perangai kurang adab di sini." nasihat Zuhair.

"Saya minta maaf ustaz." kata Najmi perlahan.

"No hal la. Pergi masuk kelas. Kejap lagi kita jumpa." balas Salman.

"Sekali lagi saya dapat tahu kamu ponteng lagi teruk hukuman yang kamu akan terima." pesan Zuhair pada pelajar itu.

"Baik ustaz. Terima kasih." dengan wajah yang polos Najmi keluar dari bilik Zuhair. Salman juga melihat ke arah Najmi yang sudah berlalu dari situ.

"Dia cerita dekat abang, dia give up. Nak keluar dari sini. Tapi abang tak bagi sebab nak suruh dia bincang dengan kamu dulu. Nanti pandai-pandailah kamu cakap dengan dia. Kalau boleh abang tak nak bagi diorang berhenti. Rugi nanti." ujar Zuhair.

MERINDU WAHYU TUHAN Where stories live. Discover now