I

181 4 0
                                    

Selesai saja majlis syahadah, Salman mengikut keluarga kandung yang baru dikenalinya pulang ke Kuala Lumpur. Walaupun berat hati, namun rasa gusarnya kurang apabila ustaz Zuhair mengikutnya sekali. Mujur saja esok Maahad ini dah mula cuti. Kalau dia saja yang perlu pulang seorang, Salman rasa tak selesa juga.

Sepanjang perjalanan pulang, Salman hanya duduk termenung di belakang. Dia membuang pandangannya ke luar tingkap. Dia tak tahu nak bersembang apa dengan mummy, daddy yang dikatanya ibu bapa kandungnya. Perkara ini betul-betul mengejutkannya. Datuk Awang mengintai anak bongsunya melalui cermin pandang belakang. Dia tahu Salman masih perlukan ruang untuk terima hakikat baru ini.

"Man okay?" sapa Datuk Awang setelah lama mereka berdiam diri.

"Man okay." balas Salman ringkas.

"Daddy teringin nak dengar Man panggil daddy ni daddy tau. Kalau Salman rasa tak biasa lagi, it's okay. Take your time." balas Datuk Awang pula..

Salman hanya tersenyum hambar. Dia menyandarkan badannya ke kusyen kereta. Angin penghawa dingin betul-betul menyejukkan hatinya yang sedang panas sejak di Maahad tadi. Dia memandang ke belakang. Nampak kereta ustaz Zuhair rapat mengekori kereta ini. Tak lama kemudian, Salman tertidur.

"Man bangun Man. Kita dah sampai ni." kejut Datin Mahani.

Salman membuka matanya bila terdengar namanya dipanggil. Dia kembali memakai kopiahnya. Dia melihat wanita yang dikata ibu kandungnya tersenyum ke arahnya. Salman tak tahu hendak beri reaksi bagaimana. Dia hanya membalas senyuman itu. Namun senyumannya tetap hambar.

"Huish, besarnya rumah ni." Salman ternganga bila melihat rumah tersergam indah ini. Besar!

"Man, ni la rumah kita. Jadi sebelum Salman ke Terengganu nanti, Salman duduklah sini ya. Boleh mummy daddy lepaskan rindu dekat Salman." ujar Datin Mahani. Dia menarik tangan Salman perlahan.

Sebaik saja masuk ke dalam rumah, Salman rasa tak selesa. Rumah ini bagaikan istana. Terlalu besar. Sejak kecil dia tak pernah rasakan kemewahan yang sebegini. Hidupnya hanya sederhana ketika bersama ibu dan ayahnya. Di Maahad pula dia diajar hidup zuhud. Tapi kehidupannya seolah-olah berubah apabila menjejakkan kaki ke rumah besar ini.

"Kenapa berdiri dekat sini Man? Masuklah." sapa Zuhair dari belakang sambil mendukung anaknya.

Salman duduk di sofa. Gayanya macam tetamu pula. Suasana ini sangat baru baginya. Dia melihat ustaz Zuhair sudah naik ke bilik bersama kak Nadia. Sekarang tinggallah Salman bersama mummy dan daddy.

"Salman mesti penatkan? Jom mummy tunjukkan bilik Man." Salman bangun dan mengekori langkah mummynya pula. Datuk Awang awal-awal lagi sudah ke Mega Sakti. Katanya ada urusan yang perlu dia selesaikan.

Sebaik saja pintu bilik dibuka, Salman terkejut lagi. Besarnya bilik ni! Siap ada penghawa dingin lagi. Malah katil pun bersaiz king. Dia memandang keseluruhan bilik itu. Sangat berbeza dengan bilik di rumah ibu ayah.

"Tak ada bilik lebih kecil ke mu...mum...my?" tanya Salman tergagap-gagap.

Datin Mahani mengerutkan dahinya. Salman tak sukakah bilik ini? Sedangkan sebelum ini puas dia menghias bilik ini untuk menyambut kepulangan anak bongsunya dalam keluarga ini.

"Man, inilah bilik Man. Penat mummy kemas. Tapi Salman pula tak suka."

"Mummy, bukan macam tu. Bilik ni besar sangat. Salman tak selesa." balas Salman. Dia takut mummynya terasa.

"Tak ada. Man duduk la bilik ni. Bilik ni memang mummy khaskan untuk Man tau." balas Datin Mahani. Dia tahu anaknya masih belum menyesuaikan diri di sini.

MERINDU WAHYU TUHAN Where stories live. Discover now