BAB 26

56 2 0
                                    

"Uncle please, saya nak Aifa! Carilah dia balik uncle. Saya janji kali ni saya takkan hampakan dia." rayu Tengku Khairul Razin.

"Kau tahukan engkau punca semua ni Razin? Aku dah tiga tahun tak jumpa dia! Semuanya sebab kau!" Encik Hairi melepaskan amarahnya.

"Uncle, saya janji kali ni saya takkan hampakan dia. Tolonglah uncle. Saya nak Aifa Amanda. Aifa Amanda uncle!" Tengku Khairul Razin menggoncangkan badan encik Hairi.

"Kau balik Razin. Kau balik! Aku tak nak tengok muka kau lagi!" encik Hairi terus menghamburkan kemarahannya.

Tengku Khairul Razin memandang tak wajah tua lelaki itu. Dia tidak berpuas hati. Apa saja yang jadi dia tetap akan mencari dan dapatkan Aifa Amanda semula. Gadis itu harus menjadi miliknya. Dia berjanji pada dirinya dia takkan sia-siakan lagi Aifa Amanda seperti dulu. Dia keluar. Pintu dihempas sekuat hati menyebabkan encik Hairi terkejut besar.

Salman dan Zuhair memandang lelaki yang baru keluar dari rumah itu. Dia memerhati sekeliling rumah itu. Nampaknya tepat dengan alamat yang diberikan oleh Ilham. Mereka saling berpandangan. Siapa lelaki muda itu menjadi persoalan pada Salman.

"Siapa tu bang?" tanya Salman seolah-olah Zuhair kenal lelaki itu.

"Manalah abang tahu." balas Zuhair.

"Tapi dia muda. Dia ada kaitan ke dengan Aifa bang? Atau itu bekas tunang Aifa? Kalau bekas tunang Aifa kenapa dia datang sini? Saya tak sedap hatilah bang." luah Salman.

"Kita dah sampai sini. Jom turun. Apa-apapun abang akan support kau Man." Zuhair memberi semangat kepada Salman.

Salman melepaskan keluhannya. Tiba-tiba semangatnya bagai hilang pula. Namun bila lihat Zuhair dah keluar dari keluar, Salman mengikut jejak langkah abang iparnya. Salman memandang ke rumah teres dua tingkat itu.

"Assalamualaikum!" laung Zuhair dari luar rumah. Salman rasa gelisah ketika ini.

Tak lama kemudian dia mereka melihat ada seorang lelaki keluar yang sudah keluar dari rumah itu. Zuhair menghadiahkan senyumannya. Begitu juga dengan Salman. Salman cuba beriak biasa walaupun dadanya sudah bergendang hebat.

"Waalaikumussalam. Cari siapa ya?" tanya encik Hairi.

"Encik Hairi kan? Boleh kami jumpa encik Hairi sekejap?" tanya Salman.

"Boleh. Tapi untuk apa ya?"

"Kami ada hajat encik." jawab Zuhair.

"Hajat apa ya?" tanya encik Hairi hairan.

"Tentang Aifa Amanda. Aifa Amanda anak encik Hairi kan?" tanya Salman.

Bila terdengar saja nama Aifa meniti di bibir lelaki itu, encik Hairi terkujat. Sudah lama dia tak mendengar khabar anak tunggalnya. Dia sedar kesilapannya dahulu yang menyebabkan hubungannya dengan Aifa mula renggang sejak tiga tahun lalu. Tanpa menunggu lagi encik Hairi terus mempelawa Salman dan Zuhair masuk ke rumah.

"Aifa memang anak saya. Tapi saya tak tahu dia di mana sekarang ni. Dia lari pun berpunca dari saya. Dah tiga tahun kami berpisah. Puas saya cari dia, tapi tak jumpa." beritahu encik Hairi.

"Encik, saya Zuhair. Ni adik ipar saya Salman. Adik saya ada hajat sebenarnya." Zuhair terdiam sambil memandang wajah encik Hairi.

"Hajat apa ya?" tanya encik Hairi semula.

"Encik, saya nak minta restu encik untuk saya memperisterikan Aifa Amanda. Kalau encik tak keberatan saya datang sini untuk mohon encik jadi wali untuk pernikahan Aifa dengan saya. Aifa ada di rumah perlindungan wanita encik. Dia mengalami tekanan perasaan di sana. Jadi kalau encik izinkan, saya nak jadikan dia isteri saya." Salman berterus terang tanpa berselindung lagi.

MERINDU WAHYU TUHAN Where stories live. Discover now