Salman berasa bangga dengan kejayaan yang diperoleh isterinya. Setelah empat tahun berjuang, berpenat lelah akhirnya Aifa dapat juga menggenggam segulung ijazah. Kemeriahan dewan konvokesyen yang dilihat ramai anak muda berjaya tamatkan pengajian masing-masing kedengaran riuh rendah. Semua para graduan berkongsi kejayaan masing-masing dengan keluarga tercinta.
Mata Salman melilau mencari kelibat isterinya. Tadi Aifa meminta izin dulu untuk bergambar dengan kawan-kawannya. Salman tidak pula menghalang. Biarlah isterinya meraikan kejayaan bersama kawan-kawannya yang juga berjuang dan menjadi penyumbang apa yang dicapai oleh Aifa pada hari ini.
Tak lama kemudian Aifa meluru ke arah suaminya. Dia terus memeluk suaminya erat. Akhirnya dengan sokongan padu Salman dia berjaya tamatkan pengajian pada hari ini dengan keputusan cemerlang. Empat tahun tempoh yang perlu dia lalui untuk mencapai semua ini. Aifa rasa bangga dengan dirinya.
Salman mencapai tangan isterinya yang sarat mengandung kini. Lebih kurang satu bulan lagi dia akan bergelar seorang bapa. Salman jadi saksi kepayahan isterinya yang sedang mengandung dalam usaha menamatkan pengajiannya dulu. Mereka sendiri tak sangka akhirnya mereka bakal dikurniakan cahaya mata yang telah lama mereka idamkan.
"Hati-hati sayang. Congratulations dear! Abang bangga dengan Aifa. Macam-macam yang Aifa lalui akhirnya Aifa dapat capai apa yang Aifa impikan." Salman menyerahkan sejambak bunga sebagai hadiah di hari konvokesyen isterinya.
"Abang, thank you sebab support Aifa. Aifa tak tahu macam mana nak balas segala budi baik abang." balas Aifa. Ada jernihan airmata yang gugur dibalik tubir matanya.
"Tak perlu balas pun. Kesudian Aifa mengandungkan zuriat abang pun, buatkan abang juga terhutang budi dengan Aifa. Terima kasih sayang. Thanks for anything." Salman mengucup dahi isterinya.
"Abang, lagi indahkan kalau arwah ayah ada disisi Aifa untuk hari ini. Tapi dia tak ada abang. Aifa rindu ayah, abang."
"Tak apa. Kita doakan moga-moga Allah satukan kita semua di sana nanti. Yang penting Aifa kena sentiasa doakan ayah dan ibu tenang di sana ya. Selagi abang ada disisi Aifa, Aifa takkan keseorangan sayang." Salman tersenyum memandang isterinya.
"Aifa sayang abang."
"Abang pun sayang. Abang sayang Aifa. Sampai bila-bila..."
**************************************
Majlis syahadah akhir Najmi berlangsung dengan jayanya pada hari ini. Dalam kelas Salman, Najmi adalah pelajar terakhir yang berjaya menghabiskan syahadahnya. Salman lega akhirnya pelajar batch pertama di bawah bimbingannya sejak empat tahun lalu berjaya menamatkan hafazan Al-Quran dengan cemerlangnya pada hari ini.
"Tahniah Najmi. Saya bangga dengan kamu. Finally your hard work is paid off." ucap Salman bangga.
"Terima kasih ustaz. Atas bimbingan ustaz dengan ustaz Zuhair juga. Saya rasa berbaloi ustaz atas pengorbanan saya selama ni. Mesti umi dengan abah saya bangga." balas Salman.
"Sudah tentu mereka akan bangga Najmi. Cuma pesan saya, sebaik saja kamu keluar dari sini, jaga diri. Jangan hanyut dengan duniawi. Ingat asal usul kamu. Ingat di mana kamu bermula. And good luck for your SPM."
"Saya akan ingat pesan ustaz." balas Najmi.
Dia terus memeluk Salman dengan tangisan airmata. Najmi sendiri tak sangka dia mampu mencapai hingga ke tahap ini. Dia sendiri tidak pernah bermimpi dapat selesaikan syahadahnya dengan baik. Sedangkan dia tahu dirinya bagaimana sebelum ini.
Najmi terus meluru ke arah kawan-kawannya. Walaupun mereka masing-masing sudah melangkah keluar dari sini, mereka sanggup datang ke sini semula semata-mata untuk Najmi. Keakraban mereka membuatkan Salman teringat sahabat-sahabatnya.
YOU ARE READING
MERINDU WAHYU TUHAN
General FictionSalman Al-Farisi, namanya persis sahabat nabi. Disangka dengan penuhnya ilmu agama di dadanya dia dapat menolak godaan dunia. Tapi sebenarnya orang yang makin tinggi ilmu agama inilah yang sering diuji. Keputusan peperiksaannya tidaklah dalam lingku...