BAB 16

216 13 2
                                    

"Tuan Qayl?" Sapa Dokter lelaki itu yang membuat Qayl saat itu sedang bermain dengan kanak-kanak langsung menatap Dokter tersebut.

"Ya?"

"Wah lama betul Tuan Qayl tak datang sini. Orang tua Tuan Qayl tak datang sekali ke?" Mata Dokter tersebut sudah meliar mencari kelibat orang tua Qayl.

Qayl hanya tersengih.

"Diorang tak datang. Hari ini ada saya je." Balas Qayl sopan. Sejujurnya dia kurang selesa Dokter tersebut memanggil dia 'Tuan' sudah puas dia halang tapi Dokter tersebut tetap berdegil.

"Kalau macam tu boleh kita berbincang sesuatu kalau Tuan tak busy sekarang ni?" Ujar Dokter tersebut dengan wajah serba salah.

"Boleh." Balas Qayl.

Lalu dia menoleh menatap Aurora yang masih bermain bersama dengan Nia.

"Kalau dia cari saya cakap saya ada hal dengan Dokter Faris ya?" Pesan Qayl pada nurse yang berjaga di situ.

Setelah di balas anggukan oleh nurse tersebut barulah Qayl pergi bersama dengan Dokter Faris.

Setelah puas bermain bersama Nia kini Aurora sudah duduk di bangku tak jauh dari situ.

Apalagi sekarang sudah waktu Nia untuk berehat. Sempat Aurora berbual bersama dengan nurse tersebut. Terkejut Aurora saat mengetahui Nia mempunyai kanser leukemia. Aurora menatap sedih sosok Nia yang sudah lena.

Aurora tersentak saat Riana sudah duduk di samping dia.

"Tu adik saya." Riana secara tiba-tiba sudah menunjuk ke arah budak lelaki yang sudah baring di atas katil pesakit.

"Nama dia Firas. Tahu tak dia sakit apa sekarang ni?" Aurora hanya diam. Sedikit pun dia tak menyampuk Riana.

"Kanser otak tahap 2. Firas baru 6 tahun tapi dia dah kena sakit yang membahayakan. Kesian dia sepatutnya di usia dia ni dia patut bermain dengan kawan-kawan dia. Pergi sekolah bukan terbaring lemah di atas katil. Dia ada cakap dia tak nak menyusahkan sesiapa. Adik saya dah menyerah. Dia dah penat. Tapi berkat Noah." Kini Aurora tahu apa yang cuba di lakukan oleh perempuan di sebelah dia.

Noah huh? Tadi punya elok panggil Abang Noah. Dalam diam Aurora tersenyum sinis.

"Berkat Noah lah adik saya semangat nak jalankan rawatan. Dulu terlalu kerap Noah datang sini. Kini dia datang dengan awak pula. Firas sempat keliru. Dia sangkakan yang Abang Noah dia ni dengan kakak dia. Sempat juga dia kecewa. Sampai tak terpujuk saya di buatnya." Kata Riana lagi. Sesekali mata dia melirik gadis di sebelah dia yang hanya tenang mendengar. Reaksi muka wajahnya juga kosong.

Sehingga membuat Riana terfikir perempuan di sebelah dia ni memang tak rasa apa ke?

"Apa yang awak cuba sampaikan ni?" Tanya Aurora dingin.

Riana tersenyum manis.

"Kalau awak faham baguslah. Saya cuma nak cakap apa pun hubungan awak dengan Noah jangan cuba buatkan dia jauh dari Firas dan...saya." Ujar Riana dengan wajah tak bersalah.

Aurora sudah tersenyum sinis.

"Ini permintaan Firas ke kakak dia ni? Saya tak rasa permintaan Firas. Awak ni perempuan tau Riana. Jagalah martabat awak sebagai seorang perempuan. Jangan jadi terdesak sangat. Saya tengok layanan Qayl pada awak pun hanya sebatas kawan je itu pun tak adalah nampak macam kawan sangat?" Sindir Aurora sehingga berubah wajah Riana.

"Kalau betul Qayl suka awak dari dulu lagi dia dah ajak awak keluar bersama tapi apa yang dia buat? I'm sorry to say but he did nothing Riana nothing." Aurora dengan tenang mengelengkan kepala dia dengan wajah datar.

Qayl Noah: Lover of MineWhere stories live. Discover now