BAB 43

69 7 0
                                    

Zayyan sudah mula membuka mata, namun tubuhnya masih sangat lemah. Suasana di dalam bilik hospital penuh dengan rasa penyesalan dan kesedihan.

Puan Marissa dan Tuan Edlan tidak henti-henti meminta maaf kepada Zayyan, sama seperti Eden yang tenggelam dalam rasa bersalah. Mereka semua berkumpul di sekitar katil Zayyan, berusaha menghadapi kenyataan yang pahit.

Zayyan membuka matanya perlahan, seolah-olah berjuang melawan kelemahan tubuhnya. Dia mengedip beberapa kali, memandang sekeliling. Suasana bilik itu terasa berat, dan dia merasakan kehadiran orang-orang yang begitu dikenalnya—keluarganya, kawan-kawannya. Darisya yang duduk di sisinya langsung tersenyum, air mata kebahagiaan mulai mengalir.

"Zayyan, awak dah sedar. Syukur... Alhamdulillah. Saya takut sangat awak takkan bangun." bisik Darisya lembut dengan senyuman bahagia.

Zayyan tersenyum lemah pada Darisya, ah dapat juga dia melihat wajah gadis yang sangat di cintainya walaupun hanya untuk seketika. Kemudian memandang orang-orang di sekitarnya—melihat wajah-wajah yang dipenuhi dengan penyesalan dan kesedihan.

Puan Marissa dan Tuan Edlan berdiri di dekat Eden, yang masih berdiri di sudut bilik dengan wajah penuh kesedihan. Puan Marissa mendekat dengan air mata mengalir di pipinya.

"Zayyan, maafkan mama. Mama dah abaikan Zayyan... terlalu lama. Mama menyesal sangat, nak. Mama tak patut buat semua ni pada Zayyan. Maafkan kami, sayang." Menangis Puan Marissa saat berucap.

Zayyan menatap mamanya dengan mata yang basah. Dia berusaha membuka mulut, meskipun jelas dia masih sangat lemah.

"Ma... Zayyan... tak pernah salahkan mama. Zayyan cuma... cuma nak kita semua... jadi keluarga lagi..." bisik Zayyan dengan suara serak masih lemah.

Puan Marissa menangis lebih keras, memeluk tangan Zayyan dengan erat. Kenapa dia sanggup benci dengan anak ini? Kenapa?! Zayyan tak pernah minta semua ini terjadi. Zayyan tak pernah meminta untuk di lahirkan atas kesilapan dia dan Edlan!

Tuan Edlan yang berdiri di sebelah juga tampak sangat terpukul, meskipun dia jarang menunjukkan emosinya. Dia akhirnya melangkah maju.

"Zayyan, papa juga minta maaf. Kami banyak salah dengan Zayyan. Kami tak patut abaikan Zayyan selama ni. Papa sepatutnya lebih tegas dalam menjaga keluarga kita tapi papa gagal. Zayyan... anak yang kuat. Maafkan papa." Kali ini giliran Tuan Edlan yang berkata dengan wajah penuh penyesalan.

Zayyan mengangguk perlahan, meski air matanya sudah mula menggenang di sudut matanya. Dia berusaha untuk tetap tenang, meskipun suasana emosional itu sangat berat untuknya. Kemudian, Eden yang sejak tadi diam di sudut, akhirnya memberanikan diri untuk mendekati katil Zayyan.

"Abang aku tak tahu macam mana nak mula... tapi... aku minta maaf, Abang. Aku dah buat benda paling bodoh dalam hidup aku. Aku... aku hampir musnahkan semuanya. Kalau bukan sebab kau... Aurora mungkin dah,"terdiam Eden tak sanggup untuk meneruskan kata-katanya.

"dan sekarang, kau pula yang terlantar macam ni sebab aku. Aku patut masuk penjara, Abang. Aku tak layak dimaafkan." Sambung Eden.

Zayyan menatap Eden dengan tatapan lembut. Meski tubuhnya lemah, dia tetap berusaha untuk menenangkan adiknya.

"Eden... aku dah maafkan kau... dari awal lagi. Kau buat silap... tapi aku tahu kau bukan sengaja... buat macam ni. Jangan hukum diri kau lebih dari apa yang dah berlaku. Kau masih adik aku..." bisik Zayyan.

Eden menundukkan kepala, air matanya mengalir deras. Dia jatuh berlutut di tepi katil, memegang tangan abangnya dengan erat, terisak tanpa henti.

"Aku janji, Abang... aku janji aku akan jadi lebih baik. Aku takkan ulangi kesilapan ni lagi. Aku akan buat apa saja untuk tebus semua ni, walaupun aku tahu aku takkan boleh tebus nyawa kau yang hampir hilang sebab aku." Terisak Eden.

Qayl Noah: Lover of MineWhere stories live. Discover now