BAB 55

43 5 0
                                    

Qayl memimpin tangan Aurora dengan penuh harapan saat mereka menuju ke rumah keluarga Qayl. Senyum di wajahnya menunjukkan keinginan untuk memperbaiki keadaan antara mereka.

Namun, saat mereka sampai di pintu, wajah Puan Rasha bersinar ceria ketika melihat Qayl, tetapi ketika matanya beralih ke Aurora, senyumnya berkurang. Aurora hanya mampu membalas dengan senyum tawar.

"Mummy!" Qayl memanggil, seolah-olah berharap dapat mencairkan suasana. "Ini Aurora, mummy ingat lagi kan."

"Selamat datang, Aurora. Mummy harap Aurora selesa dekat sini," Puan Rasha berkata, suaranya menunjukkan kehangatan, tetapi auranya tetap dingin.

Aurora mengangguk. "Terima kasih, mummy," jawabnya dengan lembut.

Setelah itu, mereka bergerak ke ruang tamu di mana si kembar, Tengku Qaid dan Tengku Qarizh, yang berumur 23 tahun, sudah menanti dengan wajah ceria. Suara mereka yang heboh memenuhi ruangan. "Abang Qayl! Kak Aurora!" mereka serentak menyapa, bangun dari sofa lalu berlari menghampiri.

"Haihh korang ni macam setahun je tak jumpa." Qayl membalas, sesekali ketawa kecil melihat kelakuan adik kembar dia.

Aurora duduk di meja makan, melihat Qayl berinteraksi dengan si kembar. Dia merasakan sedikit kehangatan di dalam hatinya. Dia juga ikut melayan si kembar yang riang, dengan Tengku Qaid dan Tengku Qarizh meminta cerita tentang kehidupannya setelah berkahwin.

"Macam mana hidup lepas kahwin Kak Aurora?abang Qayl layan Kak Aurora baik kan? No naughty naughty kan?" Usik Tengku Qaid. Sehingga membuat Qayl menjeling.

"Hmm, dia baik... boleh lah kadang-kadang," Aurora menjawab dengan nada mengusik, dan ketawa si kembar di meja. Qayl tersenyum kecil walaupun dia tahu saat ini Aurora hanya berlakon saja. Tak apalah ini cukup untuk dia.

Sementara itu, daddy Qayl, Tengku Qaysar, berbual tentang kerja dengan Qayl. "Qayl, macam mana dengan projek terbaru itu? Ada perkembangan?"

"Ya, daddy. Kami sedang dalam proses perancangan, tapi ada beberapa isu kecil yang perlu diselesaikan," Qayl menjawab, dengan nada serius.

Aurora hanya mendengar, sambil mengawasi gelagat si kembar yang terus berusaha menarik perhatian mereka dengan aksi lucu dan cerita-cerita rekaan yang menggelikan hati.

"Kak Aurora nanti kita main game tau." Tengku Qaid seru, mencuit Aurora untuk mendapatkan perhatian.

"Sure! Nak main game apa nanti?" Balas Aurora sehingga membuat Tengku Qarizh tersenyum misteri.

Aurora sampai merasa pelik melihat tingkah si kembar itu. Lain macam betul. Manakala Puan Rasya, hanya diam makan sesekali dia ada menyampuk.

Walaupun suasana di rumah itu ceria, Aurora masih merasakan ada jurang di antara dia dan Puan Rasha. Dia berharap suatu hari nanti, hubungan mereka akan menjadi lebih baik.

**

Di ruang tamu rumah keluarga Qayl, suasana santai bertukar meriah apabila papan Monopoly diletakkan di lantai. Si kembar, Tengku Qaid dan Tengku Qarizh, yang sedang duduk bersila, terkejut melihat daddy mereka, Tengku Qaysar, tiba-tiba melangkah masuk dan mengambil tempat di sebelah mereka.

"Wait... daddy nak main sekali ke?" Tengku Qaid bertanya dengan nada hairan sambil memandang abangnya. Mata si kembar membulat. "Tua-tua pun nak main lagi?" sambungnya dengan nada usik.

Tengku Qaysar berhenti sejenak, menjengilkan mata ke arah Tengku Qaid. "Hei, siapa kata tua tak boleh main? Kau ingat Monopoly ni game budak-budak ke?"

Tengku Qarizh ketawa geli hati. "Daddy, seriously? Dah la, nanti daddy kalah jugak."

Qayl Noah: Lover of MineWhere stories live. Discover now