TSB | 10

13.8K 656 20
                                    

LANGIT mendung menandakan bumi bakal dibasahi dengan rintikan hujan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

LANGIT mendung menandakan bumi bakal dibasahi dengan rintikan hujan. Lama Raudhah duduk di atas kerusi sambil memandang luar jendela. Akhir-akhir ini memang kerjanya cuma duduk di rumah, kalau nak keluar pun kemana juga dia nak pergi?

Tak ada. Dia tidak punya mana-mana tempat lagi untuk dituju.

"Haqqim, mama bosan ni. Haqqim taknak main dengan mama ke?" Ekor mata Raudhah beralih menatap wajah si kecil. Terserlah kecomelan Haqqim saat mengeliat dengan tangan kecil itu. Sesekali terlihat gusi bersih Haqqim tika mencuba mempamerkan senyuman.

"Comelnya anak mama," bisiknya. Pipi gebu Haqqim dicuit manja. Senyuman tidak mampu terhapus saat menatap wajah itu sehingga terbit dalam fikiran bagaimana kejamnya dia cuba menghapuskan kehidupan Haqqim daripada kehidupan itu.

Andai dia sememangnya berbuat demikian, pasti hidupnya takkan tenang, kan?

Krak...

Sesaat bunyi pintu dikuak memecahkan keheningan ruangan tersebut, lantas kepalanya mendongak sedikit melihat pintu utama. Pantas, bibir merah itu dikemam dengan serapat yang mungkin.

"Tuan dah balik?" Spontan ayat itu keluar daripada mulutnya.

Mendengarkan itu, Zayran seketika terpaku. Anak mata mulai bertembung dengan anak mata yang turut sama memandang ke arahnya.

"Tuan dah makan?" Sekali lagi soalan.

"Kau ingat kau ni bibik dekat sini?" Ayat itu dilontarkan olehnya. Kali ini Raudhah pula yang kaku.

"Ya?"

"Kau panggil aku Tuan bagai, sambut aku dengan panggilan tu. Tau tak kau macam bibik dekat rumah ni." Selamba badak saja dia mengatakan hal itu. Tetapi pada yang sama, Raudhah juga mengiyakan perkara itu.

Setelah berkahwin dengan Zayran, dia tidak pernah memanggil lelaki itu dengan panggilan kurang formal. Takut? Ya, angkara rasa takut. Dia ketepikan semua itu.

"Habistu Tuan nak saya panggil apa?" Raudhah membasahkan sedikit bibirnya yang kering. Gugup.

"Cukup panggil nama aku. Tak payah nak ber Tuan bagai. Kau tu bukan hamba aku," ujar Zayran tanpa menghiraukan keberadaan isterinya di situ. Selangkah demi selangkah, dia menjauh sambil membawa blazer hitam yang bergantung di bahagian lengan kekarnya.

"Jadi, kalau saya panggil awak Zayran? Awak okey ke?"

"Lebih baik daripada kau gelar aku 'Tuan'. Zaman sekarang bukannya ada hamba, then you're not my employee. So, tak ada keperluan untuk kau panggil dengan panggilan tu," balasnya. Tegas.

𝐓𝐚𝐤𝐡𝐭𝐚 𝐒𝐞𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠 𝐁𝐢𝐝𝐚𝐝𝐚𝐫𝐢Where stories live. Discover now