TSB | 48

9.3K 420 3
                                    

OTOT sendi mulai sakit

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

OTOT sendi mulai sakit. Begitu saja mata dicelik, penglihatannya menjadi silau. Dahi berkerut cuba menahan cahaya lampu yang memasuki terus iris matanya. Sekalipun tidak dapat bergerak dengan baik.

"Awak dah bangun?"

Senyap. Mata yang kabur cuba dipejam sekali lagi hinggalah wajah seorang wanita jelas terpampang di hadapannya. S-Siapa?

"Kita jumpa lagi..." Raudhah mempamerkan senyumannya. Saat melihat kelopak gadis itu terbuka, dia menyapa halus.

Tidak semena-mena gadis tadi terdiam. Wajah di hadapannya ditilik hinggalah ingatannya beberapa minggu yang lalu bermain dalam fikiran. Wanita yang pernah cuba menolongnya ketika bergelut dengan Baharuddin dulu.

"Ke-Kenapa saya ada kat sini?" Dia menyoal. Berpinar-pinar bola mata itu tika melihat ruangan sekelilingnya. Kenapa dia ada dekat sini?

"Awak dekat hospital. Adik saya jumpa awak terbaring dekat jalan raya."

"Oh..." Mulut dibulatkan. Kali terakhir dia ingat, tubuhnya hanya lemah. Sama ada pengsan atau tidak, dia sendiri tidak ingat. Cuma yang pasti, penat. Berjam-jam kaki itu melangkah menempuhi beberapa kilometer untuk mencari tempat berteduh.

"Nama awak siapa?" Tanya Raudhah sebaik saja suasana kembali hening.

"Syifa."

"Syifa?"

Syifa menganggukkan kepala.

"Hai Syifa, saya Raudhah. Tapi boleh je nak panggil Reen atau Uda." Dengan penuh ramah, Raudhah memperkenalkan dirinya. Sesekali wanita itu duduk di atas bangku sambil memandang wajah jelita Syifa.

Cantik. Persis nama itu, Syifa memiliki rupa paras yang cantik dan menawan untuk ditatap. Mungkin hanya sekali pandang saja, ramai lelaki yang jatuh cinta.

"Ya, hai..." Syifa senyum dengan wajah pucat. Belum ada daya untuk dia menggerakkan seluruh tubuh itu. Otot kakinya juga mulai rasa lemah.

Lama mendiamkan diri, Raudhah meneguk air liur payah. Nafas dihembus berkali-kali untuk menghilangkan rasa gugup.

"Saya nak tanya soalan boleh? Itu pun kalau awak sudi nak jawab. Saya tak paksa," ujarnya sedikit ragu-ragu. Takut-takut sama ada soalannya akan menimbulkan gangguan pada emosi Syifa.

Mendengarkan hal itu, pantas Syifa menggeleng.

"Tak apa, saya boleh jawab."

Bibir menarik senyuman saat Syifa bersetuju untuk menjawab soalannya. Ada sedikit lega di dalam hati.

"Awak masih dengan lelaki tu ke?" Soalnya. Halus.

"Tak, saya dah bercerai."

Senyap. Kepala diangguk cuba memahami. Baguslah kalau sudah bercerai, kalau tidak entahlah apa yang jadi pada gadis itu. Pasti nyawa Syifa melayang di tangan lelaki yang salah.

𝐓𝐚𝐤𝐡𝐭𝐚 𝐒𝐞𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠 𝐁𝐢𝐝𝐚𝐝𝐚𝐫𝐢Where stories live. Discover now