"PAPA ku pulang dari Kota! Papa ku belikan kereta! Kereta kecil warna merah! Boleh ku bawa ke sekolah!"
"Pon... pon... pon... pon..."
"Kereta kecil ku ber-"
"Ah, bagi Orked nyanyi pula!" Orked menyampuk bila Haqqim teruskan menyanyi. Bahu Haqqim tidak semena-mena dipukul halus membuatkan Raudhah hanya memerhati tindakan dua anak kecil ini. Disebabkan Ammar dan Rose sibuk bekerja di luar, Orked dan Izz tinggal di rumah itu untuk sementara waktu.
"Jangan gaduh-gaduhlah," celah Izz. Muka serius sambil melakukan kerja rumah Matematik. Bila makin besar, dah nampak Izz tu boleh jadi seorang abang yang baik.
"Aqqim ni..." Orked mencebik. Kedua-dua tangan langsung memeluk tubuh dengan gaya merajuk. Biasalah perempuan, dengan perangai merajuk tu tak boleh hilang.
"Haqqim..." Raudhah menyeru nama anak lelakinya. Laju Haqqim memalingkan wajah.
"Bagi Orked nyanyi sekali. Jangan rebut-rebut. Nanti tak ada orang nak kawan dengan Haqqim kalau Haqqim macam tu."
Mendengarkan kata-kata itu, Haqqim tidak membantah mahupun menentang. Kepala itu segera mengangguk mengiyakan. Mulut ditutup daripada teruskan menyanyi.
"Pon... pon... pon... pon... pon... pon... pon... pon... pon..." Orked sambung menyanyi. Terserlah gigi susunya menunjukkan rasa teruja. Tak cukup itu, gaya menari pun ada.
"Raudhah..." Kedua bahu Raudhah terangkat bila mendengar namanya dipanggil. Pantas, kepala ditoleh ke belakang dengan kening terjungkit tanda menyahut.
"Sini sekejap," panggil Puan Sri Kinan. Cepat-cepat Raudhah langsung mengatur langkah menghampiri ibu mentuanya di dapur. Belum sampai lagi, dia dah terbau sesuatu. Rasa sedap.
"Ibu masak apa?" Soalnya sambil mendongakkan sedikit kepala. Cuba melihat.
"Ni, cuba rasa. Ibu tak berapa sihat hari ni, jadi deria rasa ibu tak dapat tangkap sangat." Pinta wanita itu sambil dia suakan sudu kepada Raudhah.
Raudhah pula melangkah lebih dekat. Mulut cuba menyambut suapan Puan Sri Kinan.
"Urgh..." Mata dipejam. Tangan Puan Sri Kinan yang dipegang tadi tiba-tiba dijauhkan. Bau yang tidak menyenangkan mengumpan rasa loya di tekak. Berkali-kali air liur itu diteguk.
"Ke-Kenapa?" Tanya Puan Sri Kinan. Dahi itu berkerut bila melihat reaksi menantunya. Tak sedap ke?
"Ke-Kenapa bau dia macam tu?" Tanpa sedar, tangannya naik memicit hidung sendiri. Tadi bau sedap, tapi kenapa macam ada bau busuk sikit?
"Bau apa?"
"Bau... Bau macam kotak yang dah lama dekat stor."
"Apa?" Puan Sri Kinan makin berkerut. Tak cukup memicit hidung sendiri, Raudhah tekup pula mulut sambil mengusap dada. Bertambah-tambah loya pula rasanya.
YOU ARE READING
𝐓𝐚𝐤𝐡𝐭𝐚 𝐒𝐞𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠 𝐁𝐢𝐝𝐚𝐝𝐚𝐫𝐢
Romance𝐍𝐮𝐫𝐞𝐞𝐧 𝐑𝐚𝐮𝐝𝐡𝐚𝐡 | 𝐌𝐮𝐡𝐚𝐦𝐦𝐚𝐝 𝐙𝐚𝐲𝐫𝐚𝐧 Percaya? Percayakah dia pada namanya cinta. Setelah cinta yang bertahun-tahun lamanya dipendam, akhirnya terkubur. Raudhah merelakan lelaki yang dicintai bahagia bersama teman baiknya, Rose...