HAMPIR setengah hari dia mencari pekerjaan, kehulur kehilir seperti orang gila mencari pekerjaan. Dalam seumur hidupnya, baru kali ini dia merasakan hidup seperti mana orang di luar sana. Dulunya dia hanya memandang rendah, dan akhirnya kini... dia rasakan semua itu.
Satu helaan nafas dilepaskan. Hangatnya matahari telah menguras tenaga yang ada. Tak cukup itu, rasa dahaga sudah makin terasa. Mana taknya, asyik berjalan sampai dia sendiri tak tahu seberapa jauhnya jaraknya dengan jarak sekolah Haqqim.
Syukurlah sekarang Haqqim dah biasa dengan sekolah baru. Sebelum ini, anak kecil itu terkejut bila ramai sangat kawan nak kenal dengan dia. Setiap malam sebelum tidur, ada aje cerita yang keluar dari hujung bibir Haqqim. Rancak pula tu. Tengok-tengok emaknya tidur dulu.
"Assalamualaikum nak tanya, ada kerja kosong tak dekat sini?" Raudhah menghampiri salah satu kedai jahitan.
"Waalaikumsalam, maaf ya dik. Tak ada."
"Oh tak apa, terima kasih..." Raudhah hanya tersenyum. Kata-kata itu sudah masak di dalam kepalanya. Dan, dia juga sedar akan diri. Kemana lagi dia nak pergi?
"Stok dah habis ke? Berapa hari bulan saya boleh datang balik?"
Dengar suara itu, Raudhah mengalihkan pandangan. Mata tertancap ke arah satu figura yang mungkin dikenalinya. Suara itu. Figura itu.
"Rose?" Tanpa sedar, nada suaranya ternaik sedikit hingga kedengaran oleh wanita yang berdiri tepat di sampingnya. Hanya berjarak lima meter.
Pantas, Rose kalih kepala bila mendengar namanya diseru. Raudhah mengelak.
"Raudhah?"
Begitu namanya dipanggil, Raudhah melangkah laju beredar dari kawasan itu. Semakin dia laju, semakin dia mendengar bunyi tapak kaki mendekat. Takkanlah Rose kejar dia.
"Raudhah!" Tangannya disambar kasar membuatkan langkah ikut terhenti. Anak mata kini tertumpu ke arah anak mata yang sama memandang ke arahnya. Rose Aralyn...
"Betulkan Raudhah?" Rose menyoal sambil bibir menarik senyuman. Entah kenapa tubir mata wanita itu terasa hangat hingga ingin merembeskan air mata.
"A-Aku..."
Belum sempat dia mengatakan apa-apa, Rose menarik tubuhnya masuk ke dalam dakapan. Tiba-tiba saja suara tangisan kedengaran. Rose menangis?
"Kenapa tinggalkan aku?" Soal Rose. Suara seperti ditahan agar tidak kedengaran esakan.
"Aku tak nak sakitkan kau lagi, Rose." Tangan naik mengusap belakang tubuh Rose dengan lembut. Sedaya upaya air mata ditahan, tetapi tetap saja dia seorang wanita yang ingin mengalirkan air mata sendiri.
Perlahan-lahan Rose leraikan pelukan mereka. Raudhah pandang Rose begitu melihat air mata membasahi wajah wanita di hadapannya. Nyatalah Rose menangis... tapi kenapa?
YOU ARE READING
𝐓𝐚𝐤𝐡𝐭𝐚 𝐒𝐞𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠 𝐁𝐢𝐝𝐚𝐝𝐚𝐫𝐢
Romance𝐍𝐮𝐫𝐞𝐞𝐧 𝐑𝐚𝐮𝐝𝐡𝐚𝐡 | 𝐌𝐮𝐡𝐚𝐦𝐦𝐚𝐝 𝐙𝐚𝐲𝐫𝐚𝐧 Percaya? Percayakah dia pada namanya cinta. Setelah cinta yang bertahun-tahun lamanya dipendam, akhirnya terkubur. Raudhah merelakan lelaki yang dicintai bahagia bersama teman baiknya, Rose...