SELURUH jiwa dan hati yang membawa jasadnya rasa seperti runtuh. Duduk di atas bangku dengan pandangan kosong, membuatkan gadis itu diam tak berkutik. Perit di hati dan luka yang sudah lama membekas semakin terasa sakitnya.
Kenapa nasibnya begini? Kenapa dia harus menjalani sebuah kehidupan yang langsung tidak diingini? Kenapa? Satu demi satu persoalan bermain dalam fikiran. Air mata tidak lagi mampu mengalir. Kering.
"Maafkan saya," ujar doktor itu dengan nada perlahan. Riak wajah berubah sedih. Mungkin sedih atas berita yang tiada siapa mahukan.
"Betul anak saya dah tak ada?" Soal gadis itu. Bahagian bawah bibirnya berketar. Ini bukan kali pertama. Dan bukan juga kali kedua. Tapi sudah keempat kalinya dia harus merelakan pemergian anaknya
Anak yang belum lahir. Anak yang tidak pernah melihat bagaimana dunia ini. Yang ada hanya hidup dalam tubuhnya selama beberapa minggu. Paling lama, hanya beberapa bulan.
Doktor itu mengangguk. Dengar saja jawapan itu, Syifa langsung menarik nafas lalu menundukkan kepala. Kedua-dua tangan menggengam erat hujung blausnya.
"Kandungan Puan masih muda. Jadi ada risiko unt-"
"Saya tahu." Syifa menjawab ringkas. Air mata yang ditahan sedari tadi menitik satu persatu.
Sakit, bukan? Daripada sakit kehilangan suami. Dia lebih terseksa bila tidak dapat melindungi anak-anaknya. Lebih sakit bila yang menjadi punca kematian mereka adalah lelaki yang selama ini dia cintai.
Tanpa mengungkap sebarang kata, Syifa pantas bangkit daripada tempat duduknya. Kaki diatur beredar dari ruangan bilik itu. Seluruh tubuhnya tidak ada daya. Seluruh jiwanya kehilangan arah. Perlahan-lahan air mata yang gugur di atas pipi diseka menggunakan jari jemarinya.
Saat kaki melangkah keluar, anak mata memerhati manusia yang turut sama berada dalam kawasan itu. Kedua-dua kaki terpasak di atas lantai dengan tatapan kosong. Ada seorang ibu sedang menggendong anak. Ada seorang wanita hamil yang sedang mengusap perut itu
Bilakah dia dapat merasakan semua itu?
"Syifa!"
Dari kejauhan, dia melihat figura tubuh itu. Raut wajah terus berubah ketakutan, hingga kedua-dua kakinya berundur.
"Perempuan tak guna!"
Pap! Pipi ditampar, rambut ditarik kasar sehingga kepalanya terdongak ke atas. Air mata yang tadi kian reda, tiba-tiba menitis bila rasa sakit mencengkam setiap kulitnya. Tangan cuba menahan pergelangan lelaki itu. Ya Allah...
"Tak guna!"
"Lepaskan saya!" Jerit Syifa. Memohon untuk dilepaskan. Dengan kesaksian orang ramai, dia diperlakukan seperti wanita yang tidak bermaruah. Dipukul. Dihina. Bahkan diperlekehkan oleh lelaki yang bergelar suami.
"Kau memang patut dipukul pun, perempuan tak guna." Saat perkataan 'tak guna' keluar daripada mulut lelaki itu, air mata menitik untuk sekian kalinya. Mana janji lama? Mana janji dulu yang kononnya ingin melindungi dan menyayanginya hingga maut menjemput?
YOU ARE READING
𝐓𝐚𝐤𝐡𝐭𝐚 𝐒𝐞𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠 𝐁𝐢𝐝𝐚𝐝𝐚𝐫𝐢
Romance𝐍𝐮𝐫𝐞𝐞𝐧 𝐑𝐚𝐮𝐝𝐡𝐚𝐡 | 𝐌𝐮𝐡𝐚𝐦𝐦𝐚𝐝 𝐙𝐚𝐲𝐫𝐚𝐧 Percaya? Percayakah dia pada namanya cinta. Setelah cinta yang bertahun-tahun lamanya dipendam, akhirnya terkubur. Raudhah merelakan lelaki yang dicintai bahagia bersama teman baiknya, Rose...