TSB | 44

11.9K 526 36
                                    

TOK! tok!

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

TOK! tok!

Ketukan pintu didengar dari luar. Raudhah yang baru saja selesai mengeringkan rambut langsung memandang ke arah pintu.

"Haqqim ke tu?" Tanyanya dengan lantang. Selalunya Haqqim suka ketuk pintu sebelum masuk biliknya. Tapi kenapa tiada satu pun suara menyahut soalannya?

"Masuklah..." Raudhah berpaling tubuh semula. Rambut yang masih basah tetap dikeringkan sebelum melihat penampilan diri di cermin kaca.

"Haqqim, ma-"

Lidah kelu seketika. Mata tidak berkelip saat memandang figura yang sedang berdiri di belakang itu. Dahi berkerut sebelum memusingkan tubuh itu semula. Dia sedang bermimpikah?

"Zayran..."

"Ya saya?" Lelaki itu menyahut sambil tersengih di depan muka pintu. Hampir Raudhah menjatuhkan rahangnya angkara terkejut. Katanya sampai petang. Tapi belum sampai petang lagi, Zayran dah muncul di depannya.

"Awalnya..." Muka berubah terkejut. Hair dryer segera diletakkan semula di atas meja solek. Berkali-kali dia cuba pejamkan mata, masih tidak percaya ada lelaki itu di depannya.

"Awak tak suka abang balik ke?" Anak matanya tidak lepas merenung wajah cantik itu. Dari mata hingga ke bibir, dia suka melihat. Cantik. Sempurna. Bahkan menarik hatinya.

"B-Bukan macam tu, ibu kata-"

"Abang nak balik cepat." Dia mencelah. Raudhah sekali lagi membisu.

"Lama sangat tunggu. Lagipun abang memang tak sabar nak jumpa awak. Yalah, awak tak nak jumpa abang." Kata-katanya seakan-akan merajuk membuatkan Raudhah kemam bibir.

"Bukannya macam tu. Saya tak sihat, jadi saya tak larat nak pergi hospital." Wajahnya tertunduk. Saat wajahnya ditatap dengan iris mata itu, buatkan jiwanya hampir tidak tenang. Sekarang Zayran boleh pandang dia. Boleh tenung dia. Boleh nampak apa yang dia buat.

Setelah lama diamkan diri, tiba-tiba bunyi langkah mendekat mula kedengaran. Raudhah jadi kaku di tempatnya berdiri. Ah sudah, kenapa nak dekat-dekat!

"Kenapa tak pandang abang?" Soal Zayran. Kali ini jarak antara mereka makin dekat.

Dengarkan itu, perlahan-lahan Raudhah angkat wajah. Mata mereka saling bersabung. Dan ketika itu, Raudhah mampu membayangkan arwah papanya di depan. Mata itu... mata milik arwah Dato Azhar.

"Saya..." Suaranya berketar. Rasa sebak tiba-tiba menyerbu dalam kalbu.

"Eh, kenapa nangis?" Zayran kerut dahi. Wajah bertukar panik. Kenapa pula dah... Dia buat salah ke? Ke muka dia garang sangat? Eh?

"Tak, saya tak nangis."

"Habistu kenapa muka macam takut dengan abang?" Zayran kembali risau. Takkan Raudhah dah takut dengan dia?

𝐓𝐚𝐤𝐡𝐭𝐚 𝐒𝐞𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠 𝐁𝐢𝐝𝐚𝐝𝐚𝐫𝐢Where stories live. Discover now