TSB | 57

9.4K 417 1
                                    

"IBU

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"IBU..."

Puan Sri Kinan lontarkan pandangan sebaik saja mendengar panggilan itu. Figura anak lelakinya jelas terpampang di depan mata itu mengundang senyuman di wajah.

"Kenapa?" Tanya wanita itu. Bukan selalu Ziyad akan memanggilnya tapi bila sekali lelaki itu memanggil, Puan Sri Kinan terus memberikan sepenuh perhatian.

"Yad nak cakap dengan ibu. Benda penting." Kakinya melangkah menghampiri Puan Sri Kinan. Melihat saja tingkah laku anak lelakinya, wanita itu mengerutkan dahi. Nampak macam serius aje.

"Pasal apa?"

Ziyad kebam bibir sebelum dia mendudukkan tubuh ibunya di atas bangku. Tatapan mata sama sekali tidak terlepas daripada menatap wajah tua Puan Sri Kinan.

"Kenapa ni Yad?" Dahinya semakin berkerut.

"Ada sesuatu Yad nak cakap."

"Cakap je lah. Kenapa? Yad nak kahwin dengan Mairah ke?" Spontan tutur kata si ibu. Iyalah, dah berbulan-bulan Umairah dan Ziyad menjalinkan ikatan pertunangan. Lebih baik pernikahan diawalkan jika sudah yakin.

Tetapi Ziyad menggelengkan kepala. "Bukan, benda lain."

"Apa tu?" Makin tertanya-tanya.

"Pasal Zahirah."

Saat Ziyad memetik nama Zahirah, perubahan pada raut wajah Puan Sri Kinan makin kelihatan. Daripada tersenyum, hingga hilang senyuman itu dari wajah.

"Kenapa tiba-tiba cakap pasal Hirah?" Soal wanita itu. Sudah bertahun-tahun lamanya Ziyad tak cakap apa-apa pasal Zahirah, dan sekarang. Tiba-tiba nama itu lagi didengar olehnya.

"Ibu yakin Hirah dah mati?"

Mendengarkan soalan itu, Puan Sri Kinan tertawa kecil. Kini membalas pandangan Ziyad.

"Yad, apa kamu cakap ni? Hirah dah lama mati, Yad."

"Macam mana kalau Hirah tak mati?"

Puan Sri Kinan terdiam dan kaku. Pandangan semakin dalam. Apa yang Ziyad maksudkan sebenarnya?

"Ziyad..."

"Ibu dah betul-betul pastikan mayat yang polis jumpa tu mayat Hirah?"

"Ziyad, jangan cakap macam ni. Hirah dah tak ada." Tekan Puan Sri Kinan. Dia masih ingat bagaimana dia masuk ke dalam bilik mayat untuk mengenal pasti jasad anak perempuannya. Dia masih ingat macam mana rambut Zahirah diikat, dan pakaian yang Zahirah pakai walaupun wajah itu tidak dapat dikenal pasti.

Apabila Ziyad mempersoalkan itu semula, hati makin sakit. Detik-detik itu pahit untuk dia hadam saat mengetahui anak bongsunya meninggal dalam insiden yang sepatutnya tidak terjadi.

"Hirah masih hidup, bu..." Tutur Ziyad. Berusaha memberitahu kebenaran. Tahu bagaimana penderitaan ibunya setelah pemergian Zahirah. Tapi siapa sangka, Zahirah yang mereka ingat tidak bernyawa sebenarnya masih bernafas di muka bumi.

𝐓𝐚𝐤𝐡𝐭𝐚 𝐒𝐞𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠 𝐁𝐢𝐝𝐚𝐝𝐚𝐫𝐢Where stories live. Discover now