LIMA hari telah berlalu sejak kejadian tempoh hari. Selama lima hari juga lah kelibat Hariz langsung tak dilihatnya. Dia mengeluh perlahan. Kepala dilentokkan ke atas katil. Sudah dua hari dia tak menjaga kedainya. Biarlah Zara dan Rina yang menjaga. Dia percayakan mereka.
Fikirnya, hidupnya akan lebih tenang setelah ketiadaan Hariz. Namun kenapa pula sebaliknya yang dia rasa? Rasa kosong. Sunyi.
Dan... rindu? Ya, dia rindukan Hariz. Dia rindukan telatah Hariz. Dia rindukan ketawa dan senyuman itu. Dia rindukan lesung pipit lelaki itu. Terbit rasa menyesal di dalam hati. Kenapa dia perlu sakitkan hati lelaki yang baik dengannya? Kenapa dia layan Hariz seteruk itu sedangkan lelaki itu melayannya bak puteri?
Do I deserve him? No, I don't.
Apa yang perlu dia lakukan untuk perbetulkan keadaan? Jika mampu putarkan waktu, sudah pasti dia akan lakukan tanpa perlu berfikir. Dia akan menarik semula kata-katanya.
"Sha?" Suara di luar pintu menyentakkanya.
"Hm," balasnya lemah.
"Mama call aku cakap kau dah dua hari tak pergi florist kau. Makan pun sehari sekali. Kerap duduk bilik. Kau kenapa ni?" tanya Arlan. Dia menapak ke arah katil adiknya dan duduk di sisi katil.
"Tak ada apa-apa. Cuma letih ja," tipu Shasha. Dia takut akan kemarahan abangnya pula.
"Tak perlu tipu aku, Sha. Kau fikir aku baru kenal kau minggu lepas ke?" Arlan menarik tangan Shasha. Automatik tubuh itu terduduk.
"Tengok tu. Muka pun muram. Kau kenapa? Gaduh dengan Hariz ke?" tanya Arlan lagi.
Sebaris nama itu membuatkan Shasha memanggungkan kepalanya dengan pantas. "Kenapa kau tanya macamtu?"
"Aku agak ja. Dah dia pun muram macam kau. Asyik nak mengamuk ja kerjanya. Muka tu memanjang tegang. Senyum pun tak. Aku peliklah. Bila tanya dia, sama ja jawapan macam kau. Tak ada apa-apa konon. Dah tu kenapa seorang ke timur, seorang lagi ke barat?" Tajam matanya merenung wajah Shasha. Cuba mencari jawapan.
Shasha hanya diam mendengar setiap patah perkataan yang keluar dari mulut Arlan. Makin tebal rasa bersalahnya.
"Aku rasa, aku dah sakitkan hati dia. Bukan rasa, tapi aku memang dah kecewakan dia," akui Shasha. Dia hanya menunduk, bermain dengan jari-jemari sendiri.
"Maksud kau? Apa yang kau dah buat?" tanya Arlan.
Shasha mendongak memandang abangnya. Nafas dihela perlahan. "5 hari lepas, Idham ada datang. Kami ada gaduh, sehinggakan ada waktu tu, Idham cuba nak tampar aku. Lepastu-"
"Wait what?! Dia nak tampar kau?!" Tertinggi suara Arlan bertanya. Terkejut bukan kepalang. Apa hak lelaki itu untuk sentuh adiknya?
"Ya, tapi tak sempat sebab Hariz ada," balas Shasha.
"Haih. Selamat Hariz ada. Kalau aku nampak muka kau lebam atau apa-apa. Memang malam tu juga jantan tu arwah la!" bentak Arlan. Panas hatinya.
"Abang, aku tak habis cerita lagi." Shasha mencelah.
YOU ARE READING
SEADANYA KAMU (C)
RomanceKali pertama bertemu, mereka bagaikan anjing dengan kucing. Suka bergaduh! Namun mereka terpisah buat sementara waktu. Masing-masing membawa haluan sendiri. Bagi Hariz, dia rindukan wanita yang suka melawan katanya! "Sha? What are you doing here?"...