𝟐𝟔

1.4K 81 5
                                    

          HARI berganti hari, Shasha kembali sakit

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

          HARI berganti hari, Shasha kembali sakit. Seperti biasa, Hariz tidak pernah lelah walaupun sekali membantunya. Biarpun dihalang, suaminya masih keras ingin membantu.

"Tidur dulu, sweety. Nanti makanan siap, abang kejutkan," kata Hariz seraya melabuhkan bibirnya di dahi Shasha.

Shasha hanya mengangguk. Tidak ada tenaga untuk menjawab. Perlahan-lahan, matanya terkatup.

Hariz membawa langkah ke dapur. Jam di dinding sempat dikerling. Masih awal, belum masuk tengahari lagi. Jarinya diketuk-ketuk di dagu, memikirkan masakan apa yang dia boleh masak.

Tomyam!

Laju tangannya mengeluarkan segala bahan-bahan yang diperlukan. Leka dia memasak seorang diri. Nasib lah hari ini merupakan hari Sabtu. Kalau hari biasa, dia tak sanggup nak biarkan Shasha bersendirian walaupun isterinya seringkali menegaskan dia mampu untuk menjaga diri sendiri.

Ting tong! Bunyi loceng rumah bergema. Ternaik kening Hariz. Siapa pula yang datang?

Dia membawa langkah ke arah pintu utama lalu daun pintu dikuak sedikit.

"Eh umi?" Terus daun pintu dikuak luas. Dia menyambut tangan Puan Nurul dan bersalaman.

"Kenapa umi datang? Ada apa-apa ke?" tanya Hariz. Digarunya rambut tepi telinganya.

"Aik? Umi dah tak boleh datang ke?" Soalan dibalas soalan.

Hariz hanya tersenyum nipis. Daun pintu ditutup semula.

"Duduklah dulu. Riz tengah masak ni." Dia membawa Puan Nurul ke ruang tamu.

Terhenti langkah Puan Nurul tatkala telinga mendengar sesuatu yang dia tidak suka. "Riz masak? Mana isteri kamu?"

"Sha tak sihat, umi. Itu yang Hariz suruh dia berehat dalam bilik," jawab Hariz mendatar.

"Teruk sangat ke sakitnya?" Nada sinis jelas kedengaran di dalam soalan tersebut.

"Umi...."

"Yelah. Umi nak ikut kamu ke dapur. Boleh tolong apa yang patut." Beg tangannya diletakkan di ruang tamu. Langkahnya mengikuti langkah anaknya.

"Abi mana?" tanya Hariz. Hairan juga apabila abinya tidak ikut bersama.

"Abi ada hal. Itu yang umi datang seorang diri. Oh, masak tomyam?" Anak matanya naik merenung Hariz.

"Ya. Harapnya Sha suka. Dia kalau tengah senggugut, cerewet sikit kadang-kadang." Terletus tawa kecil Hariz. Dia tak marah, walhal dia rasa comel dengan perangai isterinya sewaktu mengalami senggugut. Macam kanak-kanak tahu?

"Riz, jadi suami ni jangan bagi muka sangat pada isteri tau. Kena tegas sama. Jangan biar dia pijak kepala kamu." Puan Nurul berdecit perlahan setelah memberi teguran kepada anaknya.

"Apa pula umi? Hariz cuma bantu isteri Hariz. Tak ada istilah pijak kepala pun. Kami sama-sama saling membantu," balas Hariz. Tidak senang sebenarnya apabila dikatakan sebegitu.

SEADANYA KAMU (C)Where stories live. Discover now