Bab 4

3.8K 126 3
                                    

Pagi di kampung,amat segar berbanding di bandar.Huda sedang menolong ibunya membuat nasi lemak untuk sarapan pagi.Huda sudah berjanji dengan ibunya untuk menolong membuat sarapan hari ini.Ibunya sering memasak nasi lemak apabila Huda pulang ke kampung.Favourite Huda adalah sambal ibunya.

Mereka bertujuh duduk di meja makan untuk menjamu selera.Selesai sarapan Huda membasuh pinggan seorang diri di dapur manakala yang lain semua berada di ruang tamu kecuali Hadi dan Ezzat mereka duduk di pondok di halaman rumah.

"abang Ezzat nak tanya boleh?" tanya Ezzat kepada Hadi.

"bukankah Ezzat dah tanya!hhahaha.nak tanya apa?"Ezzat pun turut ketawa.

"abang suka Kak Ngah tak?jujur tau" sambil mengangkat sebelah keningnya.

"kalau abang kata suka pun kenapa?" balas Hadi.

"so memang betullah,nak Ezzat tolong tak?" kata Ezzat dengan bersemangat.

"tolong ape Achik" tanya Huda sambil duduk di hadapan Hadi.

"tak de papelah Daa." kata Hadi macam terkejut apabila Huda sampai dan menanyakan soalan Ezzat.

"ye ke tak de pape" kata Ezzat.

"betul-betulah Achik,Angah tanya ni jawab la" kata Huda kepada Ezzat.

"tanyalah abang ipar" kata Ezzat.

"Muhammad Ezzat bin Amran" jerit Huda seraya mengejar adiknya yang sudah berlari masuk ke dalam rumah.

Tiba-tiba handphone Hadi berbunyi yang menandakan ada orang menelefonnya,Hadi terus melihat skrin telefonnya dan terpapar nama Fuad.Hadi terus mengangkat telefonnya.
"assalamualaikum,fuad dan lama tak dengar cerita kau.kau apa khabar?"
"oh!kau dah sampai dah....kau rindu Thirah eh"
"tak payah nak tipu sangat kau suka dia dari form 1 kot"
"lek lah wey!...nak lepak mana petang ni"
"okay.!unggu aku.kita lepak sama-sama"
"waalaikumussalam" tamat perbualan antara Hadi dan Fuad.
"weh Hadi petang ni lepas asar kau ada pergi mana-mana tak?" tanya Huda yang baru sahaja muncul selepas mengejar adiknya bersama Athirah dan Sarah."aku nak pergi jumpa Fuad asal?" tanya Hadi."Fuad mana eh" kata Huda sambil menggaru keningnya." ko ni dah lupa Fuad ke,dia kan presiden kelas kita waktu form 5" terang Hadi."oh mamat senget tu,dia sukakan kau kan Thirah" kata Huda sambil mengangkat sebelah keningnya ke arah Athirah."suka hati kau je panggil dia senget" kata Hadi.Huda hanya menjelir lidah ke arah Hadi.Tidak lama kemudian Huda menjerit kecil apabila dia berasa ada sesuatu mencubitnya di tangan.Semua di situ hanya mengelakkan Huda."okay.dah stoplah gelak. Aku baru nak ajak kau lepak kat sawah" kata Huda kepada Hadi."aku pun nak pergi sawah sebenarnya.Fuad yang ajak pergi sana" terang Hadi."oh...Aku join kau lah...korang nak pergi tak?" tanya Huda kepada dua kawan baiknya."Nak!tapi nak naik apa" jawab mereka berdua serentak."kita naik motorlah jalan nak pergi sawah tu bukannya besar pun.Korang pandai bawak motor kan" kata Huda."okay."kata mereka sambil mengangguk."petang ni tau jangan lambat korang lambat aku gerak dulu" kata Huda.

Sebenarnya Aku Suka KauWhere stories live. Discover now