bab 21

1.6K 75 4
                                    

ASSALAMUALAIKUM...

-----------

Huda tak percaya apa yang baru mak dia katakan. Baru dua hari keluar hospital tiba- tiba datang jenguk pastu bagitahu hal yang mengarut. Dia teringat kembali apa yang dia bincangkan dengan ibu bapanya tadi. Memang tak masuk akal.

" tapi kak Ngah tak ready lagilah" kata Huda kepada ibunya, puan Zaitun.

" tak ready ke apanya. Umur tu dah nak masuk 25 dah" kata Puan Zaitun.

"lagipun kak Ngah still tak de calon lagilah" kata Huda cuba mempertahankan dirinya. Dia nak kahwin seawal umur 25 tahun ini memang tak lah dia tolak tepi awal awal tapi ibunya rasa 25 tahun ini dah cukup tua.

" ibu dah ada calon, lagi dua bulan kak Ngah kahwin" kata ibunya.

" ibu kak Ngah tak tahu pun and tak kenal pun orang tu takkanlah tiba- tiba nak kahwin . Tak masuk akal langsung. And kenapa awal sangat" kata Huda sambil pandang kedua dua ibu bapanya.

" orang tu dah hantar rombongan merisik pon. Lagipun ibu suka dia. Baik hensem orangnya. Awal sangat ke? Ibu rasa okay kot. Lagi satu dia ada bagi gelang dia suruh kamu pakai kalau kamu setuju" kata ibunya.

" apa ni... ayah?" kata Huda.

" dengar jelah cakap ibu. Lagipun orang tu baik. Ibu kamu ni dah buat pilihan untuk kamu. Pilihan untuk anak dia takkan lah dia nak main ambil je orang yang tak boleh jaga anak dia" kata ayah Huda. Huda mengeluh perlahan dia tutup muka dia dengan bantal. Asal lah dia kena kahwin dengan orang yang dia tak kenal. Tiba- tiba phone dia berbunyi. Dia tengok siapa yang call, nombor? Siapa pula ni. Huda tak angkat. Tiba- tiba ada mesej masuk. Nombor tadi.

* unknown number
Assalamualaikum... dah pakai belum gelang?.

"Siapa pula ni, gelang? Gelang mana pula ni" kata Huda sendiri. Huda letak balik phone dia. Dia ternampak kotak, dia buka kota tu dia nampak ada gelang silver. Gelang ni ke. Design dia memang cantik, memang rasa nak pakai tapi betul ke Huda dah setuju.

Ting!
Ada mesej masuk lagi. Huda tengok Hadi yang mesej Huda terus senyum.

* lovely friend
Assalamualaikum ngekk, kau free tak sekarang. Kalau free call aku.

Huda terus senyum memang dia free sekarang, lagipun otak dia tengah serabut sekarang baik dia keluar dengan Hadi. Dia call Hadi.

*ON CALL

" hello assalamualaikum, nak out mane? Aku tengah bosan ni... " kata Huda.

" waalaikumussalam. Kau nak out mana aku tak kisah kejap lagi aku ambik kau." Kata Hadi.

" okay. Nanti dah nak sampai call. Kau jangan dah depan rumah aku baru kau nak call memang aku tumbuk muka kau" kata Huda.

" yelah" kata Hadi lalu matikan panggilan. Huda bersiap untuk keluar dengan Hadi.

Huda duduk dekat salah satu bangku dekat tasik shah alam. Sementara Hadi pergi beli sesuatu untuk Huda. Tiba- tiba ada seorang budak lelaki umur dalam lingkungan pelajar sekolah menengah atas tegur Huda.

" assalamualaikum cikgu. Saya ada benda nak bagi cikgu ni. Cikgu pakai tau" kata pelajar lelaki itu.

" eh... waalaikumussalam... benda? Benda apa" kata Huda.

" nah" kata pelajar itu sambil hulurkan satu gelang silver kepada Huda.

" betul ke benda ni dari awak. Cikgu tahu benda ni mahal" kata Huda. Budak lelaki itu garu kepala.

" em... sebenarnya memang bukan dari saya..." kata budak lelaki itu.

" okay... for the sure... siapa yabg suruh awak bagi saya" kata Huda.

" em.. Mr. -" kata budak tu terhenti apabila Hadi menepuk bahu budak lelaki itu.

" eh cikgu pon ada cikgu Hadi dengan cikgu Huda dating eh" kata budak lelaki itu.

" banyaklah kamu... buat apa ni dekat sini" kata Hadi.

" emm... jalan- jalan dengan cousin saya pastu terserempak dengan cikgu Huda pastu saya tegurlah... kenapa salah ke saya kacau future wife cikgu" kata pelajar lelaki itu.

" banyaklah kamu... kitaorang kawan baiklah" kata Huda.

" okaylah cikgu saya gerak dulu... enjoy your date" kata pelajar itu ketika salam Hadi.

" ish... kamu ni kan" kata Huda. Pelajar itu senyum.

" assalamualaikum cikgu" kata pelajar itu lalu pergi dari situ. Hadi duduk di sebelah Huda.

" kau lama lama kau beli keropok lekor ni je" kata Huda apabila Hadi hulurkan satu bekas cawan plastik yang berisi keropok lekor. Hadi pandang Huda dengan satu keropok lekor di dalam mulut.

" kau ni kan... kau tahu tak aku suruh acik keropok lekor ni goreng yang baru semata mata untuk kau tapi ni je kau balas. Dah lah tak de terima kasih" kata Hadi.

" ala ala... baiknya kawan aku sorang ni... okay terima kasih, thanks, Shukran, gomawo,xie xie, arigatou puas. " kata Huda.

" sama sama. Kau ni memang suka belajar banyak bahasa ke" kata Hadi.

" aah... aku suka belajar banyak bahasa... tapi sekarang yang aku dah bolehlah cakap dengan orang lain. English, arab, hangul, chinesee and japanese. " kata Huda kemudian gigit satu keropok lekor. Hadi tepuk tangan.

" hebat lah. Aku pon minat juga tapi yang lepas pon english, arab dengan jepun je" kata Hadi.

" okaylah tu... lepas ni bolehlah kita cakap jepun dengan arab sama sama" kata Huda.

" tak nak aku. Aku slow tangkap kot lainlah kau" kata Hadi.

" banyaklah kau. Aku biasa je lah" kata Huda.

" yelah. Karang tak habis habis karang" kata Hadi.

" weh Hadi kau tahu tadi --" kata Huda terhenti apabila Hadi potong.

" tak tahu" kata Hadi selamba. Huda pandang Hadi dengan muka bengang.

" okay... sorry ceritalah" kata Hadi.

" tahu pon takut... parents aku suruh aku kekkon " kata Huda.

" apa kon? Weh aku tak belajar lagi ayat tu" kata Hadi.

" ishh... kau ni kan... kahwin lah parents aku suruh kahwin. I'm not ready yet. Aku tak kenal pon siapa lelaki tu." Kata Huda. Hadi terdiam. Huda? Huda kawan baik dia ni ke yang nak kahwin. Dia belum sempat lagi nak terus terang dengan Huda.

" weh.." kata Huda. Hadi pandang Huda lalu senyum.

" okaylah tu. Still ada orang nak. Aku ni ada orang nak tak de weh. " kata Hadi.

" tak masalahnya sekarang aku tak kenal dia langsung. Kalau aku kenal tak pe lah juga" kata Huda.

" it's okay lah... dia mesti baik punya" kata Hadi.

" yelah" kata Huda. Mereka kemudian jalan jalan di sekeliling tasik Shah Alam. Lepas je jalan jalan Hadi hantar Huda balik rumah.


Comment & vote.

Sebenarnya Aku Suka KauWhere stories live. Discover now