bab 16

1.6K 70 0
                                    

Pagi-pagi lagi Huda sudah bangun untuk menunaikan solat subuh. Selepas solat subuh Huda menyiapkan sedikit sarapan sebelum Huda keluar pergi berjoging. Huda menyediakan roti bakar dan susu HL. Lepas menjamah sedikit sarapan, Huda keluar untuk berjoging. Huda joging di taman perumahannya selama 40 minit, selepas berjoging Huda balik ke rumah berehat sebentar sebelum dia keluar lagi.Tiba- tiba talifon Huda berbunyi waktu Huda sedang berehat. Huda ambil handphonenya , Hadi call Huda. Huda tepuk dahi dia lupa nak call Hadi semalam mesti Hadi tunggu Huda call semalam.

" Hello.Assalamualaikum Huda asal kau tak call aku semalam, kau lupa eh nak call aku semalam" kata Hadi di corong talifon.

" waalaikumussalam... sorry weh... memang aku lupa pun semalam." Kata Huda.

" em tak pelah. Tapi apa yang kau nak bagitahu aku semalam. Bagitahu aku" kata Hadi.

" em sebe sebenarnya aku kena fly esok" kata Huda.

" jap kau nak fly mana, kan dah nak start sekolah. kan kau dapat dekat Shah Alam, kau nak pergi mana pula" kata Hadi.

" aku fly Sarawak aku kena tukar dekat sana, dulu aku praktikal dekat johor pastu ajar budak tadika sekejap, pastu dapat sekolah menengah entah macam mana aku dapat Sarawak pula" kata Huda.

" berapa bulan kau dekat sana " kata Hadi.

" bukan bulan setahun setengah aku dekat sana sebab ada cikgu dekat sana bersalin" kata Huda.

" so kau jadi orang Sarawak lah ni nanti" kata Hadi.

" tak de maknanya, aku pergi sekejap je kalau aku ada cuti lama ku baliklah sini" kata Huda.

" em, weh kau free tak hari ni" kata Hadi.

" em taklah aku nak keluar nak pergi beli barang sikit nak bawa pergi sana" kata Huda.

" em kau nak pergi beli barangkan aku teman kau boleh, lagipun aku tak tahu bila aku dapat jumpa kau lagi" kata Hadi.

" kau free ke sekarang. Kau tak kisah ke " kata Huda.

" aku free je lagipun memang aku tengah bosan ni" kata Hadi.

" okaylah kalau macam tu kita jumpa dekat Aeon / JJ Bukit Tinggi jelah" kata Huda.

" okay. Set, assalamualaikum jumpa nanti dalam pukul 1130 macam tu aku sampai" kata Hadi.

" okay set 1130 waalaikumussalam." Kata Huda. Huda terus bangun untuk bersiap.

Perjalanan dari rumah Huda ke Aeon / JJ Bukit Tinggi mengambil masa dalam 30 minit. Huda tunggu Hadi di MC Donald. Awal- awal lagi Huda dah whatsapp Hadi tunggu dekat situ. Tak lama lepas itu Hadi sampai.

" weh kau nak beli apa dekat sini " kata Hadi.

" aku nak beli makanan sikit kau tahukan sebenarnya aku malas nak keluar nak beli barang. Lagi aku nak beli kasut , pastu aku akbeli bahan buat kimbap aku nak buat kan untuk Athirah lagipun aku tak bagitahu yang lain lagi kau orang first tau aku bagitahu" kata Huda.

" kau tak rasa nanti diorang mengamuk ke nanti lagi- lagi si Thirah tu." Kata Hadi.

" sebab tulah aku nak buatkan kimbap, Athirah dia suka benda- benda macam ni tapi tak nak buat" kata Huda.

"Ooh bile kau bagitahu diorang" kata Hadi.

" malam ni aku katalah nak jumpa esok. Tapi dekat airpotlah kalau bukan dekat airpot aku rasa memang akutak fly lah nanti" kata Huda.

" so nanti siapa hantar kau dekat airport" kata Hadi.

" tak tahulah maybe teksi kot" kata Huda.

" kau naik aku jelah, esok aku drive bawa kau pergi sana" kata Hadi.

" betul ke thanks weh dah lah jom masuk kedai ni" kata Huda.

Mula- mula Huda pergi ke kedai kasut. Huda beli sepasang kasut flat. Yelah tak tahu lagi keadaan dekat sana macam mana. Ntah- ntah memang tak boleh pakai kasut tinggi. Dekat rumah Huda hanya ada sepasang sahaja kasut tumit tinggi tu pun hadiah dari Athirah. Athirah nak sangat tengok Huda pergi keluar pakai kasut tumit tinggi. Sekali je tu pun kena paksa kalau tidak memang tak delah dia nak pakai. Hadi tolong Huda pilihkan kasut. Huda suka yang simple je tak de corak pon tak pe.Lepas beli kasut diorang pergi kedai Daiso. Huda beli tikar bambo mini untuk gulung kimbap nanti. Lepas beli tikar bambo mini. Huda pergi market. Huda beli sedikit keropok untuk dimakan dekat sana dan Huda juga beli bahan untuk buat kimbap. Hadi belikan Huda coklat. Kalau satu dua tak pelah juga ni enam paket coklat dia belikan.

Sampai waktu makan tengah hari mereka makan di Pizza Hut dekat situ. Hadi belanja makan pizza.

" kau ni dah banyak dah kau belanja aku" kata Huda.

" lek lah untuk kau juga. Kalau aku tak nak belanja karang kau yang merungut." Kata Hadi.

" yelah... sorry and thanks belanja aku" kata Huda.

" dah habis makan kan jom lah balik kau dah habis packing belum" kata Hadi. Huda menggeleng sambil tersenyum.

" sengal lah kau ni" kata Hadi sambil bangun selepas membayar. Huda juga turut bangun. Sampai di rumah Huda terus letak bahan- bahan buat kimbap yang mana kena letak dalam peti letak dalam peti. Mana yang boleh letak dekat luar luar sekarang Huda nak solat zohor dulu baru packing barang. Flight Huda pukul 1230 tengah hari esok.Nasib baik parent dia faham dengan situasi dia. Harap- harap Ezzat tak bagitahu Zalifah dulu.

Malam Huda buat call sekali empat orang termasuk Athirah, Sarah,Zalifah dan dia.

" hello assalamualaikum kawan- kawanku... haahaa gedik sikit" kata Huda kepada kawan- kawannya.

" waalaikumussalam" jawab mereka bertiga serentak.

" kau nak apa call kitaorang ni" kata Athirah.

" em esok korang free tak jumpa dekat KLIA 2 pukul 12 tepat jom. " kata Huda.

" buat apa nak pergi sana" kata Sarah.

"aah nak buat apa dekat sana" kata Zalifah.

" adalah aku nak buat suprise... jomlah em Ara kau bawalah kau punya Akmal tu. Thirah kau pun bawa juga future husband kau tau" kata Huda.

" okay" kata Athirah dan Sarah.

" habis aku Ezzat tak de" kata Zalifah.

" ntahlah tengoklah kalau dia nak ikut " kata Huda. Padahal Ezzat memang datang pun.

" em tengoklah nanti aku pujuk dia nanti aku sorang je tak de teman masing- masing bawa future husband. Aku je tak bawa" kata Zalifah.

" yelah. Bye weh esok tau. Assalamualaikum korang" kata Athirah. Semua jawab salam lalu mematikan perbualan.

Harap - harap Athirah esok tak buat drama. Kalau tidak habislah Huda rasa bersalah nak tinggalkan diorang esok. Tak tahulah nasib dia macam mana esok.


Comment & vote.

Sebenarnya Aku Suka KauWhere stories live. Discover now