Huda bangun untuk menunaikan solat subuh, dia lihat di tepi dia tiada Hadi pon. Dia risau apabila Hadi tiada di sebelah dia. Walaupun semalam dia kata dia benci kan Hadi, tapi dia bukan maksudkannya, dia terkejut kerana Hadi menengking dia dan dia kena tampar. Huda tahu tu memang salah dia sebab dia yang asyik cari masalah. Huda keluar dari bilik dia lihat Hadi tidur di kerusi yang dalam keadaan kesejukan kampung. Huda pergi dekat Hadi, Huda kejut Hadi supaya Hadi bangun untuk solat subuh." abang wake up. " kata Huda sambil tepuk perlahan pipi Hadi. Hadi pegang tangan Huda supaya Huda berhenti tepuk pipi dia.
" abang bangun" kata Huda.
" ohh... sayang buat apa dekat sini." Kata Hadi apabila dia nampak Huda.
" dah masuk waktu subuh dah ,solat sama sama. Abang imamkan sayang" kata Huda selepas duduk.
" sayang maafkan abang pas-" kata Hadi terhenti apabila Huda cium pipi dia.
" sayang tak nak dengar jomlah solat" kata Huda sambil pegang tangan Hadi. Hadi bangun kemudian peluk Huda dari belakang, Hadi cium tengkuk Huda.
" janganlah geli" kata Huda.
" bunyi apa pula ni" kata nenek Hadi sambil selak langsir biliknya. Hadi terus lepaskan pelukan, sebab terkejut dengan suara nenek dia.
" eh , nenek awal bangun" kata Hadi dengan gelisah kerana takut nenek nampak apa yang dia telah buat dekat Huda tadi.
Huda ketawa tengok muka Hadi, mesti dia takut Huda mengamuk macam masa hari tu.
Huda pegang tangan Hadi.
" tak ada apa nek, Huda kejut abang je tadi " kata Huda dengan senyuman.
"oh, dia tidur luar eh " kata Nenek Hadi.
Huda mengangguk sambil tersenyum,
" jomlah kita solat sama sama " kata Hadi.
Huda mengangguk , kemudian mereka pandang nenek mereka.
nenek juga tersenyum dan mengangguk.
**
Huda tengok Hadi panjat pokok rambutan, dia nak join jugak panjat tapi Hadi tak kasi. Kemudian Hadi turun bawak dua tiga tangkai rambutan, mereka duduk di pondok.
" abang dah tahu kan yang sayang mengandung" kata Huda.
Hadi mengangguk.
" sorry sebab abang tak tahu and sakit kan hati sayang dengan baby.. and thank you sayang " kata Hadi kemudian cium dahi Huda dan perut Huda.
" me too... sebab ter'rude' dengan abang.. and about yang sayang tarik tangan waktu abang pegang tu, time tu tangan abang sejuk sangat and time tu sayang tengah fikir macam mana nak bagitahu abang pasal baby its mean like sayang tengah melangut" kata Huda sambil pegang pipi Hadi.
" seriously, sorry sayang... okay forget about it ... sayang nak pergi round kampung tak " kata Hadi.
" of course nak, lama tunggu abang nak bawak sayang round kampung tau" kata Huda.
Hadi ketawa,
" should we go now" kata Hadi sambil hulurkan tangan.
Huda sambut tangan Hadi.
" okay, sayang tunggu jap abang ambil kunci motor tau" kata Hadi.
" alah, bukan jalan kaki ke" kata Huda.