nitton

2.8K 84 14
                                    

Jacob hjälper mig upp för trappan och sedan går vi in på hans rum. Det är fint städat och inrett, ganska mycket vitt med en del blåa detaljer. På väggen hänger två gitarrer.

Jag möter min egen blick i spegeln på garderoben och hajar till.

"Oh my God, jag ser hemsk ut..." mumlar jag och drar försiktigt fingrarna över mitt sår jag fått i pannan.

Mascaran har runnit nedanför ögonen, klänningen är smutsig och mina ben är uppskrapade och jordiga. Plus den stukade foten...

"Nej", säger Jacob. "Du är jättefin, som vanligt."

Det är något med hans sätt att prata som få mig att bli lugn och tro på det han säger, inte fullt ut men lite i alla fall.

Jag kollar återigen på gitarrerna.

"Vill du spela?" frågar han.
"Nej, jag kan inte! Men du kan..." säger jag.

Han tar ner en av dem och sätter sig på sängen. Sedan nickar han åt mig att också sätta mig.

Han börjar spela en melodi jag mycket väl känner igen. Lucky.

"Du får hjälpa mig", säger han och ler.

Va? Men jag kommer skämma ut mig? Det var jättelänge sedan jag sjöng...

"Do you hear me? I'm talking to you. Across the water, across the deep blue ocean under the open sky, oh my, baby I'm trying." sjunger han och ger mig rysningar.

Är det min tur nu?

Han nickar som om han läst mina tankar.

"Boy I hear you, in my dreams, I feel your whisper across the sea. I keep you with me in my heart. You make it easier when life gets hard."

"Lucky I'm in love with my best friend..."

~

Vi avslutar låten och kollar på varandra.

"Du är ju jätteduktig!" säger han förvånat.
"Va? Nej! Du är grym!"
"Du är minst lika grym. Varför har du inte sagt att du är så bra på att sjunga?"
"Jag brukar inte sjunga..." säger jag blygt.
"Du borde göra det oftare!" säger han och kramar om mig från sidan.

Jag kollar in i hans ögon och ler stort.

"Tack", säger jag. "Inte bara för det utan för att du är så snäll och hjälpsam."
"Tack själv. För att du vill vara vän med mig..."
"Såklart jag vill!"

Vi båda skrattar lite och sedan får jag ett sms.

Från: Farmor
Hej! Hoppas du har roligt. När kommer du hem?"

Jag visar mobilen för Jacob.

"Skriv att du sover hos en kompis?"
"Hon kommer bli jätteorolig om jag inte säger hos vem..."
"Säg att du är hos oss då du behöver ju inte säga mig specifikt..."
"Smart!"

Till: Farmor
Jag är hos Carina, jag stukade foten och var vid deras hus så de hjälpte mig. Jag fick sova här inatt men jag kommer imorgon.

Jag skickar och gäspar samtidigt.
"Vill du sova?" frågar han.
"Jag är ganska trött..."
"Är det okej om du sover här inne?"

Jag kollar på honom.

"Alltså jag hämtar en madrass", tillägger han snabbt.
"Ja, det är lugnt om det är okej för dig?"
"Jadå!"

Han går iväg och kommer tillbaka med en madrass och sängkläder.

Jag stoppar in kudden och täcket i påslakanet medan han lägger på lakanet.

"Tack för hjälpen", säger jag.
"Lugnt!"

Jag kommer på att jag inte har med mig några saker och det är inte så bekvämt att sova i den här tajta klänningen.

"Öh... Har du en tröja eller något som jag kan få sova i?" säger jag och kollar ner på min klänning.
"Ja, såklart", säger han och drar av sig sin tröja och ger den till mig. "Eller vill du ha en annan?" flinar han.

Jag känner hur jag blir röd i ansiktet och försöker undvika att kolla in hans mage.

"Den blir jättebra!" ler jag.

Jacob's perspektiv:

Jag vaknar mitt i natten av att Melissa pratar i ren panik. Jag tänder lampan och märker att hon drömmer.

"No, please no! Leave him alone! Please!" säger hon andfått.
"Melissa", säger jag och skakar hennes axel lätt.

Hon sätter sig hastigt upp och kollar sig omkring.

"Melissa, det var bara en dröm. Jag är här", säger jag och stryker tummen över hennes kind.

Hon säger ingenting utan andas bara snabbt.

"Det var läskigt..." viskar hon.
"Ska jag komma ner till dig?" viskar jag tillbaka och ser att hon nickar.

Jag ler för mig själv och sätter mig upp. Det är varmt och skönt under hennes täcke. Hon kryper ihop mot mig och jag märker att hon slappnar av nu.

Hon är så otroligt söt...

Miss PerfectWhere stories live. Discover now