tjugonio

3K 81 46
                                    

[ska vara Melissa på bilden]

Jag, Sarah, Isa, Jacob och Ryan sitter i matsalen och äter.

"Vad har vi sen?" frågar jag.
"Musikprofil", svarar Sarah.
"Just det! Skit..."
"Vad har du för elevens val?" frågar Jacob.
"Bild och jag är sämst på det! Dem lektionerna är det värsta jag har varit med om!" säger jag surt.
"Du borde söka in till musikprofilen!" säger Jacob.
"Kan du sjunga?" frågar Isa glatt.
"Nja..."
"Ja det kan hon!" säger Ryan bestämt.
"Hur vet du det?" frågar jag honom.
"Jacob sa det och jag litar på honom", skrattar han.
"Men hallå ska inte Alexandra flytta snart?" frågar Sarah.
"Vem?" frågar jag.
"Jaaa! Hon går musikprofil men ska flytta och då kommer det bli en plats ledig och så vitt jag vet finns det ingen på reservlistan!" säger Isa.
"Nu tycker jag att vi går upp till musiksalen så du kan sjunga för Tony, alltså läraren".

Sarah reser sig upp och de andra gör samma sak.

"Nej", säger jag. "Så bra är jag inte..."
"Det är du visst!" säger Jacob och ler.
"Men jag har ingen låt inövad."
"Jag hjälper dig. Vi kan köra lucky?"

Jag flinar och skakar på huvudet, jag visste att de inte skulle ge sig.

"Jaja..."

Vi går upp och knackar på musikrummet.

En ganska kort, mörkhårig kille öppnar dörren.

"Heeej!" säger han glatt.
"Hej", säger vi samtidigt.
"Har du tid en stund?" frågar Jacob.
"Ja ni vet att ni alltid är välkomna!"
"För Melissa skulle vilja göra en audition för en reservplats i musikprofilen ifall någon slutar", säger Sarah men nämner inte Alexandra.
"Jaha, vad kul! Trevligt att träffa dig", säger Tony.
"Detsamma", ler jag.

"Kan vi lyssna eller vill ni spela ensamma?" frågar Ryan.
"Ni kan väl lyssna om ni vill", säger jag generat.

Jag kollar upp på Jacob och får ett lugnande leende från honom.

"Du är jättebra, var inte nervös", viskar han.
"Okej..." svarar jag. "Vi ska sjunga Lucky!"

Jacob börjar spela på en gitarr och sjunger fantastiskt som vanligt. All min nervositet försvinner så fort jag börjar sjunga. Jag tänker inte så mycket på att de andra sitter där.

När vi sjungit färdigt kollar jag på dem. Isa och Sarah sitter med halvt öppna munnar och Ryan har höjda ögonbryn och ett stort leende på läpparna.

Tony reser sig upp och applåderar. De andra följer hans exempel.

"Melissa, det skulle vara en ära att ha med dig i musikprofilen. Vi har en tjej som snart ska flytta men du kan vara med nu direkt. Vi ska ha en konsert om några veckor som vi redan har börjat öva till så du kanske inte kan vara med på den men du får gärna vara med när vi övar ändå för att se hur vi jobbar."
"Öh... Gärna", säger jag chockat. "Är du säker?"
"Självklart! Du är grym! Kan du spela något instrument?"
"Ja har spelat piano sedan jag var liten men det var ett tag sedan nu", skrattar jag.
"Åh vad bra! Tack för att du kom hit. Jag måste gå ner och dricka kaffe innan vi börjar. Ska jag skriva in att du byter elevens val då?", frågar Tony och ger mig en snabb kram.
"Ja, tack!"
"Okej. Stanna och spela om ni vill!"

Han går iväg och alla kollar på mig tills Isa och Sarah börjar skrika.

"Du äger!" säger Isa och kramar mig.
"Jag fick såna rysningar", säger Sarah.
"Jag med! Och era röster passar så bra tillsammans!" säger Isa exalterat.
"Du är verkligen jättebra, tvivla aldrig på det", säger Ryan.
"Tack!"

Ryan börjar spela på en gitarr och Sarah och Isa sjunger. Jacob kramar mig länge och viskar att jag är bäst.

Miss PerfectWhere stories live. Discover now