Rania pusing pusing buang pandangan. Dia renung deretan rumah di kawasan berlereng bukit itu.
Rumah-rumah di kawasan itu kebanyakkannnya masih mengekalkan seni bina tradisional Korea. Sama macam rumah dalam drama drama Korea yang Rania selalu tonton.
Rania pusing lagi. Dia berdiri di jalan utama. Tiang wayar eletrik berselirat. Sama berselirat macam otak Rania.
"Haihhh. Kat mana aku ni?"
Buat lagi drama lari lari konon. Acah acah filem hindustan sangat. Dah sesat padan muka! Jangan kata Ayden, bayang Iris dengan Thia pon dia langsung tak nampak.
Melepas putera idaman.
Sesat pulak tu.
Sobs.Tadi Rania lari selaju yang boleh. Lalu deretan kedai, pasar, cafe, dari jalan besar masuk ke lorong lorong dan sekarang dia dekat sini. Rasa nak menangis sebab menyesal dengan tindakan gila dia sendiri.
Phone! Dia kena call Thia sekarang juga. Rania raba poket seluar. Tak ada? Poket winter coat yang dipakainya pon kosong.
Alamak! Handphone pada Iris! Iris minta phone dia tadi dan dia lupa nak ambik kembali. Habislah.
"Iris. Carilah aku. Aku sesat ni."
"Ehem." Suara deheman dari belakang Rania cukup Rania kenal. Tiba tiba satu cawan minuman panas dihulur dari belakang. Aroma hot chocolate.
Rania pusing. Ayden.
"Lost?"
"No I'm not."
"Then why you stop here?"
"Nothing."
"You want to be found, right?"
"No. I'm not!"Ayden ketawa lepas sambil berjalan ke arah kerusi di pinggir jalan. Dia sapu sedikit salji yang melekat sebelum labuh duduk sambil menepuk nepuk ruang kosong di sebelahnya sebagai isyarat memanggil Rania.
Rania ikut duduk. Hot chocolate yang dihulur Ayden, dihirup perlahan. Air panas itu seolah mengalir di serata tubuh lalu menghambat pergi kedinginan yang mencengkam tubuh Rania.
Lega.
"I'm sorry." Suara Ayden memecah kesunyian yang membelenggu mereka berdua. Ditambah dengan lorong itu yang sunyi. Laju jugak larian Rania-Ayden sampai tak terkejar dek orang lain.
"For?"
"For taking longer time to find you."Rania diam. Nak terharu boleh tak?
"To be frank, I was right behind you when you took this road. And I know this road is going to lead you no where. The end of this road was like maybe in 3 kilometres. So I know you'll eventually stop running."
"What if I'm still running away?"
"When you took this road, I'd stop and go to a coffee shop to buy this drink. While waiting for the drinks ready, I'd call my crew and ask them to wait at the end of the road. Just in case you still running so I know which junction you take and I can start my chase again."
Oh god. Rania tutup muka. Malunya. Nak larikan diri tapi orang yang kejar tu sah sah orang Korea. Mestilah dia tau selok belok negara dia.
"Shame on me. I forgot I was in your country and you definitely know every inch of the road."
Ayden ketawa. 'Gelakkan aku la tu.' Hati kecil Rania berbisik. Akhirnya Rania ikut ketawa.
"I thought you're Cinderella. Running away when the clock strike 12."
Rania ketawa besar. Ayden pon.
"So, did hot chocolate cure?"
"Cure what?"
"cure my lateness?"
"Hurm...."
"You must be scared to lost alone here."
"I'm not lost!"Rania masih gigih tunjuk kuat. Tak sesat konon. Padahal kalau Ayden tak sampai right on the time, ada juga yang menangis tergolek kat sini. Syuhh rahsia.
"Yeahhhh right."
Aikk dari cara Ayden cakap macam dia tau je Rania sesat. Tapi Rania masih nak berdalih. Ayden bawak keluar IPhone model terbaru. Ohh boleh Rania pinjam buat call Thia atau Iris.
"So I've caught you. Now can I have your num...."
"012 5926921"Ayden tercengang.
"+6 for the country code."
"Sorryyyy. I can't catch that. Can you repeat?"
"Sorry no repeat. If you want me to repeat then you have to catch me...."Belum sempat habis ayat Rania, tangan Ayden mencengkam hujung winter coat Rania.
"No more run pleaseeee." Ayden buat muka simpati. Rania senyum sikit kemudian ulang semula nombor telefonnya. Malas nak main kejar kejar lagi. Penat! Paling penting, dia takut Ayden give up. Melopeh.
"And your name Rania, right?"
"How did you know?"
"I'm not named Kim Ayden for nothing."
"Hahh?"Ayden buat tak tau walau Rania terang terang nampak blur.
"Rania. I think we should make our move now."
"Why?"
"Why? You want to stay with me here? Forever?"
"Euww. No! I'm just asking."Rania cover malu. Tangannya memusing musingkan cawan hot chocolate yang tak berapa nak hot. Ayden ketawa lagi. Nampak sangat akward si Rania.
"Because this place is not save anymore."
"Hah? Why??"Rania menggelabah. Cerita cinta tiba tiba jadi cerita seram ke? Kenapa tak selamat? Ada hantu? Macam macam persoalan muncul di fikiran Rania. Ayden merapati Rania.
"They're coming." Ayden berbisik di telinga Rania. Siapa datang? Ehh seram pulak.
"Who? Zombie?" Soal Rania ikut berbisik.
"Scarier than zombie." suara Ayden makin perlahan. Khas untuk Rania dengar je.Scarier than zombie? Apa tu?
"Pencegah maksiat?"
"Hahh?" Ayden pulak tayang muka blur. Baru Rania teringat Ayden tak paham Bahasa Melayu."Who's comingggg?" Rania mula mendesak. Hati dia gelabah campur seram. Hadoii.
"The fans." Ayden cuba kawal gelak melihat muka gelabah Rania.
"Fan?" Rania buat isyarat kibas kibas muka. Macam mana boleh tiba tiba ada kipas?
Ayden tepuk dahi. "Not that fan..." Ayden buat isyarat kibas kibas muka sebelum menyambung "...but that fan." mulutnya dimuncungkan ke arah belakang Rania.
Rania toleh. Baru dia faham. Alamak. Dalam celah lorong lorong pun peminat peminat Ayden mampu kesan. Dasyat. FBI ke?
"We have to go." Rania bingkas bangun. Cukuplah sikit sikit dia berdrama dengan Ayden. Baik diorang beredar sementara baru sekumpulan kecil peminat Ayden tiba. Nanti kalau yang lain lain ikut serta masakkk. Dah la Ayden sendiri tanpa pengawal.
"But Rania, I think I'm lost too."
"Whattttt? Are you joking around? Just now you said this road is leading here and there. All the junction everything and..."
"I lost in your heart! And I willing to lost forever with no intention of finding the way out."
Ayden bangun melangkah ke arah peminat peminatnya yang sudah menjerit jerit, meninggalkan Rania yang kaku hilang daya untuk bergerak. Lost in my heart? Oh man.
YOU ARE READING
Putera Impian Milik Cinderella
Romance"Because this place is not save anymore." "Hah? Why??" Rania menggelabah. Cerita cinta tiba tiba jadi cerita seram ke? Kenapa tak selamat? Ada hantu? Macam macam persoalan muncul di fikiran Rania. Ayden merapati Rania. "They're coming." Ayden berbis...