Bab 2

9.7K 298 0
                                    

Dalam perjalanan ke dewan besar sekolah, dengan melalui beberapa blok bangunan, kelihatan sekumpulan geng merayau 1 Malaysia yang sedang berborak-borak sambil bergelak ketawa.

Nama geng tu, Qaseh yang gelarkan. Hehe..... alasan dia? Ahli geng tersebut terdiri daripada empat orang ahli yang tak reti makan saman langsung. Ada je yang tak puas hati. Tapi bila depan cikgu-cikgu alahai lembut gigi daripada lidah. Sopannya bukan main lagi. Walaupun digilai ramai pelajar perempuan disebabkan ketampanan mereka, itu tidak akan sekali-kali menggugat hati mereka. Pandai tu memanglah pandai sampai dapat jadi top five students di sekolah tapi itulah, kalau dah tak berminat, nak buat macam mana? Hati dan perasaan ni bukannya boleh dipaksa macam orang demam yang benci telan ubat dipaksa telan. Memanglah tak boleh.

Kesemua ahli geng tersebut terdiri daripada empat orang yang diketuai oleh Tengku Amir Haikal. Mukanya punyalah tampan, berkulit cerah, berdarah kacukan tapi perangai sumbang nak buat apa. Bapak dia ni seorang yang berpengaruh, anak ahli perniagaan yang terkenal di negara ni. Siapa tak kenal Tengku Adryan kan? Cakap je nama tu, semua terpegun. Dirinya sering menjadi muka depan majalah bisnes sehingga menjadi idola rakyat Malaysia. Tapi yang peliknya si Haikal ni walaupun samseng tapi tak berapa samseng resultnya gempak jugak. Boleh tahan. Dalam kelas tu asyik nak petik gitar je, kalau tak baca majalah bisnes. Bosannya hidup. Hujan hujan muka sedih.

Selain itu, Danny Tan, Veekram Umugam dan Nik Mikhail Alfian. Mikhail ni merupakan adik kepada Miasara. Satu-satunya adik Miasara.

Baru je berpindah beberapa bulan ke sekolah ini setelah bosan katanya duduk dengan datuk dan nenek mereka di negara omputeh. Kurang ajar la tu.

Antara dalam kalangan geng itu, Mikhail yang kira bongsu sebab baru tingkatan 3 tetapi badan tegap dan ketinggian badannya yang tinggi itu tidak menampakkan dia adalah seorang pelajar 15 tahun. Kalau orang tak tahu, dikatanya abang kepada Miasara tetapi yang betul adalah sebaliknya.

"Hish.....tak serik serik lagi diorang ni. Dah kena freekick dengan aku pun masih buat hal. Buat sakit urat saraf mata aku lihat."

Bidas Izara kasar tetapi cukup 'perlahan' sampai Haikal boleh dengar. Matanya dijulingkan keatas. Qaseh sudah membuat isyarat tangan kepada Zara supaya jangan mempedulikan GM1M yang berada hanya beberapa langkah daripada mereka.

"Kau cakap apa Izara? Aku tak berapa dengarlah, sayang." Balas Haikal lembut sambil mengenyitkan matanya kepada Danny. Mikhail tak usah cakap lagi, memang diam berkutik sebab Miasara ada sekali.

Kalau tak, mulut dia boleh tahan jugak menyindir. Ketua pengawas tulah! Ketua pengawas nilah! Bosan okey bosan. Miasara tersenyum sinis. Ingat diorang perempuan, diorang takut?

"Kalau kau buat bunyi, nahas kau. Jalan kaki kau balik sekolah petang ni." Bisik Miasara perlahan ke telinga Mikhail. Mikhail merenung wajah kakaknya dengan bosan.

"Jahatlah kau ni kak!" Balas Mikhail akan kata-kata kakaknya.

Miasara tersenyum sumbing.

"Eee..... geli aku dengar engkau ni tau tak? Menari bulu hidung aku. Lebih rela aku dipanggil sayang oleh Cikgu Fifi tu." Marah Izara lantas menunjukkan penumbuk kepada Haikal. Haikal membuat muka takut. Danny pula sudah diam tidak berkutik. Dulu dia pernah ditampar Zara pada bahunya, maunya dia seminggu cuti sakit. Tulang bahunya seakan-akan ngilu. Ni tangan manusia ke tangan gajah?

Cikgu Fifi ni memang seorang yang agak lembut tetapi kalau dia mengamuk, satu sekolah boleh bisu ditengkingnya. Memang patut dia pembantu penyelia pengawas. Hehe..... seriau tak badan?

"Kau ulang lagi ayat kau tu, Zara!" Keras suara Haikal. Tahu marah.

"Sorry Kal. I ni bukan siaran astro tau. Nak ulang-ulang bagai. Kau ingat ni tv rumah kau?".

Haikal mendengus marah. Kakinya melangkah laju kearah tandas pelajar lelaki. Mukanya yang putih nampak merah menahan marah. Bibir bawahnya diketap. Tajam matanya menjeling Zara dan teman-temannya.

Kalau pelajar perempuan lain, mesti dah tergedik-gedik dengan mereka. Sampai naik loya tekak dibuatnya. Kalau abang tahu dia bermasalah di sekolah, memang naya hidup dia.

Haikal mengeluh perlahan. Dia perlu mengubah dirinya. Dia taknak susahkan keluarga terutama abangnya yang sudah mempunyai tanggungjawab sendiri dalam membesarkan anaknya.

.....

Pelajar-pelajar yang baru tiba di perkarangan sekolah sudah mula berpusu-pusu ke dewan. Mereka berempat meneruskan langkah yang tergendala tadi. Kalau tak memang tak sempat nak susun atur barisan yang berada di dalam dewan itu. Nasiblah waktu mereka sampai, tidak begitu ramai pelajar.

Mudah hendak mengaturkannya. Pegang mikrofon, bagi arahan dan siap. Zara tersenyum gembira. Qaseh menunjukkan tanda bagus pada ibu jarinya. Zara bergerak turun dari pentas.

Puas hati!

Bekas Cikgu, Bakal Suamiku?Where stories live. Discover now